آفتاب
وزیر آموزش و پرورش: بخشی از مطالبات فرهنگیان تاپایان سال پرداخت می‌شود

آخرین وضعیت پرداخت حقوق و عیدی بازنشستگان و فرهنگیان/ کسری بودجه کار دست بازنشستگان می دهد؟

آخرین وضعیت پرداخت حقوق و عیدی بازنشستگان و فرهنگیان/ کسری بودجه کار دست بازنشستگان می دهد؟

"زمان دقیق پرداخت حقوق اسفند ماه بازنشستگان با توجه به زمان تأمین کسری مبلغی که از سوی خزانه دولت تأمین می‌شود مشخص می‌شود. به محض دریافت و تأمین کسری توسط دولت در کمتر از دو ساعت کل حقوق یک میلیون و 320 هزار بازنشسته کشوری پرداخت خواهد شد..."

در حالی که کمتر از 10 روز به پایان سال باقی‌مانده، هنوز بازنشستگان کشوری که حدود یک میلیون  و 250 هزار نفرند، حقوق مربوط به اسفند ماه خود را دریافت نکرده‌اند.
همچنین در این میان شماری از بازنشستگان تأمین اجتماعی هم نه عیدی گرفته‌اند و نه حقوق آنها واریز شده است، هرچند امسال بنابر تصمیم مسئولان سازمان تأمین اجتماعی برخی از بازنشستگان که بر‌اساس حروف الفبا روزهای آخر حقوق می‌گرفتند، از 17 اسفندماه عیدی 770 هزار تومانی را دریافت کرده‌اند اما تعدادی از بازنشستگان ضمن اعتراض به این شیوه پرداخت می‌گویند که مسئولان باید شرایط زندگی و گرفتاری‌های بازنشستگان را که از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند، دریابند. بازنشستگان کشوری هم بر این نکته تأکید دارند که مگر مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری نمی‌دانند که باید عیدی یک میلیون و 250 هزار نفر را پرداخت کنند، چرا اقدامی برای تأمین منابع آن انجام نداده‌اند.
آنها می‌افزایند: سال گذشته هم در آخرین روز اسفند حقوق‌ها را واریز کردند، باور کنید بازنشستگان هم عروس و داماد و نوه دارند و باید برای شب عید حداقل مایحتاج اولیه زندگی را تهیه کنند اما وقتی حقوقی پرداخت نمی‌شود، چگونه می‌توان به پیشواز عید رفت.
بازنشستگان در ادامه می‌گویند: با جیب خالی و بدون اینکه پولی برای پس‌انداز داشته باشیم، نمی‌شود به طرف بازار رفت و میوه و آجیل خرید. ما باید چقدر منتظر «شندرغاز» عیدی باشیم تا بتوانیم احتیاجات خود را تأمین کنیم. از مسئولان ارشد دولت تقاضا داریم برای تأمین اعتبار پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری اقدام فوری و عاجلی داشته باشند تا حداقل بازنشستگان شب عید را بدون دغدغه سپری کنند.
طبق برنامه عیدیو حقوق را پرداخت کردیم
دکتر  سید تقی نوربخش مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی درگفت و گو با «ایران» با اشاره به پرداخت 1800 میلیارد تومان اعتبار برای عیدی بازنشستگان در این باره می‌گوید: پرداخت عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان به نحوی انجام شد که آن دسته از بازنشستگانی که حقوق ماهیانه خود را در اواخر ماه دریافت می‌کردند عیدی‌شان زودتر واریز شد. براین اساس آن دسته از بازنشستگانی که ٢٧ هر ماه حقوق ماهیانه خود را از بانک رفاه کارگران دریافت می‌کردند، عیدی را در تاریخ ١٧ اسفند دریافت کردند و عیدی بازنشستگانی که در ٢٧ هر ماه از سایر بانک‌ها حقوق دریافت می‌کنند نیز در روز ١٨ اسفند واریز شد همچنین مستمری بگیرانی که ٢٦ هر ماه حقوق دریافت می‌کنند در تاریخ ١٩ اسفند عیدی را دریافت کردند.
بازنشستگانی که حقوق ماهیانه خود را در تاریخ ٢٠ هر ماه دریافت می‌کنند، در تاریخ ٢١ اسفند عیدی را گرفتند و عیدی کسانی که در تاریخ ٢٢ الی ٢٥ هر ماه حقوق دریافت می‌کنند نیز همراه با حقوق اسفند به حساب آنان واریز می‌شود.
بنابراین ما تأخیری در پرداخت عیدی و حقوق نداشتیم و همواره در جهت منافع و رفاه حال بازنشستگان اقدام کرده‌ایم.
وی افزود: خوشبختانه امسال با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های بعمل آمده توانستیم بدون آن که مشکلی برای بازنشستگان پیش بیاید منابع مورد نیاز برای پرداخت حقوق و عیدی حدود 2 میلیون و 900 هزار بازنشسته و مستمری بگیر را به موقع آماده کنیم. ناگفته نماند پرداخت حقوق‌ها طبق برنامه بوده ما نسبت به این مسأله حساسیت‌های لازم را داریم و اجازه نمی‌دهیم مشکلی برای قشر فرهیخته و زحمتکش ایجاد شود.
نگرانی بازنشستگان از پرداخت دیرهنگام حقوق اسفند
سال گذشته در همین روزها بود که تعداد بی‌شماری از بازنشستگان کشوری گله‌ها و شکایت‌های خود را از پرداخت نشدن حقوق اسفند ماه ابراز کردند و سازمان برنامه و بودجه، خزانه، وزارت رفاه و صندوق بازنشستگی هر کدام در تکاپوی رفع نگرانی‌های حقوق اسفندماه بازنشستگان کشوری بودند؛ روزی که تعداد بازنشستگان کشوری یک میلیون و 200 هزار نفر بود.
به گزارش ایسنا، اما به نظر می‌رسد مشکلات صندوق‌های بازنشستگی روزبه‌روز در حال افزایش است و همان‌طور که بارها کارشناسان هشدار داده‌اند اگر مورد توجه قرار نگیرد در آینده به یکی از دردهای لاعلاج اقتصاد ایران تبدیل می‌شود.
27 اسفند ماه سال 1394 محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نبود بودجه مورد نیاز از سوی دولت را علت تأخیر در پرداخت حقوق اسفندماه 1394 اعلام و تصریح کرد که اعتبار موردنیاز با دستور رئیس جمهوری تأمین شده است و بزودی به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.
اسلامیان در همان تاریخ اعتبار مورد نیاز حقوق اسفندماه را 1820 میلیارد تومان اعلام کرده بود که 820 میلیارد آن از سوی صندوق بازنشستگی تأمین شده بود و 1000 میلیارد آن در انتظار خزانه دولت بود.
سرانجام عصر روز پنجشنبه، 27 اسفندماه 1394، رئیس جمهوری دستور مستقیم برای پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری را صادر کرد و تمامی بازنشستگان کشوری توانستند از صبح جمعه با مراجعه به بانک‌ها و خودپردازها حقوق اسفندماه خود را برداشت کنند و البته دستور رئیس جمهوری، وزیران رفاه و اقتصاد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت را بر آن داشت تا در کمیته‌ای راهکارهای لازم را برای تأمین کسری حقوق بازنشستگان بررسی کنند.
پول تأمین شود کمتر از 2 ساعت حقوق بازنشستگان پرداخت می شود
در همین راستا حامد شمس، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری درباره وضعیت پرداخت حقوق اسفندماه بازنشستگان به ایسنا گفت: زمان دقیق پرداخت حقوق اسفند ماه بازنشستگان با توجه به زمان تأمین کسری مبلغی که از سوی خزانه دولت تأمین می‌شود مشخص می‌شود.
وی اضافه کرد: با توجه به پرداخت مستقیم حقوق بازنشستگان در سراسر کشور به محض دریافت و تأمین کسری توسط دولت در کمتر از دو ساعت کل حقوق یک میلیون و 320 هزار بازنشسته کشوری پرداخت خواهد شد.
شمس ابراز امیدواری کرد: همانگونه که مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، که پیش از این با خبر خوبی درباره‌ افزایش و پرداخت کف حقوق بازنشستگان به بالای یک میلیون تومان در سال 1396 کام بازنشستگان را شیرین کرده است، پرداخت عاجل در پرداخت حقوق اسفند ماه نیز از تشویش‌های بازنشستگان بکاهد.
کد N1658878

وبگردی