آفتاب
پاسخ به چند پرسش

انجمن خوشنویسان ۳۲۰ شعبه در کشور دارد/ اعطای ۱۳۰ نشان استادی

انجمن خوشنویسان ۳۲۰ شعبه در کشور دارد/ اعطای ۱۳۰ نشان استادی

روز گذشته ۱۹ اسفندماه شورای عالی و شورای ارزشیابی در نشستی درباره فعالیت انجمن خوشنویسان ایران توضیح دادند و سپس نشان استادی به ۱۳۰ هنرمند خوشنویس اهدا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته ۱۹ اسفند ماه در حالی مراسم اعطای نشان استادی که بالاترین نشان انجمن خوشنویسان است به ۱۳۰ هنرمند خوشنویس از سراسر کشور در خانه هنرمندان ایران برگزار شد که اعلام شده بود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری این وزارتخانه در مراسم حضور خواهند داشت که این مراسم در غیاب وزیر و معاون او برگزار شد.

پیش از برگزاری مراسم نشست خبری اعضای انجمن خوشنویسان با حضور غلامحسین امیرخانی رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان، علی شیرازی، علی اشرف صندوق آبادی، عارف براتی، سید حیدر موسوی از اعضای شورای عالی و شورای ارزشیابی انجمن و همچنین محمد حسین ساکت نماینده حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان ایران برگزار شد.

در ابتدای نشست غلامحسین امیرخانی گفت: با توجه به گسترش هنر خوشنویسی به عنوان هنر ملی و تاریخی و این موضوع که امروز این انجمن در سراسر کشور دارای ۳۲۰ شعبه است به نظر می رسد انجمن در فعالیت بیش از نیم قرن خود موفق بوده است. این انجمن از قدیمی ترین سازمان های مردم نهاد در کشور است که تاسیس آن به ۷۹ سال قبل باز می گردد.

در ادامه صندوق آبادی بیان کرد: ما در انجمن اهدافی را به صورت کلیات در نظر داریم که در طول سال آنها را دنبال می کنیم و مهمترین این اهداف ترویج هنر خوشنویسی است. سال ۹۵ ما شعار «امید، نشاط، همدلی» را شعار خود قرار دادیم و در راستای این شعار برنامه های متعددی انجام گرفت.

برای ایجاد مشارکت و استفاده از ظرفیتهای کشور در شعب ۳۲۰ گانه کمیسیون های ۹ گانه ای تشکیل دادیم. به طور نمونه با  ایجاد کمیسیون تحقیق و پژوهش سعی کردیم بتوانیم برخی از افراد مستعد را از طریق کانال های ارتباطی که در سراسر کشور داریم شناسایی کنیموی ادامه داد: برای ایجاد مشارکت و استفاده از ظرفیت های کشور در شعب ۳۲۰ گانه، کمیسیون های ۹ گانه ای تشکیل دادیم. به طور نمونه با ایجاد کمیسیون تحقیق و پژوهش سعی کردیم بتوانیم برخی از افراد مستعد را از طریق کانال های ارتباطی که در سراسر کشور داریم شناسایی کنیم.

 صندوق آبادی گفت: ما امسال در انجمن خوشنویسان بحث تجلیل از فعالان انجمن ها را در دستور کار داشتیم. موضوع دیگر نگاه تخصصی به حوزه خوشنویسی با مشارکت عموم و در خلال برگزاری نشست های فنی جهت اشاعه این هنر در سطح کشور بود. هدف دیگر ما این است تا این هنر را بیشتر نزد مردم ببریم.

عارف براتی نیز گفت: امروز ما در ۳۲۰ شعبه خود امتحان ممتازی و در ۴۰ شعبه امتحان فوق ممتازی برگزار می کنیم و بالغ بر ۳۶۰ استاد در سراسر کشور فعال هستند.

موسوی که مدیر اجرایی دوسالانه های خوشنویسی نیز هست در ادامه درباره دوسالانه خوشنویسی قزوین که امسال برگزار شد، بیان کرد: دوسالانه خوشنویسی یکی از رویدادهایی است که همواره سر تقویم مقرر خود برگزار شده و فضای قزوین به عنوان میزبان این بی ینال پتانسیل های بسیار خوبی را ایجاد کرده است.

وی افزود: ما در هر دوسالانه ای کمتر از ۱۵۰۰ اثر به نمایش نگذاشته ایم ضمن اینکه امسال برای نخستین بار در مرحله نهایی داوری از ۶۸ هنرمند دعوت کردیم که به صورت زنده و بداهه در حضور اساتید و در ۴ ساعت اثری خلق کنند که این موضوع بازتاب خوبی داشت.

علی شیرازی در ادامه صحبت های موسوی در پاسخ به ضعف های دوسالانه خوشنویسی گفت: خوشنویسی را باید به عنوان یک هنر سنتی در نظر گرفت و آن را با متر و معیار خود سنجید. در هنر مدرن فردیت اهمیت دارد اما هنر خوشنویسی هنر قومی ماست و هنر فردی ما نیست. تغییرات و رشد و تعالی در این هنر را شاید در طول یک قرن بشود دنبال کرد.

این عضو انجمن خوشنویسان گفت: اعطای مدارک استادی به ۱۳۰ نفر یکی از نادرترین اتفاق هایی است که رخ داده و این یکی از اثرات همین دوسالانه است.

 غلامحسین امیرخانی نیز در ادامه درباره برگزاری اجرای زنده در بی ینال خوشنویسی گفت: اگر حرفه ای نگاه کنیم این نقطه قوت بی ینال بود. هنر خوشنویسی هنری منضبط و دقیق و دشوار است. یکی از نگرانی های این روزهای بسیاری از هنرمندان گسترش ابزارهای تکنولوژیک است که این امکان را فراهم آورده آثار جعلی خلق شوند. ما همواره به دنبال این مساله بودیم که چگونه رفتار کنیم که جلوی این اقدامات گرفته شود و تصمیم بر آن شد که در شرایط حضوری آنها به خلق اثر دست بزنند که این نقطه اعلای حرفه ای گری است.

بر اساس تحقیقاتی که ما داشتیم انجمن یکی از بزرگترین تشکیلات هنری جهان است که امروز با نزدیک به ۱۲۰۰مدرس و استاد در ۳۲۰ شعبه فعالیت می کند و این اتفاق مهمی استدر ادامه صندوق آبادی گفت: بر اساس تحقیقاتی که ما داشتیم انجمن یکی از بزرگترین تشکیلات هنری جهان است که امروز با نزدیک به ۱۲۰۰مدرس و استاد در ۳۲۰ شعبه فعالیت می کند و این اتفاق مهمی است. ما در انجمن مراحل مختلف مقدماتی، متوسط، خوش، عالی، ممتاز، فوق ممتاز، استادی و فوق استادی داریم که هر کدام دارای فرآیند خاص خود است. ما در آینده برنامه ای داریم که مرحله استادی نیز خود به سه بخش استادی، استادی ممتاز و استادی پیشکسوت تقسیم شود.

در ادامه ساکت در پاسخ به اینکه برای مقبره قدمای خوشنویسی که این روزها در وضعیت مناسبی به سر نمی برند و همچنین ایجاد یادمان خوشنویسی در هر شهر آیا تمهیدی اندیشیده شده است یا نه، گفت: ما در وزارت ارشاد تلاش می کنیم سازمان های مردم نهاد به همان شکلی که سازمان یافته اند تداوم پیدا کنند. ما برنامه های ویژه ای در وزارت ارشاد برای گسترش این هنر در سطح کشور در نظر گرفته ایم اما درباره گسترش این هنر قومی در سطح شهرها و همچنین بازسازی و مرمت مقبره ها و یادبودهای اساتید خوشنویسی ایران وزارت ارشاد دو سازمان اوقاف و میراث فرهنگی و گردشگری را به همکاری می طلبد. ما معتقدیم که باید تندیس از اساتید بزرگ این عرصه که در شهرهای مختلف است درشهرهای مختلف نصب شود و تالارها و خیابان های هر شهری به نام این اساتید مزین شود.

در ادامه از امیرخانی درباره دریافت نشان شوالیه از سوی کشور فرانسه پرسش شد که وی پاسخ داد: این قضیه منجر به این اتفاق شد که خوشنویسی به عنوان یک هنر مهم در خارج از مرزها به رسمیت شناخته شود و من از این بابت خوشحالم. به گمانم وقتی ما با کشورها مراورده اقتصادی و سیاسی داریم حتما باید مراودات فرهنگی نیز داشته باشیم و حتی اگر مراودات اقتصادی و سیاسی مختل شود نباید از مراودات فرهنگی دست کشید چرا که تنها موردی است که باعث نزدیکی ملت ها از طریق به اشتراک گذاشتن فرهنگ می شود.

وی ادامه داد: اخیرا یکی از رسانه ها با پرسیدن سوالی صحبت های من را به گونه ای منعکس کرده است که به نظر می رسد صحبت من نوعی جبهه گیری در برابر آقای علیزاده است. به آقای علیزاده هم نشان شوالیه اهدا شد که ایشان آن را دریافت نکردند اما من برای ایشان و نظرشان احترام قائل هستم و هر کس حق دارد بنا به روحیاتش برابر یک قضیه موضعی بگیرد.

تاسیس موزه خوشنویسی اتفاقی مبارک است

امیرخانی در پاسخ به پرسشی درباره احداث موزه خوشنویسی توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز گفت: این اتفاق بسیار مبارک است هر چند دارد دیر اتفاق می افتد. ما از حدود دو سال پیش تا امروز با سازمان زیباسازی جلسات متعدد برگزار کنیم و درباره انتخاب آثار مشاوره به آنها دادیم. فعلا مرمت این ساختمان در حال انجام است اما می توانم بگویم آثار بسیار ارزشمندی برای نمایش در این موزه خریداری شده است. این آثار فوق العاده و کم نظیر هستند. حساس ترین کار برای این موزه دقت در صحت و سلامت آثار خریداری شده است.

امیرخانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره این موضوع که در کشور پهناور ما که مهد خوشنویسی است چرا یک رویداد بین المللی برگزار نمی شود در حالیکه در کشوری مثل ترکیه رویداد مهم بین الملی برگزار می شود نیز بیان کرد: ما باید از خودمان در این باره انتقاد کنیم. کشور ترکیه علیرغم این که خط خود را تغییر داده است امروز مرکز بزرگترین همایش خط و خوشنویسی در جهان است و ما در حالی که در این زمینه پیش‌رو بودیم امروز به جایگاه واقعی خود دست نیافتیم و این نیازمند حمایت مسئولان است تا بتوانیم جایگاه خوشنویسی را در جهان ارتقا دهیم.

پس از نشست مراسم اعطای نشان استادی برگزار شد و پیش از آن صندوق آبادی به دوره ای از فعالیت های انجمن که دچار چالش شده بود و حتی تا پای انحلال انجمن خوشویسان فعلی و تاسیس انجمنی دیگر پیش رفت اشاره کرد و برخی نشان های استادی اعطا شده در آن زمان را فاقد صلاحیت های لازم دانست.

در این مراسم ۱۳۰ استاد از سراسر ایران نشان های استادی خود را روی صحنه دریافت کردند.

کد N1657529

وبگردی