آفتاب

فرماندار: قطع درختان اطراف قنات جهانی قصبه گناباد قابل توجیه نیست

فرماندار: قطع درختان اطراف قنات جهانی قصبه گناباد قابل توجیه نیست

گناباد- ایرنا- فرماندار گناباد گفت: قطع درختان اطراف قنات قصبه گناباد، به عنوان اثری که به ثبت جهانی رسیده است، با هیچ منطقی قابل توجیه نیست.

به گزارش ایرنا در چند روز اخیر برخی از مالکان منطقه به بهانه بهسازی مسیر آب، ساخت جوی و دیوارکشی، مبادرت به قطع 30 اصله درخت کاج و سرو در منطقه کوی شرقی، در مجاورت حریم قنات تاریخی قصبه گناباد کردند، که قدمت برخی از آنها به حدود 200 سال می رسید.
فرماندار گناباد روز جمعه با انتقاد شدید از این اقدام گفت: این پرونده به صورت جدی توسط دادستانی، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دست پیگیری است و در صورت استمرار با متخلفان برخورد می شود.
محمدعلی نبی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اهداف دولت در توسعه منابع طبیعی و حفظ محیط زیست جز با مشارکت مردم محقق نمی شود و همه اقشار جامعه باید به وظیفه خود در این بخش عمل کنند.
بهمن ماه پارسال نیز قطع یک شبه 43 اصله درخت در روستای بیلند گناباد واکنش دوستداران محیط زیست و مسئولان این شهرستان را به همراه داشت.
بخشدار مرکزی گناباد در آن مقطع، آن اقدام را ناشی از کوتاهی شورا و دهیاری روستای بیلند خوانده و گفته بود که قطع درختان که در قالب اجرای طرح آماده سازی طرح توسعه خیابان بهشت این روستا صورت گرفته، غیرقابل اغماض است.
فرماندار گناباد هم از برخورد قاطع با شورا و دهیاری بیلند به دلیل نظارت نداشتن کافی در حوزه وظایف خود و قطع درختان این روستا خبر داده بود.
شهرستان گناباد شرایطی کویری دارد و در یک دهه گذشته با خشکسالی، بیابان زایی و افزایش ریزگردها دست و پنجه نرم کرده است.
خشکسالی و کمبود نزولات جوی در سال های گذشته 231 هزار هکتار از عرصه های طبیعی گناباد را در وضعیت بحرانی و فرسایش شدید بادی قرار داده است.
قنات قصبه گناباد به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی تیرماه امسال به همراه 10 قنات دیگر کشور در فهرست آثار سازمان یونسکو به ثبت رسید.
تاریخ حفر قنات قصبه به 2500 سال پیش و دوران هخامنشیان می رسد و از همان زمان تاکنون به عنوان یکی از مهمترین منابع تامین آب شهر گناباد برای مصارف مختلف به ویژه کشاورزی مورد استفاده بوده است.
جشن ملی ثبت قنات قصبه گناباد در فهرست آثار جهانی یونسکو، بهمن امسال برگزار شده بود.
2095/5132
خبرنگار: علیرضا حسن زاده ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
کد N1663568

وبگردی