آفتاب

بازدید سفیر کره‌شمالی در تهران از خبرگزاری کار ایران

بازدید سفیر کره‌شمالی در تهران از خبرگزاری کار ایران

سفیر کره‌شمالی در تهران با حضور در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) برخی از مهمترین تحولات جاری در شبه جزیره کره را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، «کانگ سام هیون» سفیر کره شمالی در تهران با حضور در خبرگزاری کار ایران، رزمایش مشترک کره‌‌جنوبی و آمریکا را محکوم کرده و آن را تهدیدی برای تمامیت ارضی کشورش دانست.

وی همچنین به موضوع کشته شدن شهروند کره‌شمالی در فرودگاه مالزی اشاره کرده و تاکید کرد که باید از سیاسی‌ کردن این موضوع خودداری شده و پیکر این شهروند به کره‌شمالی مسترد شود.

در این دیدار مطرح شد که شهروند کره‌شمالی که گذرنامه دیپلماتیک نیز داشته است به طور ناگهان و قبل از آن که سوار هواپیما شود، در حالت شوک فرو رفته و در راه بیمارستان جان خود را از دست داده است. 

زمانی که وزارت امور خارجه مالزی و بیمارستان با سفارت کره‌شمالی در کوالالامپور تماس گرفته و از مرگ این شهروند خبر دادند، مقام‌های دیپلماتیک مالزی تصمیم می‌گیرند که جسد وی را برای سوزانده شدن به سفارتخانه منتقل کنند. 

در این زمان سفارت کره‌شمالی با تایید هویت این فرد از طرف مالزیایی خواسته است که جسد را تحویل دهد. 

اما هنوز مدتی از پرداختن رسانه‌های محافظه‌کار کره‌جنوبی به گزارش‌های غیرواقعی در رابطه با «قتل این فرد با سم» نگذشته است که پلیس مخفی مالزی در این پرونده وارد شده و این اظهارات را به عنوان واقعیت غیرقابل انکار پذیرفته است که این موضوع منجر به پیچیده شدن مسئله شده است. 

سفارت کره‌شمالی به وضوح اعلام کرده است که نیازی به کالبدشکافی نبوده و مرگ وی از سوی بیمارستان به دلیل سکته قلبی مورد تایید قرار گرفته است. 

اما، متاسفانه طرف مالزیایی در مخالفت با درخواست‌های کره‌شمالی و حقوق بین‌الملل اقدام به کالبدشکافی جسد بدون توافق قبلی و حضور نماینده کره‌شمالی کرده است. 

سخنگوی کمیته قضات کره‌شمالی در بیانیه‌ای این اقدام در تعرض به حاکمیت ملی کره‌شمالی را نقض آشکار حقوق بشر خوانده و آن را اقدامی مخالف رویه انسانی و اخلاق دانست. 

در این بیانیه آمده است که اقدام مالزی در تحویل جسد به کره‌شمالی تنها به شرط ارائه دی‌ان‌ای بستگان ،نشانه‌ای از تمایل این کشور به سیاسی کردن تحویل جسد بوده که این موضوع در تناقض آشکار با قوانین بین‌المللی و اخلاق بوده و شامل اهدافی  شرورانه است. 

این بیانیه همچنین می‌افزاید که در روزهای نخست هنگامی که این حادثه رخ داده است، مالزی به طور گسترده اقدام به انتشار اخباری مبنی بر دستگیری مظنونان می‌کرد اما در حال حاضر در این خصوص سکوت اختیار کرده است. 

در انتها، این بیانیه افزود شده است که کره‌شمالی هیچ‌گاه اقدام به مخدوش کردن تصویر قدرت و ابهت استقلال و سلاح‌های اتمی نخواهد کرد بلکه تلاش گسترده‌ای در راستای تحقیق در رابطه با حقیقت پشت پرده به عمل خواهد آورد و در انتظار بررسی رویکرد‌های آینده مالزی خواهد ماند. 

کره‌شمالی خواستار بازگرداندن پیکر شهروند خود به این کشور و جلوگیری از سیاسی  کردن این مساله است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، تنها نیمی از یک ماه از زمانی که « کیم چول» شهروند کره‌شمالی با  گذرنامه دیپلماتیک در مالزی کشته شده است، می‌گذرد. 

دلیل مرگ وی هنوز به طور مشخص اعلام نشده است، اما مقام‌های آمریکا و کره‌جنوبی با اظهارات بی‌پایه در حال مقصر جلوه دادن کره‌شمالی هستند و اعلام کرده‌‌اند که این فرد با سم خطرناک وی‌اکس کشته شده است. 

کمبود شواهد علمی در این پرونده و بی‌پایه‌ بودن این اظهارات در نظرات متخصصان و رسانه‌های دیگر کشور‌ها بازتاب داده شده و به روشنی مشهود است. 

اقدام بی‌شرمانه مقام‌های آمریکایی و کره‌جنوبی تنها با اهداف سیاسی خطرناک انجام گرفته و به دنبال مخدوش کردن تصویر کره‌شمالی است و این موضوع برای همه واضح است.

این آخرین اقدام از سری اقدام‌هایی است که از سوی آمریکا و با هدف ابراز انزجار عمومی بین‌المللی نسبت به کره‌شمالی انجام گرفته است و افزایش فشار جمعی و عمومی جامعه بین‌المللی روی این کشور و تحریک جنگ هسته‌ای علیه پیونگ‌یانگ به هر قیمتی را در پی داشته است. 

البته آمریکا سخت در این خصوص در اشتباه است. 

آمریکا و نیرو‌های همسو نباید خشمگین شده و خویشتنداری خود را از دست بدهند بلکه باید سنجیده رفتار کرده و به وضوح موضع استراتژیک کره‌شمالی به عنوان یک قدرت هسته‌ای را در نظر داشته باشند.  

در ادامه این گزارش آمده است که سخنگوی ستاد مشترک ارتش کره‌شمالی روز پنجشنبه بیانیه‌ای را در خصوص رزمایش مشترک آمریکای امپریالیست و عروسک‌های جنگ‌طلبش چون کره‌جنوبی منتشر کرده است. 

در بیانیه منتشر شده آمده است که با توجه به تهدید‌آمیز بودن این رزمایش‌ها ارتش ما همانگونه که قبلا نیز اعلام کرده است، با تمام قوا به مقابله به مثل خواهد پرداخت و این موضوع به هیچ وجه در سطح شعار باقی نخواهد ماند. 

در ادامه همچنین آمده است که در صورت اقدام به حمله با هرگونه مواد تسلیحاتی به سوی آب‌های تحت تسلط کره‌شمالی، این کشور فورا اقدام به مقابله مثل خواهد کرد. 

این بیانیه‌ همچنین می‌افزاید که نیروهای مورد حمایت این کشور‌ها در صورت اقدام به حمله اتمی با پاسخ سخت شمشیر عدالت روبه‌رو خواهند شد.  

 

 

 

 

 

 

کد N1659654

وبگردی