آفتاب

ترسیم نقش‌ موثر راه‌آهن در حمل‌ونقل حومه‌ای و بین‌شهری

ترسیم نقش‌ موثر راه‌آهن در حمل‌ونقل حومه‌ای و بین‌شهری

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در همایش جشنواره تعالی حمل‌ونقل ریلی با اعلام اینکه باید با یک مطالعه روانشناسانه رفتار حمل‌ونقلی مردم را ...

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در همایش جشنواره تعالی حمل‌ونقل ریلی با اعلام اینکه باید با یک مطالعه روانشناسانه رفتار حمل‌ونقلی مردم را تغییر داد، گفت: جامعیت در برنامه‌ریزی، توجه به فیزیک و کالبد، تعریف شبکه، یکپارچگی حمل‌ونقل ریلی با سایر شقوق، حمل‌ونقل حومه‌ای، قطار سریع‌السیر، شهرسازی ریل پایه و آموزش مدیران و کارشناسان آینده راه‌آهن، در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن قرار گرفته است.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مطلبی که متخصصان توسعه بر آن تاکید دارند و در مقابل ما به‌دلیل عمل‌زدگی کمتر به آن توجه می‌کنیم، گفت: اصلی‌ترین مساله کسانی که در مورد توسعه فکر کرده‌اند، مساله انسان محوری بوده نه اینکه بر پروژه محوری تمرکز کنند، اما گفتن این بحث در محیطی کاملا صنعتی کار سختی خواهد بود. زیرا ارائه آمارها بیانگر موفقیت در قالب تعداد پروژه‌ها و مسائل فیزیکی است. وی گفت: در واقع تمامی اقدامات فیزیکی برای آسایش، کرامت و امنیت بهتر انسان است، بنابراین اصلی‌ترین مساله انسان است. وی در ادامه نگاه به توسعه از منظر انسانی را موجب تغییر در رویکردها خواند و گفت: در شهر تهران با جمعیتی بالغ بر ۱۵/ ۷ میلیون نفر، سهم ما از ایجاد آسایش و رفاه در حمل‌ونقل حومه‌ای و شهری بسیار مهم است. به‌طور مثال نحوه اتصال راه‌آهن به شبکه‌های شهری، هرچه در مورد آن تامل و تفکر می‌شود متوجه می‌شویم که باید بارها درباره آن فکر و بررسی شود تا روشن شود سرانجام این جمعیت انبوه که از غرب تهران داخل پایتخت می‌شوند، به چه ترتیب راحت‌تر این کار را انجام دهند. سازوکار حمل‌ونقل ریلی ما با مترو و حمل‌ونقل شهری تهران، کرج و سایر شهرهای بین آنها چگونه با یکدیگر تعریف می‌شوند و چقدر به مفهوم حمل‌ونقل یکپارچه و درب‌به‌درب فکر شده است..

 

پیگیری گمشده‌ای به نام سهم ریل از حمل‌ونقل محلی

وزیر راه و شهرسازی با توجه به تعریف مفاهیمی مانند حمل‌ونقل حومه‌ای، یکپارچگی، مکانیزاسیون و سیستم‌های هوشمند ریلی تصریح کرد: اگرچه چنین مفاهیم بسیار خوبی تعریف شده، اما همچنان به‌دنبال گمشده‌ای هستیم: اینکه سرانجام مدیران راه‌آهن ما دریابند چگونه می‌توانند رفت و آمدهای محلی را رصد کنند و سهم راه‌آهن را از تامین این حمل‌ونقل محلی بیان کنند که خود مبحث بسیار مهمی است. وی تاکید کرد: در شرکت راه‌آهن باید به نحوی عمل شود که بر رفتار حمل‌ونقلی شهروندان اثر بگذارد و باعث تغییر رفتار جاری حمل‌ونقلی آنها شود. اگر این پروژه‌ها موفق به تغییر رفتار حمل‌ونقلی شهروندان نشوند جای تردید جدی در موفقیت ما دارد. آخوندی با بیان اینکه «نگاه به این مقوله از منظر یک شهروند به جای نگاه از دید یک مدیر صنعتی موجب بهینه و بیشینه شدن خدمات ما می‌شود»، خاطرنشان کرد: تمایل اولیه انسان‌ها استفاده از خودرو شخصی برای جابه‌جایی است، اما اکنون تعداد وسایل نقلیه در کشور به ۱۹ میلیون دستگاه رسیده است که در صورت افزودن تعداد موتورسیکلت‌ها این رقم به ۲۹میلیون دستگاه خواهد رسید و با احتساب افزایش سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه به این تعداد به‌طور مرتب رو به فزونی است. این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: به‌رغم اعمال تمام محدودیت‌ها مانند طرح زوج و فرد، محدوده طرح ترافیک و سایر طرح‌ها، دست آخر روند استفاده از اتومبیل شخصی رو به تزاید و بیانگر ناتوانی در جلوگیری از این روند است. وزیر راه و شهرسازی تنها راهکار توقف این روند را یک مطالعه روانشناسانه از رفتار حمل‌ونقلی مردم و چگونگی متقاعد کردن آنها برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی به جای خودروشخصی خواند و گفت:‌ اگرچه این تغییر رفتار نیازمند تعریف پروژه‌های عمرانی و تعریف شبکه است و ما نیز مخالف ایجاد آن نیستیم، اما نکته اصلی اطمینان از موفقیت پروژه ما در تغییر رفتار شهروندان است. آخوندی، تردد روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو شخصی در سطح شهر تهران را وحشتناک عنوان کرد و گفت: بخشی از این تغییرات به قیمت سوخت و حامل‌های انرژی بازمی‌گردد. آخوندی در پایان با اشاره به دیدگاه خود نسبت به چگونگی تربیت مدیران ریلی برای آینده شرکت راه‌آهن گفت: با اینکه تعدادی از مدیران ما برای آموزش‌های عملی در راه‌آهن‌های سایر کشورهای جهان دوره ببینند و در عمل بتوانند آموزش ببینند و با تجارب آنها آشنا بشوند بسیار موافق هستم اگرچه با تنگناهای مالی مواجه هستیم.

کد N1657975

وبگردی