آفتاب

میانجی آمریکایی میهمان محمدرضا شاه/ تصاویر

میانجی آمریکایی میهمان محمدرضا شاه/ تصاویر

23 تیرماه سال 1330 خورشیدی "آورل هریمن" مشاور ترومن رئیس جمهوری وقت امریکا با پیامی حاوی طرح میانجیگری این دولت بین ایران و انگلستان وارد تهران شد و مورد استقبال شاه قرار گرفت.

ورود هریمن به تهران با مخالفت چپگرایان و حامیان مصدق همراه بود و بعد از ظهر همان روز تظاهرات یکصد هزار نفری از میدان فردوسی تا بهارستان برگزار شد؛ این تظاهرات در نهایت به خشونت و سرکوب انجامید تا آنجا که گفته می شود ده‌ها تن طی آن کشته و زخمی شدند.
با وجود اعتراضات شاه اما به گرمی از هریمن استقبال کرد و او و همسرش را در کاخ صاحبقرانیه مورد پذیرایی قرار داد. هریمن در مدت اقامت خود و در دیدار با شاه و نخست وزیر سعی می کرد آنان را متقاعد کند شرکت نفت انگلستان و شرکت ملی نفت ایران مشترکا امور نفت ایران را بر عهده داشته باشند. هریمن پس از چند سفر به ایران و مذاکرات مختلف با مقامات در نهایت نتوانست توفیقی بیابد و مصدق مصرانه از موضع خود در ملی کردن صنعت نفت ایران عقب نشینی نکرد.
عکس های دیده نشده زیر مربوط به یکی از مذاکرات شاه و هریمن در کاخ صاحبقرانیه هنگام صرف نهار است. همسر هریمن "مارین ویتنی هریمن" نیز در این سفر او را همراهی می کرد و عکس ها نشان می دهد در مدت ملاقات شاه و فرستاده امریکا او با ثریا اسفندیاری در محوطه کاخ مشغول کپ و گفت بوده است. / فرادید
کد N1661437

وبگردی