آفتاب

مصرف ویتامین های B و تاثیرمحافظتی در برابر آلودگی هوا

مصرف ویتامین های B و تاثیرمحافظتی در برابر آلودگی هوا

تهران- ایرنا - محققان با استناد به نتایج یک مطالعه پایلوت، گفتند مصرف دوز بالای مکمل های ویتامین B آسیب های ناشی از ذرات ریز معلق در هوا را جبران می کند.

به گزارش ایرنا ازشبکه خبری بی بی سی نیوز، محققان تاکید دارند که لازم است این یافته مطالعاتی در شهرهای بسیار آلوده نیز همچون پکن و مکزیکوسیتی مورد بررسی قرار گیرد.
اثرات ناشی ازآلودگی هوا برسلامتی انسان باعث افزایش نگرانی مردم سراسر جهان شده است، اما ساز و کارهای واقعی اثرگذاری آلودگی هوا بر سلامت مردم هنوز مشخص نیست.
براساس آمارسازمان جهانی بهداشت، بیش از90درصد ازمردم جهان درمناطقی زندگی می کنند که آلودگی هوا از شاخص های تعیین شده تجاوز می کند.
یکی ازخطرناک ترین آلاینده ها ذرات بسیار ریزمعلق درهواهستند که قطری کمتر از 2.5 میکرون دارند و به آنها ذرات با 2.5PM اطلاق می شود.
این ذرات پیچیده از منابع مختلفی همچون دود خودروهای دیزلی و اجاق های هیزم سوز تولید می شوند و یکی از محصولات جانبی حاصل از واکنش های شیمیایی هستند.
ذرات 2.5میکرومتر، درحدود یک سی ام تار موی انسان، می توانند به ریه انسان نفوذ کنند و به سلامت قلب و ریه افراد جوان و پیر آسیب برسانند.
محققان ازمدت ها پیش گمان داشتند که ذرات ریز 2.5 میکرومتری به واسطه ایجاد تغییرات اپی ژنتیک در سلول ها می توانند به سلامتی انسان آسیب برسانند.
جیا زونگ از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد که مدیریت این مطالعه به عهده داشت گفت: حضور بسیاری از عوامل محیطی مثل آلودگی هوا، احتمالا ژن های دستگاه ایمنی را در سطح اپی ژنتیک تغییر می دهد و باعث اختلال در سیستم دفاعی بدن می شود.
محققان پیش از این در مطالعه حیوانی با مواد شیمیایی بیفنول A متوجه شدند که مواد مغذی به نحوی می توانند از این فرایند پیشگیری کنند.
دراین آزمایش انسانی جدید، یک تیم بین المللی از محققان درصدد برآمدند دریابند آیا با مصرف روزانه مکمل ویتامین B که حاوی 2.5 میلی گرم فولیک اسید، 50 میلی گرم ویتامین B6، و یک میلی گرم ویتامین B12 است می توان باعث کاهش تجمع ذرات ریز 2.5 میکرومتری در بدن شد یا خیر.
دراین مطالعه با توجه به دارونمایی که برای اندازه گیری واکنش اولیه به شرکت کنندگان داده شد،10 داوطلب ابتدا با قرار گرفتن در معرض هوای پاک بررسی شدند.
مجددا همان داوطلبان پس از قرار گرفتن در معرض هوای حاوی سطح بالایی از ذرات ریز 2.5 میکرومتر با مصرف دوز بالایی از ویتامین B بررسی شدند.
محققان دریافتند مصرف مکمل ویتامین B اثر ذرات ریز 2.5میکرومتری را بین 28 تا 76 درصد در جایگاه دهم ژن کاهش می دهد، و کاهش اثر مشابهی روی دی ان ای میتوکندری دارد.
علمی **1311*1724*
مترجم: محمدعلی صنایعی * انتشار: حسین فتح الهی
کد N1662830

وبگردی