آفتاب

کاخ سفید: ترامپ از لابی‌گری فلین به نفع دولت ترکیه مطلع نبود

کاخ سفید: ترامپ از لابی‌گری فلین به نفع دولت ترکیه مطلع نبود

ایرنا نوشت: سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز جمعه خود مدعی شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مطلع نبوده که «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی مستعفی وی در جریان رقابت های انتخاباتی برای ترکیه لابی می کرده است.

رسانه های آمریکایی در روز های گذشته افشا کردند که فلین در قبال خدمات خود به ویژه تحقیق درباره «فتح الله گولن» واعظ ترک مقیم آمریکا مبلغ 500 هزار دلار از دولت ترکیه دریافت کرده است. آنکارا گولن را پشت پرده کودتای تابستان گذشته می داند.
شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید روز جمعه با اشاره به این مسئله آن را امری شخصی و تجاری دانست و تاکید کرد که نیازی به اعلام آن نبوده است.


وی به این سوال که آیا رئیس جمهوری آمریکا از لابی گری فلین به نفع ترکیه مطلع بوده است، پاسخ منفی داد.
این در شرایطی است که رسانه های آمریکایی پیش از این مراسم تحلیف ترامپ بارها نسبت به روابط احتمالی فلین با دولت ترکیه هشدار داده بودند. وی حتی یادداشتی در این خصوص نوشته و خواستار بهبود روابط آمریکا و ترکیه شده بود.


فلین اما به نظر می رسد که روابطی هم با روس ها داشته است که افشای آنها در ماه گذشته موجب شد که وی از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید استعفا دهد.
ارتباط فلین با سفیر روسیه به دولت پیشین آمریکا و زمانی باز می گردد که «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا 35 دیپلمات روس را به تلافی دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا اخراج کرده بود. روسیه در آن زمان واکنش تندی به این مسئله نشان نداد.


وی که پیش از انتخابات سمتی در دولت آمریکا نداشت، ارتباط پنهانی با سفیر روسیه را پذیرفته اما گفته است که بحث تحریم های وضع شده علیه روسیه در این گفت و گوها به میان نیامده است؛ موضوعی که طرح آن می تواند به منزله نقض قوانین آمریکا باشد.
همچنین سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز جمعه خود اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا و تیم امنیت ملی ترامپ طرحی را برای شکست داعش تهیه کرده اند و این طرح هم اکنون در دست بررسی قرار دارد.
آمریکا در روزهای گذشته از اعزام نیروی ویژه به سوریه برای مبارزه با داعش خبر داده بود.

52310

کد N1658068

وبگردی