آفتاب

نوسازی ناوگان حمل و نقل راهکاری موثر برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی ها

نوسازی ناوگان حمل و نقل راهکاری موثر برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی ها

کرمانشاه- ایرنا- فرسودگی ناوگان حمل و نقل یکی از دلایل بروز مشکلات و معضلاتی از جمله آلودگی هوا و محیط زیست است و این موضوع سبب شده تا دولت به فکر نوسازی و بازسازی ناوگان درون و برون شهری باشد و از این راه به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت در سال های اخیر در راستای اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل نقل درون و برون شهری اقدام به اعطای تسهیلات بانکی و جایگزین کردن خودروهای فرسوده با خودروهای نو کرده است که تاکسی، وانت، کامیون و خودروهای سنگین حمل و نقل بار بین جاده ای در راستای این طرح تعویض می شوند.
در برخی از کلان شهرها فرسودگی ناوگان حمل و نقل تاثیر مستقیمی بر وضعیت هوا و افزایش میزان آلایندگی ها دارد و تنها راهکار تمیز نگه داشتن هوا، خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه ناوگان حمل و نقل است.
وجود خودروهای مسافرکش فرسوده در داخل شهرها امروز به یکی از معضلات اصلی در آلودگی هوا بخصوص در کلانشهرها تبدیل شده و اگرچه روند تعویض این خودروها آغاز شده اما به دلیل وجود خودروهای بی شمار، شاهد تغییرات محسوسی در بهبود وضعیت هوای این شهرها نیستیم.

** نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون در کشور
داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در مورد اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل در کشور گفته است که با توجه به مصوبه شورای اقتصاد مقرر شده از محل ماده 12 رفع موانع تولید 65 هزار دستگاه کامیون فرسوده نوسازی شود.
به گفته او، تاکنون 350 دستگاه کامیون تحویل شده و به تدریج مابقی آن تحویل مالکان خواهد شد.
کشاورزیان با ابراز امیدواری برای پیوستن سازندگان دیگر کامیون به این طرح افزود: تلاش می گردد نوسازی و جایگزینی 65 هزار دستگاه کامیون فرسوده که مقرر است طی پنج سال انجام شود، در سال آینده سهم یک پنجم مدت زمان پیش بینی حدود 12 تا 13 هزار کامیون محقق گردد.
وی در خصوص حمایت دولت از ظرفیت های موجود در کشور برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا، گفت: عواملی همچون اعتبارات پیش بینی شده، آمادگی بانک های عامل در این موضوع نقش مهمی دارند ولی هدف گذاری برای نوسازی آن بخش از ناوگان فرسوده طی پنج سال انجام یافته و امید است تحقق یابد.
او از پرداخت 9 درصد از نرخ سود و تسهیلات ارزان توسط متقاضیان خبر داد و ادامه داد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به صورت مشترک با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان نماینده دولت از تسهیلات با نرخ 18 درصد بانکها تنها نیمی از آن را از مالکان و متقاضیان نوسازی دریافت و مابقی را از محل صرفه جویی تامین می نماید.
استان کرمانشاه با 2 میلیون تن جمعیت که نیمی از آن در مرکز استان ساکن هستند یکی از استان های با جمعیت بالای کشور محسوب می شود و شهر کرمانشاه هم یکی از کلانشهرهای کشور به شمار می رود که امروز با وضعیت نامناسبی از نظر عمر خودروها مواجه است و به اعتقاد اغلب کارشناسان بسیاری از خودروهای فرسوده دیگر استان های کشور امروز در این شهر فعالیت دارند.

**اعطای وام 80 درصدی برای نوسازی ناوگان باری
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل از آغاز طرح نوسازی ناوگان باری در استان خبر داد و گفت: با توجه به ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و اهمیت نوسازی ناوگان فرسوده کامیون ها و کشنده ها با سن بالاتر از 35 سال، طرح نوسازی ناوگان با اعطای تسهیلاتی برابر 80 درصد از قیمت خودرو اجرایی می گردد.
بهمن خسروانی به ایرنا افزود: تمام کامیون ها و کشنده های فرسوده بالای 10 تن که دارای کارت هوشمند از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بوده و در یک سال گذشته حداقل 12 فقره بارنامه و پنج هزار کیلومتر کارکرد و یا چهار فقره راهنامه در حمل و نقل بین المللی (CMR) باشد، مشمول این طرح می شوند.
او افزود: مالکان خودروها باید پس از ثبت نام در یکی از شرکت های طرف قرارداد و اعلام شماره شاسی اختصاص یافته خودرو جدید، نسبت به اسقاط خودروی خود اقدام نمایند.
وی در خصوص شرکت های طرف قرارداد اجرای طرح نیز گفت: تاکنون پنج شرکت به عنوان تامین کننده خودرو ها با برندهای معتبر و مطرح اروپایی عقد قرارداد نموده اند.
وی در خصوص شرایط اعطای تسهیلات به متقاضیان تعویض ناوگان فرسوده عنوان کرد: مبلغ تسهیلات تا 80 درصد قیمت خودرو با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار بوده که توسط شرکت های تامین کننده خودرو فراهم می شود.
خسروانی افزود: میزان 85 درصد صرفه جویی سوخت سه ماه حد فاصل اسقاط ناوگان فرسوده و ابطال کارت سوخت تا جایگزینی ناوگان نو به عنوان پیش پرداخت به متقاضیان پرداخت می شود.
او گفت: سقف پرداخت مبلغ صرفه جویی معادل قیمت خودرو است که حداکثر هفت سال بر اساس پیمایش از سوی شرکت ملی نفت ایران پرداخت خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه در ادامه تصریح کرد: اطلاعات پیمایش ناوگان جایگزین برای محاسبه میزان صرفه جویی براساس سامانه بارنامه برخط ( با بار و بدون بار) سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در فواصل زمانی سه ماهه احصا و اعلام می گردد.
وی افزود: با توجه به اجرایی شدن طرح مقرر است اقدام هایی در جهت محدودیت تردد ناوگان فرسوده مشمول طرح به تدریج از اواسط سال آینده به عمل آید، ضمنا در راستای اجرای سیاست های تشویقی، ناوگانی که از این طریق نوسازی می شود، جهت نوبت دهی بار در اولویت قرار می گیرند.​
علاوه بر نوسازی خودروهای باری، مسافر کش های درون شهری مانند تاکسی ها هم در اولویت اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل هستند که این طرح در شهر کرمانشاه هم اجرا شده و همچنان ادامه دارد و سازمان تاکسیرانی شهرداری به تدریج به دنبال نوسازی این ناوگان است.

** تردد هزار و 500 دستگاه تاکسی فرسوده در کرمانشاه
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر کرمانشاه با اشاره به نوسازی 450 دستگاه تاکسی در شهر کرمانشاه تاکنون گفت که بعد از مشهد دومین کلانشهر کشور در امر نوسازی ناوگان تاکسیرانی هستیم.
سجاد سلیمانی با اعلام اینکه در مجموع هزار و 500 دستگاه تاکسی فرسوده در کرمانشاه تردد دارد، افزود: تاکنون هزار و 148 متقاضی برای نوسازی تاکسی ها ثبت نام کرده اند.
سلیمانی بیان داشت: از سال آینده همه خدمات برای تاکسی های فرسوده از جمله مرخصی، صدور یا تمدید کارت شهری و بیمه تأمین اجتماعی منوط به تبدیل به احسن شدن و یا ثبت نام در طرح نوسازی این تاکسی ها خواهد بود و حتی ممکن است تا توقیف خودرو و لغو پروانه فعالیت نیز پیش برویم.
به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کرمانشاه، موضوع نوسازی ناوگان از نظر این سازمان بسیار مهم است و خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند به محض ورود به سطح شهر اعمال قانون و جریمه می شوند.
سلیمانی در خصوص تسهیلات نوسازی نیز گفت: دولت برای هر دستگاه خودرو 200 میلیون ریال وام با نرخ سود 16 درصد و بازپرداخت 48 ماهه پرداخت می کند و یک ضامن مورد تایید بانک نیز برای ضمانت کافی است.
به گفته سلیمانی، در ناوگان تاکسیرانی شهر کرمانشاه 9 هزار و 400 دستگاه تاکسی مشغول خدمت رسانی است.
نوسازی ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری می تواند کمک شایانی بر حفظ محیط زیست و از طرف دیگر ارائه خدمات مطلوب به شهروندان کند اما در این میان دارندگان خودروهای شخصی که زیرنظر هیچ اتحادیه و سازمانی مانند تاکسی ها نیستند نیز باید به اجبار زیرپوشش اجرای طرح نوسازی بروند و در شهرها عملا خودرو فرسوده فعالیت نکند.
استان کرمانشاه با 2 میلیون تن جمعیت دارای 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است و وجود 2 مرز رسمی در شهرستان قصرشیرین این استان را به یکی از پر ترددترین استان های کشور در زمینه حمل و نقل کالا توسط خودروهای ترانزیتی تبدیل کرده است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
کد N1663989

وبگردی