آفتاب
مهر گلایه شهروندان بجنوردی را بررسی می‌کند؛

طعم ناخوشایند آب شرب بجنورد/ هزینه‌های نامشخص قبوض آب

طعم ناخوشایند آب شرب بجنورد/ هزینه‌های نامشخص قبوض آب

بجنورد- کیفیت پایین آب شرب و طعم ناخوشایند آبِ مورداستفاده شهروندان بجنورد پس از گذشت مدت‌ها هنوز مورد گلایه قرار دارد و آنان را ملزم به خرید آب‌های معدنی کرده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- محبوبه عبدی: گلایه‌ها از کیفیت آب شرب بجنورد از سوی شهروندان همچنان ادامه دارد و شهروندان بجنوردی آب‌های معدنی را بر طعم آب شرب بجنورد ترجیح می‌دهند.

در پاییز امسال این تغییر در کیفیت آب به صورتی مشهود بود که مسئولان آبفای شهری خراسان شمالی را وادار به پاسخگویی کرد و مواردی همچون وارونگی دمایی در بهار و پاییز از دلایل این تغییر بیان شد.

اما طولانی شدن داستانِ آب شرب بجنورد و عدم حل این مشکل و نیز مطرح‌شدن عدم شفافیت هزینه‌هایی ازجمله تبصره ۳ در قبوض آب از سوی شهروندان، بار دیگر این موضوع را سوژه گزارش کرده است.

یکی از شهروندان در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید: آبی که بانام شرب در اختیار ما قرار می‌گیرد، کیفیت آن‌چنان پایینی دارد که به‌صورت عادی تغییر رنگ آن قابل‌مشاهده است.

این شهروند که ساکن خیابان امیریه شمالی است می‌افزاید: رنگ و مزه ناخوشایند آب شرب بجنورد ما را وادار به خرید آب‌های تصفیه‌شده و معدنی کرده است.

 تمام ساکنان شهر بجنورد آب‌بهای یکسانی را می‌پردازند اما کیفیت آب در تمام نقاط شهر یکسان نیست.یکی دیگر از شهروندان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: تمام ساکنان شهر بجنورد آب‌بهای یکسانی را می‌پردازند اما کیفیت آب در تمام نقاط شهر یکسان نیست.

این شهروند که از کسبه پارک شهر بجنورد است تصریح می‌کند: علاوه بر آب‌بها، ردیف‌هایی در قبوض آب درج‌شده است و از شهروندان هزینه‌هایی اخذ می‌شود درحالی‌که ما از نحوه هزینه کرد آن بی‌اطلاع هستیم.

عزیزی از دیگر شهروندانی است که گلایه خود را نسبت به کیفیت آب شرب بجنورد این‌گونه بیان می‌کند: بوی شدید کلر و طعم ناخوشایند آب‌لوله‌کشی ساختمانی که در آن ساکن هستیم به‌گونه‌ای است که طعم و رنگ چایی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی عنوان می‌کند: علاوه بر اینکه باید هزینه آب‌بها و سایر هزینه‌های جانبی ازجمله تبصره ۳ را در قبوض خود بپردازیم، باید متحمل هزینه‌های دیگر ازجمله خرید آب‌های معدنی و تصفیه شویم.

وی می‌افزاید: این در حالی است که کیفیت پایین آب شرب بجنورد فقط در ظاهر سبب تغییر رنگ و مزه آب شود و برای سلامتی شهروندان مشکلی را ایجاد نکند.

در هر دوره متحمل پرداخت هزینه بابت قبوض آب خود هستیم درحالی‌که تغییری در کیفیت آب و یا انجام امور زیربنایی در این خصوص دیده نمی‌شود.یکی دیگر از کسبه ساکن خیابان حسینی معصوم در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در هر دوره متحمل پرداخت هزینه بابت قبوض آب خود هستیم درحالی‌که تغییری در کیفیت آب و یا انجام امور زیربنایی در این خصوص دیده نمی‌شود.

مرادی بابیان اینکه آب شرب بجنورد مدت‌ها است که مورد گلایه قرار دارد و شهروندان از کیفیت آن اظهار نارضایتی دارند، می‌گوید: آبی که به‌عنوان شرب در اختیار ما قرار می‌گیرد از کیفیت پایینی برخوردار است.

وی می‌افزاید: مسئولان باید بنا به وظیفه‌ای که دارند خود را پاسخگو بدانند چراکه این مسئله مدت زیادی است همچنان پابرجا باقی‌مانده و راه‌حلی برای رفع آن اندیشیده نمی‌شود.

آب شرب بجنورد بهداشتی و سالم است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کیفیت آب شرب بجنورد می‌گوید: آب شرب شهر بجنورد از منابع آب‌های زیرزمینی (چاه‌ها) و سد شیرین دره تأمین می‌شود و نقاطی از شهر بجنورد به‌صورت ۱۰۰ درصدی از آب تصفیه‌شده سد استفاده می‌شود.

غلامحسین ساقی بابیان اینکه نقاط مرکزی شهر نیز از اختلاط آب چاه‌های واقع در منطقه ارکان و آب تصفیه‌شده سد تأمین می‌شود، اظهار می‌کند: تنها در دو برهه از سال که پیک مصرف است همانند روزهای پایانی سال و فصل گرم سال از چاه‌های دیگر که نسبت به چاه‌های ارکان در رنج پایین‌تری قرار دارند اما ازنظر بهداشتی و سلامت، تمام استانداردهای لازم را دارا است.

وی تصریح می‌کند: در برهه‌ای از سال جاری (اواسط فصل پاییز) بنا به شرایط آب و هوایی که در سد شیرین دره رخ داد، آب سد طعم و بوی خاصی به خود گرفت که در مناطقی که ۱۰۰ درصد از آب سد بهره‌مند بودند مشهود بود با مشکلاتی مواجه شدند که با تمهیدات اندیشیده شده، مشکلات به‌کلی مرتفع شده و این گلایه‌ها به حداقل رسیده است.

وی می‌افزاید: هرچند بخشی از گلایه‌های مردمی به دلیل تغییر مقطعی کیفیت آب ناشی از بروز حوادث شبکه و عملیات رفع اتفاقات است که پس از ترمیم لوله تا چند ساعت ممکن است شبکه از حالت معمول خارج شود.

۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح شبکه‌های فرسوده بجنورد نیاز است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی می‌گوید: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از شبکه آب‌رسانی شهر بجنورد معادل ۲۰۰ کیلومتر فرسوده است.

ساقی می‌افزاید: با توجه به هزینه‌های آسفالت شکافی، حفاری، اجرای مجدد شبکه و سایر هزینه‌ها، اصلاح این شبکه، به‌صورت متوسط حدود ۲۰۰ هزار تومان برای هر متر هزینه در بردارد.

عمر مفید شبکه‌های آب‌رسانی با توجه به نوع و جنس لوله‌ها به‌صورت متوسط ۳۰ سال است که می‌توان گفت فرسودگی شبکه آب در تمامی نقاط شهر که عمر بالای ۳۰ سال دارند وجود دارد.وی تصریح می‌کند: درمجموع برای اصلاح شبکه‌های فرسوده شهر بجنورد حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.

وی اظهار می‌کند: عمر مفید شبکه‌های آب‌رسانی با توجه به نوع و جنس لوله‌ها به‌صورت متوسط ۳۰ سال است که می‌توان گفت فرسودگی شبکه آب در تمامی نقاط شهر که عمر بالای ۳۰ سال دارند وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بابیان اینکه این شرکت با توجه به عمر شبکه‌ها و تعداد اتفاقات رخ‌داده در مناطق، اصلاح شبکه‌های فرسوده را اولویت‌بندی می‌کند، می‌گوید: طی ۱۱ ماه نخست امسال، یک هزار و ۹۴۶ متر از شبکه‌های فرسوده شهر بجنورد تعویض، چهار هزار و ۲۳۵ متر توسعه شبکه آب‌رسانی اجرا، ۱۰۰ فقره انشعاب آب قدیمی مشترکین به‌صورت ۱۰۰ درصدی نوسازی ویک هزار و ۲۰۰ دستگاه کنتور خراب مشترکین نیز تعویض شده است.

رهاسازی آب سد شیرین دره در جهت افزایش کیفیت آب شرب بجنورد

ساقی با اشاره به اینکه گلایه‌های مردم در خصوص کیفیت آب شرب مربوط به تمام نقاط شهر نمی‌شود و فقط مربوط به نقاطی است که به‌صورت ۱۰۰ در صد از آب سد تأمین می‌شود، اظهار می‌کند: با اقداماتی که اخیراً انجام شد و با رهاسازی حجم زیادی از آب‌های لایه‌های زیرین سد شیرین دره، این مشکل مرتفع شده است.

وی می‌گوید: آب شرب توزیعی بین شهروندان به‌صورت مستمر مورد پایش قرار می‌گیرد و نمونه‌برداری‌ها بر اساس جمعیت شهری زمان‌بندی و طبق همین زمان‌بندی‌ها از تمام منابع، مخازن و شبکه توزیع آب نمونه‌برداری و آزمایش‌های مختلف فیزیکی، شیمیایی و میکروبی بر روی آن‌ها انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی اضافه می‌کند: به‌طوری‌که سالانه به‌صورت میانگین ۳۱۸ هزار مورد کلر سنجی، هشت هزار و ۳۰۰ مورد آزمایش میکروبی و سه هزار و ۱۰۰ مورد آزمایش فیزیکی و ریز آلاینده‌ها بر روی آب شرب شهر بجنورد انجام می‌شود.

ساقی عنوان می‌کند: واحد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان نیز به‌عنوان دستگاه نظارتی بر تمام فعالیت‌های فوق ازجمله کلر سنجی و نمونه‌برداری آب و انجام آزمایش‌ها نظارت کامل دارد.

درآمد ۵۰۰ میلیون تومانی از محل تبصره ۳ در قبوض آب بجنورد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با اشاره به اینکه محل هزینه کرد تبصره ۳ برای اصلاح، توسعه و بازسازی شبکه‌های فرسوده در سطح شهرها مورداستفاده قرار می‌گیرد، می‌گوید: از ابتدای اجرایی شدن تبصره ۳ در بجنورد ۵۰۰ میلیون تومان از مشترکین اخذشده است.

با توجه به محدودیت منابع آبی و سرانه بالای مصرف مشترکین در حال حاضر امکان توزیع یک آب باکیفیت یکسان بین شهروندان وجود ندارد.ساقی بابیان اینکه قیمت آب در خراسان شمالی جزو کم‌ترین قیمت‌ها در سطح کشور است تصریح می‌کند: ضریب تعرفه آب بهاء نسبت به استان‌های مجاور حدود نصف است.

وی با اشاره به اینکه نرخ آب‌بهای مسکونی به‌صورت پلکانی محاسبه می‌شود، یعنی با بالا رفتن مصرف مشترکین آب بهاء نیز بالا می‌رود، اظهار می‌کند: این نرخ و همچنین نرخ عوارض و تبصره ۳ که در سال ۹۵ اجرایی شده، افزایشی نداشته است.

وی می‌افزاید: با توجه به محدودیت منابع آبی و سرانه بالای مصرف مشترکین در حال حاضر امکان توزیع یک آب باکیفیت یکسان بین شهروندان وجود ندارد.

۵۰ لیتر آب در روزبه ازای هر نفر هدر می‌رود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با اشاره به دو نوع هدر رفت واقعی و ظاهری آب، عنوان می‌کند: نشت در خطوط انتقال آب، نشت در شبکه توزیع آب، نشت در انشعابات مشترکین و نشت از مخازن و سرریز مخازن ازجمله مواردی است که سبب هدر رفت واقعی آب می‌شود.

ساقی اضافه می‌کند: مصارف غیرمجاز، خطا در سیستم اندازه‌گیری (کنتورهای مشترکین) و خطای مدیریت داده‌ها و سیستم نیز جزو هدر رفت ظاهری آب قرار می‌گیرد.

وی بابیان اینکه در خراسان شمالی از مجموع هدر رفت آب، دوپنجم مربوط به هدر رفت ظاهری و ۳ پنجم مربوط به هدر رفت واقعی است، می‌گوید: درمجموع در استان هدر رفت آب شرب به ازای هر نفر ۵۰ لیتر در روز است.

کد N1662795

وبگردی