آفتاب
عید ایرانی با کالای ایرانی

نوروز 96 در تقاطع خرید/ حق تقدم با کالای ایرانی

نوروز 96 در تقاطع خرید/ حق تقدم با کالای ایرانی

سنندج- ایرنا- نوروز با آیین های باستانی در حال گرمابخشیدن زندگی مردم است و بازار نیز همزمان با آماده شدن مردم، تکانی به خود داده تا از میان ویترین های نو شده، مردم را برای تهیه مایحتاج شب عید تشویق کند و چه خوب است همه اشتیاق خرید عید را با تهیه کالای داخلی انجام دهند.

به گزارش ایرنا، هفت سین های ایرانی، تخم مرغ های رنگی، مواد غذایی، آجیل و خشکبار و میوه و شیرینی های رنگارنگ پشت شیشه مغازه ها و بر روی چرخ های دستفروشان، ماهی های قرمزی که لحظه لحظه دلشان برای حضور در سفره هفت سین بی قرار می شود، چشم هر رهگذری را نوازش می کنند.
خرید شب عید از آیین های نوروز ایرانیان است تا در کنار خانه تکانی ها رنگ لعاب لباس ها، سفره ها و خوراکی های خود را عوض کنند که در بین بازاریان و تاجران برای کسب درآمد خود بوتیک ها و مغازه ها را جلا داده اند تا بتوانند سهم بیشتری از تب و تاب بازار عید را به خود اختصاص دهند.
این فرصتی استثنایی برای فروش انواع کالاها است که می توان از باکیفیت ترین تا ارزانترین آن را در بین آنها پیدا کرد که بسته به فرهنگ خرید مشتریان و توان مالی آنها طرفداران متفاوتی دارد.
سنندج نیز مانند بسیاری از شهرهای کشور این روزها حال و هوای نوروزی به خود گرفته و کاسبان آن به دنبال کسب روزی از شور اشتیاق مردم هستند؛ بازار مرکزی این شهر در حدفاصل میدان آزادی تا میدان انقلاب قرار دارد و بیش از 90 درصد ساکنان شهر مایجتاج مورد نیاز خود را از کاسبان این منطقه تهیه می کنند.
خیابان فردوسی که بین این 2 میدان قرار دارد محلی برای بساط دستفروشان نیز هست تا بتوانند روزی حلال خود را که بسته به تب و تاب خریدهای مردم شهر است کسب کنند.
عصرها در این مکان هرکسی به دنبال کالایی است، خانمی که در بازار تاریخی سنندج مشغول خرید پارچه است در پاسخ به این سئوال آیا بین خرید خود توجهی به تولید داخلی یا خارجی بودن کالا می کنید؟ می گوید: توجه می کنم اما کیفیت، تنوع محصول و قیمت محصول هم همیشه مد نظرم است.
پیرمرد پارچه فروشی که بیش از 50 سال است در این بازار مشغول است درپاسخ به سئوال تفاوت کیفیت و قیمت کالاهای ایرانی گفت: در بازار تولیدهای داخلی و خارجی با کیفیت های مختلفی و به تبع آن قیمت های متفاوتی یافت می شود.
ابوالقاسم محمدی افزود: اما آنچه که در پنج دهه از فعالیتم به دست آورده ام کیفیت کالاهایی که در داخل کشور تولید می شود بهتر و به همین دلیل نیز قیمت آن کمی از کالاهای خارجی بالاتر است.
وی ادامه می دهد: این روز مردم در کنار قیمت مقطوع کالا به دنبال خرید باکیفیت هستند و بیشترین مشتری ها در حوزه کاری ما از محصولات داخلی رضایت خوبی نسبت به برخی کالاهای خارجی دارند.
وی افزود: اما تولیدگران داخلی که به علت قیمت تمام شده بالای محصول مجبورند کمی گرانتر کالای خود را به دست مشتریان برسانند نیز باید برای عرضه محصول خود به توانایی مالی میانگین مردم نیز توجه کنند تا تشویقی برای خریداران و موفقیتی برای تولید خود ایجاد کنند.
تولید داخلی از زنجیره عرضه و تقاضا تشکیل یافته که توجه تولیدگران به سلایق خریداران و تهیه اقلام داخلی توسط مردم یک معادله پایاپای برای تقویت تولید داخلی است به طوری که حامد قادر زاده دانش آموخته دکترای اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه کردستان در این ارتباط معتقد است: خرید کالای داخلی در رونق اقتصادی، ادامه فعالیت کارخانه ها و ایجاد اشتغال کمک نقش بسزایی دارد.
به گفته وی واحدهای تولیدی داخلی نیز باید استانداردها را رعایت کنند و به طور قطع، بالا رفتن کیفیت کالاهای ایرانی، موجب افزایش تقاضا، خرید مردم و به دنبال آن بهبود وضعیت اقتصادی می شود.
فعالیت در عرصه تولید توسط بخش خصوصی و دولت، اقدامی پرچالش برای توسعه قدرت اقتصادی و رفع چالش های مختلف اشتغال و معیشت مردم است که خرید کالاهای تولید شده از سوی مردم می تواند یک بازی برد برد برای تکمیل زنجیره تولید باشد.
سید کمال حسینی رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز به عنوان یکی از اعضای فعال بخش خصوصی کردستان در پاسخ به قابلیت تولیدگران داخلی در رقابت با تولیدهای خارجی گفت: موفقیت های ایران در بسیاری از بخش ها از جمله علمی و فرهنگی نشان دهنده این قابلیت است.
وی اشاره به اینکه کیفیت کالاهای تولید داخل نسبت به برخی کالاهای خارجی بیشتر است گفت: اگر مردم با صبر و بردباری برخی ایرادهای تولید داخل را تحمل کنند شرکت های ایرانی که تازه تاسیس هستند در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند برای جبران این بردباری تولیدات خود در زمینه های مختلف از جمله کیفیت و بسته‌بندی را تقویت کنند.
به گفته وی، خرید مردم از کالاهای ایرانی نقطه مقابل تقویت بازار کار برای تولید داخلی است و حمایت از بخش خصوصی، ایجاد بازار آزاد و عرصه رقابت در بازارهای داخلی از وظایف دولت برای تقویت تولید و تقاضای بازار است.
ازدحام و شلوغی همیشه زمینه سودجویی را فراهم می کند و در میان تب و تاب بازار عید، برخی افرادی وجود دارند که از شوق و شور مردم برای خریدهای نوروزی سوء استفاده کرده و اجناس و کالاهای خود را با قیمت های گزافی به آنان می فروشند.
برای جلوگیری از این سودجویی دستگاه های خدمات رسان و نظارتی هر ساله با اجرای طرح ها و بازرسی هایی بر بازار مانع از سوء استفاده این افراد شده و با متخلفین برخورد می کنند.
سرپرست بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این ارتباط گفت: برای جلوگیری از سوء استفاده فروشندگان و افراد سود جو طرح نظارتی نوروز را اجرا کرده و بخش های مختلف کالایی و خدماتی به صورت ویژه نظارت می شوند.
فرزاد سردار زاده افزود: این طرح در مراحل تامین، توزیع، ارائه خدمات و قیمت به منظور، ایجاد زمینه مناسب برای تامین و توزیع مایحتاج عمومی و جلوگیری از تخلفات احتمالی و رسیدگی فوری و دقیق و کارشناسی به شکایات و گزارش های مردمی، از اول اسفند همزمان با سراسر کشور آغاز شده است.
به گفته وی این سازمان در طرح نظارتی نوروز 96 از اول اسفند سال جاری تا 31 فروردین سال 96 اقدام به برگزاری و اجرایی کردن طرح نظارتی نوروز در 2 بخش کالایی و خدمات کرده است.
سرپرست بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: عرصه فعالیت واحد بازرسی و نظارت بیشتر در بخش کالایی شامل نان، لبنیات، گوشت قرمز، شکر، گوشت مرغ، برنج، تخم مرغ، انواع میوه، قند، روغن نباتی، پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، خواربار و شیرینی جات، نظارت بر عملکرد انبارها و سردخانه ها، میادین میوه و تره بار است.
به گفته سردار زاده از یکم تا 20 اسفند سال جاری در مجموع چهار هزار و 301 مورد بازرسی از واحدهای صنفی و غیر صنفی در سطح بازار صورت گرفته است.
وی افزود: بازرسان در این مدت 265مورد تخلف کشف کرده و 236 فقره پرونده برای واحد های متخلف صنفی و غیر صنفی تشکیل شده است.
سرپرست بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: عمده این تخلفات گرانفروشی، کم فروشی و عدم درج قیمت می باشد که در این پرونده ها در مجموع پنج میلیارد و 923 میلیون ریال جریمه برای متخلفان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: عرصه فعالیت واحد بازرسی و نظارت در بخش خدماتی نیز شامل شرکت های مسافرتی هوایی، زمینی و دریایی و دفتر فروش آنها، حمل و نقل درون شهری و برون شهری، اماکن تفریحی و فرهنگی، سیاحتی و زیارتی، واحدهای اقامتی، غذاخوری ها، رستوران های بین شهری است.
سردار زاده گفت: مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلف واحدهای صنفی می توانند بازرسان را با شماره تلفن 124 و یا در مرکز به سازمان و در شهرستان ها به اداره های صنعت، معدن و تجارت مراجعه و تخلف ها را گزارش دهند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی باتوجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت در این زمینه از طریق مبارزه با کالاهای قاچاق و حمایت از تولید داخلی، «کمپین خبری خرید کالای ایرانی» را از هفته جاری آغاز کرده است.
مصرف‌کنندگان بازیگران اصلی عرصه تولید کشورند زیرا با خرید و حمایت از کالاهای ایرانی، ضمن کمک به رونق صنعت و تولید کشور، اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حمایت از تولید داخلی و مبارزه با کالای قاچاق را محقق می‌سازند.
رهبر معظم انقلاب تاکنون بارها درباره اهمیت خرید کالای ایرانی تاکید کرده‌اند: 'مصرف (کالای) داخلی، تولید داخلی را افزایش می‌دهد؛ تولید داخلی که افزایش پیدا کرد... بیکاری برطرف می‌شود؛ تولید که رونق بگیرد، یعنی تورم کم بشود، گرانی کم بشود، اشتغال افزایش پیدا کند؛ اینها همه به هم متصل است؛ یک سر این قضیه دست ما مردم است، که مصرف خودمان را چگونه انتخاب کنیم.'
دولت یازدهم نیز تاکنون اقدامات زیادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی با هدف حمایت از تولید داخل و رونق اقتصادی انجام داده‌است که از جمله آنها می‌توان به 'بسته خروج از رکود' اشاره کرد.
رئیس جمهوری هدف از این اقدامات را 'رونق تولید و افزایش فرصت‌های شغلی با استفاده از نیروی کار ایرانی' اعلام و بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای خرید کالاهای با کیفیت ایرانی تاکید کرده است.
3034/1904
** گزارش از حسن حسین زاده/انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1662077

وبگردی