آفتاب

چند راهکار برای عاری‌سازی خاورمیانه و جهان از سلاح‌های هسته‌ای

چند راهکار برای عاری‌سازی خاورمیانه و جهان از سلاح‌های هسته‌ای

ریسک دسترسی گروههای تروریستی داعش و القاعده به مواد و دانش سلاحهای کشتار جمعی به واقعیت پیوسته زیرا این گروهها از سلاح شیمیایی درسوریه و عراق استفاده کرده و صدها موشک هم دراختیار دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست بین المللی مواد شکاف پذیر هسته ای در بیروت برگزار شد. این نشست دو روزه با حضور حدود 40 از متخصین هسته ای از 18 کشورجهان ازجمله آمریکا، اروپا، روسیه، چین، ایران، عربستان،ترکیه، برزیل،مصر، ژاپن و کره جنوبی به بررسی عاری سازی خاورمیانه از سلاحهای هسته ای پرداخت.

از ایران نیز سید حسین موسویان، سخنگوی پیشین هسته ای، معاون پیشین سیاست خارجی ایران در شورای عالی امنیت ملی کشورمان و علی اصغر سلطانیه، سفیرسابق ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای شرکت کردند.

سید حسین موسویان در سخنرانی خود ضمن برشمردن تهدیدات خاورمیانه، راهکارهایی برای عاری سازی خاورمیانه و جهان از سلاح هسته ای ارائه کرده است. موسویان در این نشست گفت:

1. مصوبات سازمان ملل برای عاریسازی خاورمیانه بعد از 40 سال و با وجود دهها اجلاس و کنفرانس، به گل نشسته و از نظر اجرایی شدن در نقطه صفر است. همچنین مصوبات سازمان ملل برای عاری سازی خاورمیانه از کل سلاحهای کشتار جمعی بعد از 20 سال تلاش نیز شکست خورده و در نقطه صفر است.

2. امیدی به اجرای این مصوبات هم نیست زیرا درخاورمیانه فقط اسراییل سلاح هسته ای دارد و قدرتهای جهانی هم بنای فشار به اسراییل برای خلع سلاح و پیوستن به معاهده عدم اشاعه سلاحهای هسته ای، ان پی تی را ندارند. اسراییل هم این موضوع را به پروسه صلح مرتبط کرده و این پروسه را هم بعد از 60 سال مذاکره به شکست کشانده زیرا تصمیم سازمان ملل درمورد راه حل دو دولت فلسطینی و اسراییلی را رد کرده است. امیدی هم نیست که به این زودیها این مسئله به نتیجه برسد.

3. خاورمیانه در بحرانهای متعدد از جمله تروریسم تکفیری، جنگ داخلی، دولتهای شکست خورده و جنگ قومی غرق شده و درآستانه سقوط کامل قرارگرفته است.

4. ریسک دسترسی گروههای تروریستی داعش و القاعده به مواد و دانش سلاحهای کشتار جمعی به واقعیت پیوسته زیرا این گروهها از سلاح شیمیایی درسوریه و عراق استفاده کرده و صدها موشک هم دراختیار دارند.

5. خلاء وجود یک ساختار همکاریهای مشترک در منطقه همچنان عامل دخالت قدرتهای بزرگ و تشدید بحرانهاست.

6. برجام به عنوان جامعترین وبرجسته ترین سند تاریخ عدم اشاعه توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده زیرا از کاملترین سیستم شفافیت و ممانعت از ساخت بمب هسته ای برخوردار است. برجام استاندارد جدید برای عدم اشاعه سلاحهای هسته ای دراختیار جامعه جهانی قرارداده و اگرقدرتهای جهانی در مورد عاری سازی منطقه و جهان ازسلاحهای هسته ای صداقت داشته باشند، می توانند برجام را ملاک عمل قراردهند.

7. در صورتی که اصول برجام جهانی شود، باحذف پروسه بازفراوری پلوتونیوم وغنی سازی زیر 5% راه گسترش سلاح هسته ای درمنطقه و جهان بسته خواهد شد.

8. تشکیل " سیستم همکاری جمعی" را می توان از خلیج فارس شروع کرد و یک پیمان جامع همکاریهای امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را بین کشورهای ایران و عراق، عربستان و سایر اعضاءعرب عضو شورای همکاریهای خلیج فارس منعقد کرد.

موسویان در پایان با تأکید بر راهکار همکاری منطقه‌ای افزود : درقالب چنین سیستم جامع همکاریهای مشترک نیز میتوان عاریسازی خلیج فارس ازسلاحهای کشتارجمعی و حتی برنامه مشترک چندجانبه همکاریهای هسته ای و غنی سازی را گنجاند.

5252

کد N1662824

وبگردی