آفتاب
در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

جزئیات احیا باغ سیب کرج/ درختان قدیمی و آفت‌زده کنده‌ می‌شوند

جزئیات احیا باغ سیب کرج/ درختان قدیمی و آفت‌زده کنده‌ می‌شوند

در پی ارسال یک فیلم از باغ سیب مهر شهر کرج که بلند شدن دود را از محوطه این باغ نشان می‌داد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز توضیحاتی را در مورد این مساله و طرح احیای باغ سیب مهرشهر کرج ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، باغ سیب مهرشهر کرج با حدود 340 هکتار مساحت و قدمتی حدود 50 سال یکی از پرچالش‌ترین باغ‌های کشور در سال‌های اخیر بوده است.

سال 93 یک شرکت پیمانکار اقدام به قطع 2 هزار درخت سالم در این باغ کرد که اعتراضات گسترده مردم، فعالان محیط زیست و برخی اعضای شورای شهر را به دنبال داشت. پس از آن دادستان عمومی و انقلاب وقت شهرستان کرج، از پیگیری این تخلف صورت گرفته خبر داد، با این حال بازهم در این مدت انتشار فیلم و عکس‌هایی در فضای مجازی از این باغ نشان از وضعیت نه چندان مناسب ودر برخی موارد  قطع درختان در این باغ داشت.

دو روز گذشته نیز فیلمی به خبرگزاری ایلنا از این باغ ارسال شد که بلند شدن دود از باغ را نشان می‌داد و این نگرانی را به وجود می‌آورد که برخی درختان آتش گرفته‌ باشند، این مساله درحالی است که روز گذشته اعلام شد، باغ سیب کرج در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده‌است.

[p]حسین محمدی (مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ در مورد وضعیت این باغ گفت: در دو الی سه سال گذشته با اقداماتی که توسط  مسولان استان البرز با همکاری بنیاد مستضعفان به عنوان مالک باغ انجام شده است، طرح احیای باغ سیب آماده و سال گذشته آغاز شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود 70 هکتار از باغ واکاری شد و امسال نیز تا پایان سال 80 هکتار از باغ واکاری می‌شود، همچنین درختان کهنسال و آفت‌زده نیز در این طرح کنده می‌شوند و در سال 96 باغ سیب احیا خواهد شد.

محمدی توضیح داد: بنابراین اگر اکنون درختی کنده می‌شود، مسن و آفت‌زده است که در برنامه‌های احیا باید کنده شوند و به جای آنها نهال کاشته شود.

وی درمورد آتش زدن درختان در این باغ اظهار کرد: ممکن است کارگران آنجا به دلیل سرمای هوا سرشاخه‌های کنده شده را سوزانده باشند که خطای کارکنان است اما هیچ اقدام خارج از برنامه احیا در باغ سیب انجام نمی‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در پاسخ به اینکه درختان کهنسال ارزشمند هستند، چرا باید کنده شوند؟ اظهار کرد: باغ عمری 50 ساله دارد، درختی که عمرش تمام شده و آفت‌زده است باید کنده شود و دوباره به جایش درخت کاشته شود، طرح احیا باغ براساس اصول علمی و فنی و با نظارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود و جای هیچگونه نگرانی نیست.

کد N1660150

وبگردی