آفتاب
عید ایرانی با کالای ایرانی

جان گرفتن صنعت سنگ گناباد در نتیجه مقابله با واردات سنگ های ساختمانی

جان گرفتن صنعت سنگ گناباد در نتیجه مقابله با واردات سنگ های ساختمانی

گناباد- ایرنا- رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: در نتیجه سیاست دولت تدبیر و امید در مقابله با واردات بی رویه سنگ های خارجی، صنعت سنگ گناباد جان تازه ای گرفت.

هادی ایزدی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: گناباد از قطبهای مهم تولید سنگهای ساختمانی از جمله تراورتن، مرمریت و گرانیت در استان خراسان رضوی و شمال شرق کشور است.
وی اظهار کرد: 15 واحد سنگبری فعال گناباد بر اثر واردات بی رویه سنگ های خارجی در هشت سال گذشته با مشکلات بسیار روبرو شدند.
وی گفت: 50 درصد این واحدها با حداقل ظرفیت و اشتغال فعالیت داشتند که این امر ضربات شدید به معادن و صنایع سنگ شهرستان وارد کرد و بیکاری تعدادی از شاغلان این بخش را به همراه داشت.
ایزدی افزود: در نتیجه سیاستهای دولت یازدهم واحدهای تولیدی سنگبری با افزایش کیفیت و تنوع محصولات خود باعث افزایش تمایل مشتریان داخلی برای خرید این کالاها شدند که در رونق اقتصادی و اشتغال در این بخش نقش مهم داشت.
وی اظهار کرد: سهم صنایع کانی غیر فلزی از جمله صنعت سنگ 43 درصد مجموع صنایع گناباد را تشکیل می دهد و سالانه 225 هزار متر مربع انواع سنگهای نما در این شهرستان تولید می شود.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: افزایش 20 درصدی کشف کالای قاچاق از ابتدای امسال تاکنون از دستاوردهای مهم حمایت از کالای داخلی در این شهرستان بوده است.
وی افزود: رویکرد دولت تدبیر و امید موجب شد از ابتدای امسال تاکنون بیش از یکصد میلیون ریال کالای قاچاق از واحدهای کسب این شهرستان کشف شود که بیشترین کالاهای قاچاق کشف شده را دخانیات، لوازم آرایشی و بهداشتی و وسایل سمعی و بصری تشکیل می دهد.
وی اظهار کرد: با توجه به موقعیت گناباد از نظر ورودی به استان خراسان رضوی بیشتر کالاهای قاچاق از این منطقه به دیگر نقاط ارسال می شود.
ایزدی گفت: بر این اساس برای مقابله موثر با قاچاق کالا شناسایی انبارهای کالا در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: در سال های گذشته با ورود بی رویه کالاهای قاچاق تولید دچار مشکلات فراوان شده بود که دولت یازدهم ضمن برخورد با قاچاق کالا و پرداخت تسهیلات رونق تولید برای سرمایه گذاری های مشارکتی، زمینه ساز مشارکت عمومی در رونق اقتصادی را فراهم کرد.
وی اظهار کرد: با اقدامات خوب دولت در مبارزه با قاچاق کالا و وضع قوانین گمرکی مناسب در 2 سال اخیر شاهد تحرک و بازسازی واحدهای سنگ شهرستان هستیم که با حمایت و خرید مردم از این بخش، تولید کنندگان به ادامه کار دلگرم می شوند.
وی با بیان اینکه به ازای خرید 10هزار دلار کالای خارجی یک فرصت شغلی از بین می رود، گفت: اگر مردم در هنگام خرید کالای خارجی به این مساله توجه داشته باشند، تمایل آنان به خرید کالای ایرانی افزایش می یابد.
هم اکنون 172 واحد صنعتی در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیر فلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی، در شهرستان گناباد فعال است که برای راه اندازی آنها یک هزار و 273 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و برای سه هزار و 284 نفر بطور مستقیم و 2 برابر این تعداد بطور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با 447 هکتار زمین، 54 واحد فعال، 11 سردخانه، انبار و سیلو در شهرستان گناباد فعال است.
7545/2095/ 6053 خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
کد N1659715

وبگردی