آفتاب
استان مرکزی در سال که گذشت

از شیرینی سفر هیات دولت تا تلخی قتل 6 شهروند اراکی

از شیرینی سفر هیات دولت تا تلخی قتل 6 شهروند اراکی

اراک - ایرنا - استان مرکزی در سال 95 با فراز و نشیب های مختلفی همراه بود و این استان در قلب ایران اسلامی طیفی از حوادث شیرین و تلخ را تجربه کرد.

به گزارش ایرنا، استان مرکزی یکی از قطب های مهم صنعتی کشور است که به واسطه استقرار صنایع مادر تخصصی و بزرگ شهرت یافته اما در زمینه کشاورزی و گردشگری نیز صاحب ظرفیت های متعددی است و در این بخش ها نیز نقش حیاتی را در کشور بازی می کند.
این استان با جمعیت یک میلیون و 414 هزار نفری به عنوان کانون نخبه پروری و مشاهیر ایران نام گرفته و حرف های زیادی را در تمامی عرصه ها برای گفتن دارد.
روزشمار حوادث در استان مرکزی در سال 1395 آبستن تحولات مثبت و منفی بسیار بود و آمد و شد طیف بزرگی از مسئولان ارشد کشور و نام آوران داخلی و خارجی، خاطرات و تجارب متعددی را از سال 95 به یادگار گذاشت.

*** هزار و 120 میلیارد ریال هدیه دولت تدبیر و امید به استان مرکزی
مهمترین رخداد صحنه استان در سالی که گذشت،سفر هیات دولت به این خطه بود و دولت تدبیر و امید در سی و دومین سفر استانی خود در دوم آبان ماه با حضور در جمع صمیمی مردم این دیار، اعتباری برابر با 9 هزار و 120 میلیارد ریال برای توسعه استان به تصویب رساند که در قالب 51 طرح در بازه زمانی 2 ساله توسط سازمان برنامه و بودجه تامین و تخصیص می یابد.
در این سفر 418 طرح تولیدی، صنعتی و اقتصادی با سرمایه گذاری 424 میلیارد تومان در استان مرکزی به بهره برداری رسید، همچنین با دستور رئیس جمهوری یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای 5000 نفر در استان به منظور توسعه خود اشتغالی با نظارت کمیته امداد امام خمینی(ره)، اختصاص یافت، 9 هزار و 120 میلیارد ریال اعتبار در ارتباط با تکمیل و افتتاح پروژه های حوزه عمرانی استان مرکزی مصوب شد تا پایان کار دولت تدبیر و امید نیز یکهزار و 30 میلیارد ریال در بخش های مختلف در استان مرکزی سرمایه گذاری می شود.
حضور دولت تدبیر و امید در استان مرکزی بهره برداری از 12 طرح صنعتی و تولید را رقم زد و طرح هایی با اعتباری بالغ بر 9 هزار و 708 میلیارد ریال در شهرستان های اراک، ساوه، دلیجان، محلات و خمین به بهره برداری رسید و هزار و 77 فرصت شغلی ایجاد شد، همچنین 35 طرح عمرانی و اقتصادی با سرمایه گذاری 26 هزار و 910 میلیارد ریال افتتاح شد.
در جریان این سفر بسیاری از طرح های صنعتی، عمرانی و اقتصادی و طرح هایی در حوزه بهداشت و درمان، فرهنگی، ورزشی، آموزشی نیز به بهره برداری رسید که تحول و دستاوردهای بزرگی برای استان محسوب می شود و بازخورد و اثرات مثبت آن را در سال آینده رقم خواهد خورد.

***استان مرکزی رشد 105 درصدی درآمدهای وصولی را تجربه کرد
با وجود اینکه تحریم و آسیب های وارده از سال های قبل در سال 95 شرایط سختی را در عرصه صنعتی و اقتصادی ایجاد کرده بود اما با موفقیت برجام افق های روشنی در این حوزه گشوده شد و بسیاری از شاخص ها در زمینه اقتصادی با رشد معناداری مواجه بود.
فعالیت ها در استان مرکزی در سال 95 با اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای 2 هزار و 864 میلیارد و 250 میلیون ریالی آغاز شد که از این میزان یک هزار و 470 میلیارد ریال با 31 و 40 صدم درصد افزایش، سهم اعتبارات تملک و دارایی و یک هزار و 394 میلیارد و 250 میلیون ریال با 32 و 79 صدم درصد افزایش، سهم اعتبارات قانون استفاده متوازن بود.
تیم مدیریتی در استان مرکزی تمام تلاش ها را برای رونق اقتصاد و توسعه این استان به کار گرفت به طوری که به گواه آمار رشد 105 درصدی درآمدهای وصولی استان محقق شد و از ابتدای سال تاکنون 26 هزار و 802 میلیارد ریال درآمد شامل درآمد استانی و ملی در استان کسب شد و 94 درصد سهمیه مصوب استان تحقق یافته است.
درآمدهای حاصل از مالیات‌های مستقیم ‌در 11 ماه امسال پنج هزار و 802 میلیارد ریال اعلام شده است که 50 درصد از کل درآمدهای مالیاتی استان از محل مالیات‌های مستقیم بوده است.

***صنعت استان روی رونق را به خود دید
در حوزه صنعت که یکی از پایه های اساسی اقتصاد استان مرکزی به شمار می رود شاهد فعالیت مجدد اکثر واحدهای تولیدی راکد و تعطیل شده بودیم به طوری که در سال 95 در حدود یکهزار و 45 واحد تولیدی و صنعتی ؛6 هزار و 714 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید دریافت کردند.
اهم وظایف دستگاه های نظارتی و مرتبط در امر پرداخت تسهیلات رونق تولید بازرسی از واحدهای دریافت کننده تسهیلات است که تاکنون با بازدید از 187 واحد تولیدی و صنعتی 400 اشتغال تثبیت و 200 شغل جدید ایجاد شده است.

***469 طرح عمرانی در استان مرکزی بهره برداری شد
بودجه عمرانی استان مرکزی در سال 95 با 30 درصد افزایش، رقم یک هزار و470 میلیارد ریال پیش بینی شد که با این رقم بهره برداری از طرح هایی بزرگی در استان برنامه ریزی شد که به عنوان شاخص ترین عرصه برای بیان و افتتاح این طرح ها تنها در دهه فجر 469 طرح با اعتبار پنج هزار و 700 میلیارد ریال در بخش های عمرانی، اقتصادی و روستایی در استان مرکزی به بهره برداری رسید.
بیش از یک هزار میلیارد ریال از منابع مالی طرح های مذکور از محل اعتبارات ملی، یک هزار و 333 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و سه هزار و 353 میلیارد ریال نیز از محل تسهیلات بانکی تامین شد.
با بهره برداری از این تعداد طرح عمرانی، اقتصادی و روستایی در استان مرکزی میزان یک هزار و 228 اشتغال مستقیم و یک هزار و 371 اشتغال غیر مستقیم در استان ایجاد شد.
در سال 95 به طور مشخص با صرف 385 میلیارد ریال اعتبار در حوزه روستایی 2 هزار و 558 فرصت شغلی در این مناطق ایجاد شده است که این امر مهاجرت معکوس به روستاها را در پی داشته است و حتی برخی روستاهای خالی از سکنه بازگشت و رشد جمعیت را به خود دیدند.

***150 میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض در راستای توسعه آبیاری نوین تخصیص یافت
بخش کشاورزی به عنوان یکی از مزیت های استان مرکزی در توسعه اقتصادی نیز سال پرباری را پشت سر گذاشت و با 670 هزار هکتار اراضی باغی سه درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند و در این راستا جز 10 استان برتر کشور در بخش کشاوری محسوب می شود.
در سال 95، تولید سه میلیون تنی انواع محصولات در استان مرکزی رقم خورد که البته نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی نداشت اما نکته حائز اهمیت تغییر رویکرد و کشت بوده است که با اختصاص اعتبارات بالا کشاورزی نوین رشد یافت.
در زمینه مکانیزاسیون با تزریق تسهیلات ویژه نوسازی ناوگان ماشین های کشاورزی و تجهیزات در استان مرکزی انجام شد و با جذب 350 میلیارد ریال به عنوان یکی از استان های شاخص در این راستا دست یافت.
در سفر هیات دولت 70 پروژه در حوزه کشاورزی به بهره برداری رسید و همچنین اعتباری هزار و 20 میلیارد ریالی در بخش توسعه آبیاری تحت فشار در استان مرکزی ابلاغ شد که تاکنون 150 میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض در این راستا پرداخت شده است و با تخصیص کامل این رقم می توان شاهد کاهش هدررفت آب در این بخش بود.

***توسعه تعاملات خارجی ارزش صادرات استان مرکزی را 33 درصد رشد داد
در سال 95، 783 هزار تن کالا از گمرکات استان مرکزی به خارج از کشور و به مقصد 66 صادر شد که نسبت به سال 94 رشد 33 درصدی را به ثبت رساند.
این کالاها که شامل کیسه فریزر، شمش آلومینیوم، الیاف پلی استر، مرغ منجمد، بلورجات، انواع شیشه، انواع آبمیوه، کاشی و سرامیک، قطعات ریخته گری از چدن، چیپس، کیسه فریزر و گاز مایع می شود که دارای ارزش 596 میلیون و 640 هزار و 566 دلاری بوده اند.
گمرکات این استان در سال جاری یک هزار و 25 میلیارد و 842 میلیون و 597 هزار ریال درآمد ملی و استانی کسب کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 54 درصد افزایش داشته است و 739 میلیارد و 840 میلیون و 989 هزار ریال درآمد از محل مالیات بر ارزش افزوده کسب کرده است.
توسعه روابط بین المللی که حاصل تلاش دیپلمات های کشور است نیز در استان مرکزی محسوس بود به طوری که در طول سال 95 هیات های تجاری و اقتصادی بسیاری از کشورهای اروپایی همچون آلمان، اتریش، روسیه، هلند و کشورهای آسیای شرقی همچون چین در استان حضور یافتند و از ظرفیت های اقتصادی و صنعتی و کشاورزی این خطه بازدید کردند و در مقابل نیز هیات های تجاری استان مرکزی نیز به منظور توسعه مراودات اقتصادی به خارج از کشور اعزام شدند.
در این همین راستا هیات تجاری استان به آلمان، اتریش، چین، دانمارک، ترکیه، بلژیک اعزام شدند که برخی از این سفرها منجر به عقد تفاهم نامه های همکاری شده است.
استان مرکزی در ایام پس از برجام پذیرای 9 سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف بوده است که منجر به ایجاد پنج هزار فرصت شغلی شده است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را در کشور به خود اختصاص داد به طوری که در سال 95 چیزی در حدود 656 هزار و 823 قطعه انواع ماهیان زینتی به کشورهای عراق و افغانستان صادر شده که در مقایسه با سال 94 بیش از 70 درصد رشد داشته است.

***گام های موفقیت اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی در سالی که گذشت
سالی که گذشت در سایه مدیریت راهبردی نشست های ستاد اقتصاد مقاومتی این استان گام های بزرگی را در ایجاد اشتغال، افزایش صادرات، بهبود وضع تولید و سرمایه‌گذاری‌های جدید تجربه کرد.
استان مرکزی در استمرار و جدیت پیگیری امور اقتصاد مقاومتی جزء مناطق پیرو در کشور است به طوری که تعدادی از نشست های این ستاد با حضور وزیر کشور، وزیر صنعت و دادستان کل کشور در اراک برگزار شد و تحرکات مثبت اقتصادی و صنعتی در کشور حاصل برگزاری و اهمیت این نشست ها در استان است و تصمیمات شاخصی برای بهبود وضعیت صنایع بزرگ استان همچون هپکو و واگن پارس اتخاذ شد.
توجه ویژه مدیران استانی به برگزاری نشست های این ستاد منجر به کسب رتبه دوم کشور در بین استان های دیگر کشور شده است.

***رشد تخت های ویژه درمانی در استان مرکزی خدمتی ماندگار از دولت در سال 95
شاخص ترین رخداد در حوزه اجتماعی برنامه تحول نظام سلامت است که در از ابتدای استقرار دولت تدبیر و امید کلید خورده و هر سال نیز روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته است و در سال 95 نیز این روند ادامه یافت به طوری که در کنار نوسازی و بهسازی مراکز درمانی و هتلینگ بیمارستان ها، افزایش تخت های مراقبت ویژه(ICU ) و مراقبت های ویژه نوزادان(NICU ) به تعداد 76 تخت رقم خورده است.
برنامه کاهش 18 درصدی زایمان سزارین را در استان مرکزی نیز از دیگر دستاوردهای عملی سال 95 در حوزه سلامت است که در این بعد وضعیت بسیار مطلوبی را به دنبال داشته است.
این برنامه در مناطق روستای استان نیز روند قابل قبولی داشته است به طوری که در سال 95 چیزی در حدود 102 مرکز به عنوان مجری برنامه بحث اقامت پزشکان پزشک خانواده کاهش پرداختی از جیب مردم توسعه پایگاه های سلامت و خدمات رسانی را دنبال می کند.
همچنین در سال 95 در بحث خدمات دارویی فعالیت های گسترده ای در راستای برنامه صورت گرفت به طوری که اقلام دارویی از 250 قلم به 450 قلم افزایش یافت و کلیه دغدغه های موجود در تامین دارو به ویژه داروی بیماران خاص رفع شد و در طول سال علاوه بر تامین اقلام دارویی به بیش از هزار و 800 بیمار بیش از یک میلیارد تومان کمک شده است.

***راه اندازی آمبولانس حیات وحش و سه شنبه های بدون خودرو ابتکاری نو در عرصه زیست محیطی در استان مرکزی
یکی از جالب ترین اتقاق در استان مرکزی در سال 95 در زمینه محیط زیست آمبولانس حیات وحش برای اولین بار در کشور توسط فعالان زیست محیطی بود که نقش موثری در حفظ و حراست بهینه از گونه های جانوری و جلوگیری از تلف شدن حیوانات دارد و ششم اسفندماه با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نمایشگاه بین المللی محیط زیست در تهران رونمایی شد.
علاوه بر آن طرح سه شنبه بدون خودرو توسط یکی از فعالان محیط زیست اراک راه اندازی شد و با هدف کمک به کاهش آلودگی هوای اراک کار خود را از به صورت گسترده از ابتدای سال 95 آغاز کرد و تاکنون 67 هفته از این طرح می گذرد در سال 95، 182 شهر به این طرح پیوستند و حدود 765 کیلومتر مسیر ایمن دوچرخه سواری ایجاد شده است
اما نکته قابل تامل در بحث آلودگی هوای اراک افزایش تعداد روزهای آلوده بود که در سال 95 به 100 روز رسید در صورتی که در سال 94 تنها 37 روز آلوده در تقویم زیست محیطی اراک به ثبت رسید.
در حوزه محیط زیست تلخ ترین اتفاق شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود که از نیمه آذرماه در اراک شایع شد و با درگیر کردن 22 کانون شامل 16 واحد صنعتی پرورش طیور و 6 روستا تلفات بسیاری را بر جای گذاشت و با توجه به گستردگی بیماری از 22 آذرماه با دستور مستقیم استاندار مرکزی و مصوبه شورای تامین استان قرارگاه مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی فعالیت دارد.
یکی از مهمترین کانون های شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی تالاب میقان اراک بود که از زمان شیوع بیماری تا زمان مهار آن که 21 بهمن ماه عنوان شد 2 هزار 845 لاشه حیات وحش کشف و معدوم و همچنین 440 هزار قطعه طیور در این مرغداری های آلوده معدوم شد.
در این زمینه در ابتکاری نو قرارگاه مقابله با مخاطرات آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی ایجاد شد که در تصمیم سازی و سرعت عمل اقدامات اثرات مطلوبی داشت به طوریکه هم اکنون این بیماری در سایه همگرایی دستگاه های متولی و برنامه محوری به طور کامل مهار شده است.
در راستای سفر هیات دولت به استان مرکزی در آبانماه سال 95 در بحث آلودگی هوا و محیط زیست 650 میلیارد ریال اعتبار به استان تخصیص یافت.

*** چهار هزار و 19 واحد مسکن مهر استان نیمه کاره ماند
در خصوص وضعیت مسکن مهر در استان مرکزی با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در اجرا و تکمیل از استان های پیشتاز کشور است البته با وجود این پیشرفت چهار هزار و 19 واحد مسکن مهر نیمه کاره در سطح استان مرکزی وجود دارد.
استان مرکزی با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در اجرا و تکمیل طرح های مسکن مهر از استان های پیشتاز کشور است.

***ایجاد 2058 فرصت شغلی برای مددجویان امداد و بهزیستی استان مرکزی
تعهد بهزیستی استان مرکزی در سال 95 ، ایجاد 970 فرصت شغلی برای مددجویان بود که با همکاری بانک های عامل بیش از 67میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در بخش های خدمات، کشاورزی و دامداری ارایه شده است.
همچنین 103 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ 300 میلیون ریال به زنان سرپرست خانوار، معلولان و معتادان پاک شده اختصاص داده شده است و 40 میلیارد ریال تسهیلات به اشتغال معتادان بهبودیافته در استان مرکزی تخصیص یافت.
یکی از اقدامات موثر بهزیستی استان مرکزی در سال 95 ، راه اندازی مرکز طرح غربالگری ملی اتیسم کودکان 5-2 ساله در اراک بود که نقش موثری در کنترل و کاهش این بیماری در افراد مبتلا را دارد.
علاوه بر این بیش از هزار و 388 فرصت شغلی توسط کمیته امداد استان مرکزی با اعتباری معادل 17میلیارد و 655میلیون تومان در قالب گروه های شغلی کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و صنعتی، معدنی و خدماتی برای مددجویان در سال 95 ایجاد شد.
در سال 95، سه هزار و 397 نفر در قالب جشن برگزاری خودکفایی در این نهاد به توانمندی رسیدند.

***طرح ملی توان افزایی و تاب آوری اجتماعی زنان،غربالگری انواع سرطان شایع در زنان به ویژه سرطان پستان، برش استانی سند ملی حقوق کودک در استان مرکزی، تصویب 14 میلیارد ریال برای احداث پارک بانوان در استان و 40 میلیارد ریل برای توسعه مرکز ناباروری جهاد دانشگاه اراک طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و زنان روستایی از جمله اقدامات و برنامه های موفق صورت گرفته در سال 95 در حوزه بانوان در استان مرکزی است.

***استان مرکزی الگوی استقرار بومگردی پایدار در حوزه گردشگری و زیستی
از ابتدای تیرماه سال جاری اجرای طرح استقرار بومگردی پایدار در حاشیه میقان و روستای ده نمک در استان مرکزی آغاز شد طرحی که مراتب موفقیت را به سرعت طی کرد و حتی از زمانبندی در نظر گرفته پیشی گرفت و به واسطه استقبال مردم از این طرح توسعه گردشگری، صنایع دستی بومی ایجاد اقامتگاه بومگردی در روستا فراهم شد.
ثبت جهانی قنات ابراهیم آباد اراک از دیگر رخدادخهای مهم در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی استان مرکزی در سال 95 بود.
علاوه بر آن نیز 11 مورد ثبت ملی در قالب منازل تاریخی، مسجد، تپه های تاریخی و آیین و سنن از استان مرکزی انجام شده که در این میان شهرستان فراهان با هفت اثر ثبت ملی بیشترین موارد را به خود اختصاص داده است.

***در حوزه ورزشی ننیز استان مرکزی با وجود آنکه در سال 95 در مهمترین رخداد جهان(المپیک) نماینده نداشت اما در مسابقات پارالمپیک پنج ورزشکار در فوتبال نابینایان والیبال نشسته بسکتبال و فوتبال هفت نفره به عنوان نماینده استان مرکزی حاضر بودند.

***رخدادهای مهم فرهنگی استان مرکزی
در سال 95، هفت نشریه در قالب هفته نامه، 2 هفته نامه و ماه نامه به جرگه نشریات استان افزوده شد و همچنین با تلاش های صورت گرفته یکی از هفته نامه های استان به جرگه روزنامه ها پیوست و در حال حاضر 56 نشریه و 9 پایگاه خبری در استان مرکزی فعالیت رسانه ای و خبری دارند.
استان مرکزی با همه اتفاقات تلخ و شیرین سال 95 خود را به پایان رساند سالی که تحولات و فراز و نشیب ها بسیاری را به خود دید.
شاید بتوان به جرات گفت که شیرین ترین رخداد خبری در استان مرکزی سفر دولت تدبیر و امید به استان بود که برای یک روز استان را به تکاپو انداخت اما، تلخ ترین آن که شوکی را در اذهان عمومی ایجاد کرد، قتل 6 شهروند اراکی توسط جوانی بود که به دلیل کینه توزی و انتقام جویی رخ داد.
با این همه استان با شور و شعف بار دیگر به استقبال بهار رفته تا با فراموشی رخدادها و حوادث تلخ و خاطره سازی رویدادهای شیرین با انرژی بیشتر و تکیه بر فرصت ها راه توسعه متوازن را با قوت بیشتری بپیماید.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
کد N1663811

وبگردی