آفتاب
نبرد خونین در استادیوم

در بازی خونین خونه به خونه و نساجی چه گذشت؟/ ماسبقه ای که به دستور دادستان متوقف شد

در بازی خونین خونه به خونه و نساجی چه گذشت؟/ ماسبقه ای که به دستور دادستان متوقف شد

فوتبال ایران یکی از تلخ‌ترین روزهای خود در سال ٩٥ را روز گذشته تجربه کرد؛ روزی که یک بازی در لیگ دسته اول به درگیری‌های شدید کشیده شد.

روز گذشته در هفته بیست‌وهشتم لیگ دسته اول ایران (آزادگان) یک بازی حساس در بابل برگزار شد. خونه‌به‌خونه بابل میزبان هم‌استانی‌اش نساجی مازندران بود. با توجه به رقابت بین این دو شهر (بابل و قائمشهر) و همچنین حساسیت جدول مشخص بود این بازی بدون حاشیه نخواهد بود، اما تصور نمی‌شد این بازی به یک نبرد خونین تبديل شود. بعد از گل اول که تیم نساجی به ثمر رساند، بابلی‌ها به‌شدت علیه هواداران تیم رقیب واکنش نشان دادند. در ادامه خونه‌به‌خونه گل تساوی را زد. 

درگیری‌ها پس از این گل بیشتر شد. هواداران قائمشهری که مورد پرتاب سنگ قرار گرفتند فنس‌های دور زمین را شکستند و به داخل زمین چمن هجوم آوردند. این اتفاق وضعیت را وخیم‌تر کرد و درگیری‌های خونینی رقم خورد.

ایرنا درباره جزئیات این درگیری نوشت: «پس از گل تیم خونه‌به‌خونه و پس از اینکه هواداران این تیم در ضلع کناری و نزدیک به هواداران تیم نساجی تشویق و شادی کردند، پرتاب سنگ و بطری آب از سوي تماشاگران دو تیم به سوی یكدیگر آغاز و جرقه درگیری زده شد. درگیری ابتدايی در ورزشگاه سبب دخالت مأموران پلیس شد که نه‌تنها فضای متشنج به‌وجودآمده را آرام نکرد، بلکه سبب افزایش درگیری و حساس‌ترشدن فضاي کل ورزشگاه و حضور بیشتر نیروهای یگان ویژه شد. هواداران خشمگین نساجی پس از آنکه پلیس شماری از معترضان را دستگیر و از ورزشگاه بیرون کرد، فنس جایگاه خود را کندند و به‌این‌ترتیب درگیری و تشنج وارد مرحله تازه‌ای شد. 

دراین‌بین چندین تماشاگر نساجی نیز مصدوم و به وسیله چند دستگاه آمبولانس به مراکز درمانی منتقل شدند. درگیری اولیه که میان هواداران نساجی و خونه‌به‌خونه بود پس از دخالت نیروی انتظامی و ادعای اینکه مأموران از تیم میزبان حمایت می‌کنند، به درگیری میان نیروی انتظامی و هواداران و اعضای تیم میهمان تبدیل شد. ورود بازیکنان و کادر فنی نساجی برای آرام‌کردن هواداران این تیم بی‌نتیجه ماند و در نهایت با توجه به شکسته‌شدن فنس ورزشگاه، مسئولان برگزارکننده مسابقه به علت ناامن‌بودن جو ورزشگاه شهدای هفت‌تیر بابل، مسابقه را نیمه‌تمام پایان‌یافته تلقی کردند. نتیجه این بازی نیمه‌تمام ازاین‌پس به نظر کمیته برگزاری مسابقات لیگ فدراسیون فوتبال بستگی دارد». 

به گزارش ورزش سه درگیری‌ها آن‌قدر زیاد بود که نیروی انتظامی وادار به دخالت شد و از اسپری فلفل برای دورکردن تماشاگران استفاده شد. به‌هرحال مشخص بود ورزشگاه کوچک هفت‌تیر بابل امکان برگزاری چنین دیدار حساسی را ندارد. در این درگیری‌ها چند نفر از تماشاگران به‌شدت آسیب دیدند. شدت آسیب‌دیدگی مجروحان آن‌قدر شدید بود که بازیکنان نساجی و کادر فنی این تیم بالای سر هواداران مجروح گریه می‌کردند. فارس حال یک تماشاگر را وخیم اعلام کرد و چند سایت مانند «آی‌اسپورت» و «ایران ورزشی آنلاین» از احتمال کشته‌شدن مجروحین خبر دادند. این در حالی است که مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران خبر فوت و بازداشت تماشاگران را تکذیب کرد. 

حبیب حسین‌زادگان دراین‌باره گفت: «من این خبرها را تکذیب می‌کنم و تأکید می‌کنم که فقط دو هوادار آسیبی جزئی دیده بودند که با عملکرد سریع کادر پزشکی، مشکلات آنها برطرف شد». اين در حالي است كه اورژانس بابل تعداد مصدومان را ٥٧نفر اعلام كرد.

غلامرضا بهروان، رئیس هيئت فوتبال استان مازندران هم درباره عوامل درگیری به تسنیم گفت: «بازی بسیار خوب پیش‌ می‌رفت و برگزاری مسابقه هیچ مشکلی نداشت. داور هم به‌خوبی بازی را اداره می‌کرد. عوامل اجرائی مسابقه نیز کار خودشان را به‌خوبی انجام دادند، اما در بین نیمه، یک‌سری از هواداران با نیروی انتظامی به مشکل خوردند و درگیر شدند. نیروی انتظامی برای مقابله با هواداران مجبور به استفاده از عوامل بازدارنده مانند شوکر و گاز اشک‌آور شد. بازی به دستور دادستان مازندران متوقف شد و از ادامه بازی جلوگیری شد». 

نادر دست‌نشان، سرمربی خونه‌به‌خونه هم عنوان کرد درگیری‌های به‌وجود‌آمده بین نیروی انتظامی و هواداران نساجی بوده است. به‌هر‌حال قرار است کمیته انضباطی درباره سرنوشت این بازی تصمیم بگیرد.

شرق
کد N1660989

وبگردی