آفتاب
توسط پژوهشکده کلام اهل بیت(ع)؛

کتاب روش‌شناسی استنباط در علم کلام منتشر شد

کتاب روش‌شناسی استنباط در علم کلام منتشر شد

کتاب «روش‌شناسی استنباط در علم کلام» از آثار پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) نوشته مهدی نصرتیان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر،  کتاب «روش‌شناسی استنباط در علم کلام» از آثار پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) نوشته مهدی نصرتیان منتشر شد.

توجه به آموزه ‏های اعتقادی، از همان روزهای نخستینِ شکل‌گیری دین مبین اسلام، سرلوحۀ فعّالیت مسلمانان قرار گرفت و کم‌تر دوره‏ای را می ‏توان یافت که فعالیت‌ها و بحث ‏های کلامی، رواج نداشته باشد.

در این میان، متکلمان نقش بسزایی داشته‌اند؛ زیرا استنباط آموزه ‏های اعتقادی و دفاع از آن‌ها، از وظایف متکلّم به شمار می‌رود. اما از آنجایی که یکی از مشکلات پیش روی دانش آموختگان این دانش، عدم تبیین و نیز نبود بیان روشنی از مبانی و روش استنباط در کتب کلامی بوده و همچنین متکلمان در نوشته ‏های کلامیِ خود، بیش‌تر به خود آموزه ‏های اعتقادی پرداخته‏ اند تا به کیفیت استنباط و مبانی آن‌ها، لذا تلاش شده است تا با تدوین کتاب‌های مهم و تأثیرگذار اعتقادی، به این وظیفۀ خطیر عمل شود.

در سال‌های اخیر، تلاش ‏هایی بر ارائۀ نظام‌مند این مباحث صورت گرفته و نخستین کتابی که، به این مسائل به صورت متمرکز و جامع پرداخته، کتاب روش‌شناسی علم کلام نوشته حجّت الاسلام رضا برنجکار می باشد.

در کتاب روش‌شناسی استنباط در علم کلام نیز همۀ مباحث استنباط و دفاع از آموزه ‏های اعتقادی، به فراخور هدف کتاب، مباحث مهم، اصلی و تأثیرگذار در استنباط به صورت جزئی و مفصل ‏تر ارائه شده است.

کد N1658547

وبگردی