آفتاب
قنبر راستگو و شیرمحمد اسپندار؛ دومرد بزرگ بی ادعا

شیوه نوازندگی دو پیشکسوت موسیقی نواحی ثبت ملی شد

شیوه نوازندگی دو پیشکسوت موسیقی نواحی ثبت ملی شد

شیوه نوازندگی شیر محمد اسپندار، هنرمند دونلی‌نواز سیستان‌وبلوچستان و قنبر راستگو، نوازنده نی جفتی هرمزگان در پنجمین اجلاس کمیته ثبت میراث ناملموس در فهرست میراث معنوی کشور ثبت‌ ملی شد.

 شیرمحمد اسپندار در سال ۱۳۱۰ هجری خورشیدی در بمپور بلوچستان متولد شد. در نوجوانی برای پیدا کردن کار به پاکستان رفت و در سال ۱۳۳۷ پس از کسب تجربه در زمینه موسیقی به ایران بازگشت. او موفق به کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه و دیپلم افتخار نوازندگی در ایران شده‌ است.

به گفته کامبیز مشتاق گوهری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان خانه این هنرمند اخیرا ثبت ملی شد. همچنین شخصیت او نیز در قالب ثبت شخصیت‌های فرهنگی کشور ثبت شده است.    

قنبر راستگو، معروف به خالو قنبر نیز از برجسته‌ترین نوازندگان موسیقی جنوب ایران است. او از ۱۲ سالگی نوازندگی را آغاز کرد و در سن ۲۲ سالگی ضمن آشنایی با نهادهای فرهنگی شهرستان محل اقامت خود به کارهای هنری‌ ادامه داد.

این پیشکسوت موسیقی نواحی در پشت صحنه تئاتر ساز جفتی می‌زد و خوانندگی می‌کرد. نخستین تئاتری که راستگو در آن همکاری داشته، «پتوروک»  با موضوع زار بوده است که این تئاتر را در میناب، سیرجان، کرمان، تهران و بندرعباس اجرا کرده‌اند. او حدود پنج سال در گروه موسیقی علی‌خان حبیب‌زاده به نوازندگی ساز جفتی و سازهای کوبه‌ای و البته ترانه‌سرایی مشغول بود.

راستگو بعد از انقلاب و پس از جنگ تحمیلی هیچ‌گونه فعالیت موسیقی نداشت. او بعد از پایان جنگ گروهی به نام کالنگ تشکیل می‌دهد و در آن هنرمندانی چون احمد عبدالهی نوازنده کسر، سلیمان اسلامی نوازنده پی‌په، عبدالعلی جمالی نوازنده دهل و جعفر روزبازار نوازنده عود همکاری می‌کردند که وظیفه راستگو در این گروه خوانندگی و نوازندگی جفتی بود.

ایسنا
کد N1659981

وبگردی