آفتاب

بررسی راهکارهای توسعه روابط بانکی ایران و آمریکای لاتین

بررسی راهکارهای توسعه روابط بانکی ایران و آمریکای لاتین

نمایندگان بانک های دولتی و خصوصی کشور امروز در نشستی با مدیران وزارت امور خارجه شرکت کردند.در این گردهمایی مشترک میان مدیران سیاسی منطقه آمریکای لاتین، مدیران ستاد برجام وزارت امور خارجه و نمایندگان بانک‌های معتبر کشور، موضوعات مختلفی از جمله نحوه حضور و توسعه روابط بانکی و مالی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه آمریکای لاتین موردبحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، محمد کشاورز زاده مدیر کل آمریکا وزارت امور خارجه در این نشست با بیان شاخص‌های  اقتصادی و سیاسی کشورهای مطنقه آمریکای لاتین اظهار داشت: این شاخص های مثبت در کنار اراده سیاسی و نیازهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برای متنوع سازی شرکای اقتصادی و تجاری، منطقه آمریکای لاتین را به عنوان هدفی برای بخش های سیاسی و اقتصادی کشور مطرح کرده است.

به گفته او ، تغییر موقعیت بین المللی جمهوری اسلامی ایران، امنیت بالا، میزان اثر گذاری سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خارومیانه و همچین فرصت های اقتصادی ایران موجب علاقمندی کشورهای منطقه آمریکای لاتین برای ایجاد ارتباط با جمهوری اسلامی ایران شده است. در این میان برای شکل گیری روابط اقتصادی و تجاری پایدار و پویا و متوازن بین دو طرف، ابزار و مکانیسم هایی ازجمله روابط بانکی لازم است.

مدیر کل امریکا در ادامه اضافه کرد: که وزارت امور خارجه در راستای ایفای وظایف ذاتی خود و در راستای تحقق سیاست‌های مقاومتی بدنبال ایجاد این روابط می‌باشد. از این رو این گردهمایی مقدمه‌ای برای تلاش مشترک جهت رسیدن به این هدف مقدس می باشد.

او با اشاره به سفر ظریف وزیر امور خارجه در راس هیات تجاری و اقتصادی در تابستان سالجاری به ۶ کشور منطقه امریکای لاتین و برگزاری چندین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی با کشور های منطقه بر عزم دستگاه دیپلماسی کشور برای ارتقاء روابط اقتصادی با آن منطقه تاکید کرد.

در ادامه این نشست نمایندگان بانک‌های بزرگ کشور ضمن استقبال از تلاش‌های وزارت امور خارجه در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بخش مالی و بانکی، با قدردانی از اقدامات دستگاه سیاست خارجی در رفع تحریم‌ها در قالب برجام، بر لزوم کمک سیاسی وزارت امور خارجه برای ورود نظام بانکی کشور به صحنه بین‌المللی خصوصا امریکای لاتین تاکید کردند.

در ادامه بحث‌های کارشناسی میان مدیران سیاسی و مدیران بانکی کشور در خصوص نحوه ورود بانکهای کشور به منطقه آمریکای لاتین، بر روز آمد شدن سیستم بانکی کشور، رعایت قوانین بین المللی بانکی توسط بانکها، تبادل هیات‌های تخصصی و کارشناسی میان بانکهای ایرانی و بانک‌های منطقه آمریکای لاتین ، تلاش برای ایجاد روابط کارگزاری میان بانک‌ها و قرار گرفتن این موضوع در دستور کار مذاکرات سیاسی مدیران سیاسی در خارج از کشور و تبادل اطلاعات میان بخش های سیاسی و بخش بانکی تاکید شد.

کد N1661686

وبگردی