آفتاب
تعطیلات را کجا برویم؟

سفر به دل زیبایی‌های کویر/ رازهای سربه‌مهر را در لوت دنبال کنید

سفر به دل زیبایی‌های کویر/ رازهای سربه‌مهر را در لوت دنبال کنید

بیرجند- کویر جهانی لوت با دارا بودن مجموعه ای از جاذبه های عجیب و شگفت انگیز تجربه سفری بسیار زیبا و اصیل از نوروز را در اختیار گردشگران قرار می دهد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: عالیه نخعی: گرم‌ترین نقطه زمین را به اینجا نسبت داده‌اند، جایی که به گفته کارشناسان رکورد گرم‌ترین روزهای جهان با ۷۰ درجه سانتی گراد را زده است.

گرما در این منطقه به حدی است که لاشه حیوانات نیز تجزیه نمی‌شوند چراکه لاشه پیش از تجزیه شدن توسط باکتری‌ها به دلیل قدرت آفتاب خشک می‌شود.

با این گرما تصور وجود حیات برای هیچ‌کس معنا پیدا نمی‌کند اما واقعیت این است که تنوع گیاهی لوت ایران حتی از طبیعت شمال ایران هم بیشتر است.

بازدید ۱۰ هزار گردشگر از لوت

زهرا ملکوتی بابیان اینکه پدیده‌های ژئومورفولوژیکی منحصربه‌فردی که در بیابان لوت طی هزاران سال شکل‌گرفته سبب شده به‌عنوان یک منطقه منحصربه‌فرد، دانشمندان و گردشگران زیادی را به خود جلب کند، بیان کرد: تابه‌حال مجموعه‌ای کامل با ویژگی‌های این بیابان در هیچ مکان دیگری از جهان ثبت‌نشده است.

وی از بازدید ۱۰ هزار نفر از بیابان لوت از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: از این تعداد یک هزار و ۳۰۰ نفر گردشگر خارجی بوده‌اند.

مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت همچنین به برنامه‌های نوروزی این پایگاه اشاره کرد و گفت: چیدن سفره هفت‌سین در محل پایگاه، بازدیدکنندگان ساماندهی مسیرهای ورود به بیابان لوت جهت تردد راحت‌تر گردشگران، ایجاد و ساماندهی خانه صنایع‌دستی روستای دهسلم جهت تولید و عرضه صنایع‌دستی، راه‌اندازی نمایشگاه صنایع‌دستی روستای دهسلم جهت تولید و عرضه تولیدات دستی بانوان روستا، برنامه شترسواری در روستای دهسلم، برپایی ایستگاه ثبت خاطرات و نقاشی در محل پایگاه و عکاسی گردشگران در محل پایگاه و نخلستان روستا به همراه اهالی بالباس‌های محلی ازجمله این برنامه‌ها است.

تجهیز چهار اقامتگاه بومگردی

ملکوتی همچنین به تجهیز تعدادی از خانه‌های بوم گردی روستای دهسلم جهت اسکان و پذیرایی از مسافران و گردشگران با مشارکت اهالی روستا خبر داد و گفت: در حال حاضر چهار اقامتگاه بومگردی در روستا آماده اسکان بوده و ۱۹ اقامتگاه نیز در دست اجرا است.

هزینه یک‌شب اقامت در اقامتگاه های بوم گردی حاشیه کویر لوت همراه با پذیرایی بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان نیست وی بابیان اینکه در این اقامتگاه غذاهای محلی با نان محلی سرو خواهد شد، بیان داشت: هزینه یک‌شب اقامت در این خانه‌ها همراه با پذیرایی بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان نیست که در مقایسه با هتل‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

هرچند کویر لوت بین سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان تقسیم‌شده و این کویر بیشتر به نام کرمان شناخته‌شده است اما به عقیده بسیاری از فعالان این عرصه ورود به خراسان جنوبی، عبور از شهر تاریخی نهبندان و درنهایت روستای دهسلم بهترین مسیری است که می‌تواند گردشگران را به دل این زیبایی‌های کویر برساند.

مسیرهای دسترسی به بیابان لوت استان خراسان:

بیرجند- نهبندان- دهسلم- بیابان لوت (ریگ یلان)

نهبندان- حیدرآباد- بیابان لوت (ریگ یلان)

کد N1663636

وبگردی