آفتاب
رئیس شوراهای اسلامی کار کشور در گفتگو با ایلنا:

مزد موضوعی اقتصادی است؛ از آن بهره برداری سیاسی نشود/ رضایت نسبی از مذاکرات مزدی

مزد موضوعی اقتصادی است؛ از آن بهره برداری سیاسی نشود/ رضایت نسبی از مذاکرات مزدی

اولیاء علی‌بیگی با بیان این که این دستمزدها تامین‌کننده نیازهای زندگی نیست، گفت: در مسیر مذاکرات مزدی، تلاش‌های اعضای کارگری شورای عالی کار، صادقانه و دلسوزانه بوده‌است.

اولیاء علی بیگی (رئیس هیات مدیره کانون عالی  شوراهای اسلامی کار کشور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با نتایج مذاکرات مزدی 96 گفت: در ابتدای امر باید بگوییم که مزد موضوعی اقتصادی است و نباید از آن، بهره برداری سیاسی شود. در عین حال نگاه احساسی به مقوله دستمزد نیز فاجعه بار است.

وی با بیان این که در طول سه ماه گذشته کمیته های استانی دستمزد، کمیته ستاد مزد و در نهایت اعضای کارگری شورای عالی کار با جان و دل تلاش کردند که مطالبات کارگران را براساس واقعیت‌های معیشتی پیگیری کنند؛ افزود: در این مسیر یک تلاش صادقانه و دلسوزانه اتفاق افتاد.

این فعال صنفی کارگری ادامه داد: گرچه این دستمزدها تامین کننده نیازهای زندگی نیست، اما تصور من این است که تصمیم امسال شورای عالی کار با فاصله گرفتن از نرخ تورم و افزایش مزد بالاتر از آن، تا حدودی می‌تواند رضایت نسبی کارگران را جلب کند؛ گرچه این هنوز آغاز راه است.

علی‌بیگی با بیان این که ما یک آرمان داریم و در کنارش یک بحثی به نام واقعیت براساس شرایط موجود،  مطرح است، تاکید کرد: طبیعی است که کارگران هنوز به آرمان معیشتی خود نرسیده اند و تا رسیدن به آن هم راهی طولانی دارند، ولی براساس واقعیت های موجود باید بگوییم که اگر محاسبات سبد معیشت انجام نمی‌شد، دولت و کارفرمایان به همین نرخ افزایش حداقلی هم رضایت نمی‌دادند و اوضاع بدتر از این می شد.

رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور ادامه داد: به اعتقاد من نقش وزیر کار هم در این میان سازنده و مثبت بوده است.

علی‌بیگی در انتها تصریح کرد: نباید فراموش کرد که نه در بهار کارفرمایان و نه در زمستان آنها هیچ چیز نصیب کارگران نشد؛ در زمستان ما را شریک سختی‌ها کردند و در بهار و دوران رونقٰ ما را فراموش کردند؛ این یک مطالبه تاریخی کارگران است که کارفرمایان هیچ‌گاه نیامدند سودشان را محاسبه کنند و از این سود، سهمی را به شرکای اقتصادی و اجتماعی خود یعنی کارگران اختصاص دهند.

کد N1662308

وبگردی