آفتاب

برداشت چوب از جنگل های شمالی کشور 8 درصد کاهش یافت

برداشت چوب از جنگل های شمالی کشور 8 درصد کاهش یافت

نوشهر ـ ایرنا ـ مدیرکل دفتر جنگل‌داری و امور بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت که برداشت چوب از جنگل های هیرکانی استان های گیلان ، مازندران و گلستان در سال جاری حدودهشت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

محمدعلی معصومی روز دوشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود : از ابتدای سال جاری تاکنون 546 هزار و 597 متر مکعب چوب از جنگل‌های هیرکانی شمال کشور برداشت شده است.
به گفته وی ، در مجموع نشانه‌گذاری درختان در سال 1395 نسبت به حجم مصوب حدود 15.3 درصد کسری برداشت نشان می‌دهد.
مطابق آمار رسمی ، برداشت چوب از جنگل‌های هیرکانی در سال 1375 بیش از یک و نیم میلیون متر مکعب بود که به تدریج در مدت 2 دهه کاهش یافت و در صورت تأیید طرح تنفس جنگل در شورای نگهبان، بهره‌برداری صنعتی متوقف می‌شود.
به گفته وی ، بیشترین فراوانی درختان جنگل های هیرکانی شامل راش ، ممرز ، توسکا و بلوط است که هر گونه برداشت چوب شامل این نوع درختان می شود.
طبق قانون برداشت چوب از درختان کمیاب یا با فراوانی کمتر نظیر شمشاد ، سرخدار و ... در جنگل های هیرکانی ممنوع است .
معصومی تأکید کرد : حجم پیش بینی شده مصوب برای برداشت چوب از جنگل‌های شمال در سال آینده در حدود 538 هزار سیلْوْ (متر مکعب برآوردی سرپا) است که با توجه به اقدامات انجام شده در خصوص نشانه‌گذاری، پیش‌بینی می‌شود که در حدود 70 درصد حجم مصوب تحقق یابد.
این مسئول سازمان جنگل‌ها و مراتع با اشاره به وجود 32 واحد صنایع چوب تبدیل اولیه در کشور با ظرفیت اسمی چهار میلیون و 730 هزار و 480 متر مکعب اظهار داشت: از این تعداد، 26 واحد با ظرفیت اسمی چهار میلیون و 415 هزار و 380 متر مکعب، در شمال کشور قرار دارد.
به گفته وی، در سال 1395 چوب مصرفی این 26 واحد معادل 2 میلیون و 920 هزار و 265 متر مکعب بود که حدود 34 درصد کمتر از ظرفیت اسمی آنهاست.
مدیرکل دفتر جنگل‌داری و امور بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت : با توجه به بارش‌های مناسب در فصل بهار و پاییز و نیز بارش برف پاییزی و زمستانی ، وضعیت بارندگی در سال 1395 همانند سال 1394 مطلوب و بهتر از سال‌های گذشته بود و برای همین امسال خشکیدگی درختان جنگلی ناشی از کمبود آب گزارش نشده است.
معصومی، بررسی کمی و کیفی ادواری 10 ساله جنگل‌های هیرکانی و همچنین تهیه دستور کار تفصیلی و نیمه‌ تفصیلی و سامان‌دهی دام و مدیریت پایدار در حوزه آبخیز جنگل‌های شمال را از مهم‌ترین برنامه‌های این دفتر در سال 1396 برشمرد.
وی افزود : ساماندهی مدیریت حفاظتی طرح‌های جنگل‌داری در طرح‌هایی که قرارداد بهره‌برداری آنها به اتمام رسیده نیز از دیگر برنامه‌های سال پیش رو است.
جنگل‌های هیرکانی یا جنگل‌های شمال با مساحت 1.9 میلیون هکتار، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلیداغ در شرق استان گلستان امتداد دارد.
خبرنگار: شهاب رویانیان ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
/7517/ 1602/1654
کد N1660127

وبگردی