آفتاب
بهرام امیراحمدیان در گفت‌وگو با ایلنا:

نباید روابط‌مان را به یک کشور گره بزنیم/ روسیه همیشه منش معامله‌گرانه داشته است

نباید روابط‌مان را به یک کشور گره بزنیم/ روسیه همیشه منش معامله‌گرانه داشته است

یک تحلیل‌گر مسائل روسیه گفت: همه کشورها از جمله روسیه به دنبال منافع ملی خود هستند و در سیاست خارجی این اصل را دنبال می‌کنند. از سویی روس‌ها همیشه منشی معامله‌گرانه داشته‌اند این نکته اساسی است که ما باید به آن توجه داشته باشیم.

بهرام امیراحمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس به روسیه گفت: مسکو از روابط بسیار نزدیکی با تل‌آویو برخوردار است و آنها سال‌ها است که با یکدیگر روابط صمیمانه و راهبردی دارند.

روابط میان روسیه و اسرائیل تحت تاثیر مساله فلسطین و ایران نیست

او با بیان اینکه روابط میان روسیه و رژیم اسرائیل تحت تاثیر مساله فلسطین و همکاری‌های مسکو و تهران قرار نمی‌گیرد، اظهار داشت: روسیه با وجود همکاری‌های تنگاتنگ با ایران در عرصه‌هایی همچون سوریه و هسته‌ای با رژیم صهیونیستی نیز همکاری و مراوداتی دارند و اینک جای سوال دارد کشوری که با ایران در سوریه علیه تروریست همکاری می‌کنند چگونه می‌توانند با اسرائیل هم همکاری داشته باشند؟ 

روسیه می‌خواهد فعال‌مایشا در خاورمیانه باشد

این استاد دانشگاه روابط نزدیک میان تل‌آویو و مسکو را وجه اشتراک مهمی میان ایران و روسیه دانست و تصریح کرد: روس‌ها طی سال‌های اخیر درصدد فعال‌مایشاء شدن در خاورمیانه هستند و در این چارچوب تلاش دارند با بازیگرانی همچون ایران، ترکیه، عربستان و رژیم اشغالگر قدس روابط نزدیکی داشته باشند و در این چارچوب سیاست توسعه همزمان در روابط خارجی را پیش می‌برند. 

روسیه همیشه منش معامله‌گرانه داشته است

امیراحمدیان در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه نزدیکی روسیه و رژیم اسرائیل می‌تواند بر همکاری‌های میان مسکو و تهران اثرگذار باشد، خاطرنشان کرد: نکته مهم آن است که همه کشورها از جمله روسیه به دنبال منافع ملی خود هستند و در سیاست خارجی این اصل را دنبال می‌کنند. از سویی روس‌ها همیشه منشی معامله‌گرانه داشته‌اند این نکته اساسی است که ما باید به آن توجه داشته باشیم.

نباید روابط‌مان را به یک کشور گره بزنیم

او ادامه داد: نکته مهمی که در مطبوعات و افکار عمومی باید تقویت شود این است که کشورها به دنبال منافع ملی خود هستند. در این چارچوب لازم است روابط خارجی خود را با همه بازیگران توسعه بدهند نه آنکه روابط خود را به یک کشور گره بزنیم. 

نباید احساسی رفتار کنیم 

این تحلیل‌گر مسائل روسیه با بیان اینکه هم ایران و هم روسیه کشورهای مستقلی هستند، ابراز داشت: هم تهران و هم مسکو در عرصه سیاست خارجی به دنبال افزایش منافع خویش هستند. در این چارچوب هرکدام برای پیشبرد این مساله ممکن است سیاست‌های متفاوتی را در پیش بگیرند. مثلاً ایران، رژیم اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد اما روسیه درصدد توسعه روابط با آنها است. بنابراین ما نباید نسبت به سیاست های دیگران احساسی رفتار کنیم. 

اسرائیل کاری که می‌توانست علیه ایران انجام دهد، قبلا انجام می‌داد

امیراحمدیان با اشاره به روابط نزدیک رژیم اشغالگر قدس با کشورهایی همچون آذربایجان، ترکمنستان و روسیه بیان کرد: آیا ما نباید فکر کنیم که روابط آن کشورها و اسرائیل می‌تواند برای ما خطرناک باشد چرا که ایران کشور قدرتمندی است و نباید روابطمان با همسایگان به این خاطر تیره شود. رژیم اسرائیل نیز نمی‌تواند خدشه‌ای در روابط ما با این کشورها ایجاد بکند چرا که اگر می‌توانست سال‌ها قبل این کار انجام می‌داد.

کد N1660093

وبگردی