آفتاب

قائم مقام وزیر بهداشت: دولت تمام قد از حوزه سلامت حمایت می کند

قائم مقام وزیر بهداشت: دولت تمام قد از حوزه سلامت حمایت می کند

ساری - ایرنا - قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که دولت تدبیر و امید تنها دولت پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که تمام قد از حوزه سلامت حمایت می کند.

به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی پنجشنبه در همایش پزشکان خانواده مازندران افزود: سلامت و بهداشت برای نخستین بار در برنامه انتخاباتی دولت یازدهم قرار داشت و دولت نیز به تعهدش در این باره عمل کرده است.
وی اضافه کرد: دولت با وجود محدودیت های مالی و اقتصادی از برنامه های حوزه سلامت حمایت کرد و ما برای پیشبرد اهداف حوزه سلامت نیاز به برنامه راهبردی داریم.
معاون کل وزیر بهداشت و درمان اظهارداشت: با تدوین برنامه راهبردی در حوزه سلامت همه باید پای کار بیایند و وظایف خود را به درستی انجام دهند.
* طرح پزشک خانواده ماندنی است
قائم مقام وزیر بهداشت و درمان گفت که طرح پزشک خانواده به صورت یک برنامه بلندمدت حوزه سلامت در کشور ادامه می یابد.این طرح به مرحله ای رسیده که بازگشت از آن در آینده غیرممکن است ودولت ها ناگزیر به اجرای این طرح هستند.
وی اضافه کرد : پزشکان خانواده باید خود را برای ادامه این طرح آماده کنند و برخی مشکلات نباید آنها را وادار به عقب نشینی کند.
قائم مقام وزیر بهداشت و درمان اظهارداشت : پزشکان برای تداوم اجرای طرح پزشک خانواده در کشور باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که هزینه ها را کاهش دهند.
حریرچی افزود: پزشکان باید از درمان انفعالی خارج شوند و با مشارکت جویی این برنامه را پیش ببرند و مطابق با عملکردشان دریافتی داشته باشند.
وی اضافه کرد: هم اکنون برنامه ها دستمزد پزشکان ما در کشور در مقایسه با استاندارد های رایج تا حدی بالاست به گونه ای که براساس استانداردها باید دستمزد پزشکان ما 2 برابر پرستاران و پنج برابر حداقل دستمزد مصوب باشد که هم اکنون این استانداردها رعایت نمی شود
قائم مقام وزیر بهداشت و درمان بالا بودن دستمزد پزشکان را در کشور ناشی از کمبود پزشک دانست و گفت که هم اکنون به ازای هر یک هزار نفر در کشور 1.5 نفر پزشک داریم و زمانی که جایی کمبود داشته باشیم، قیمت ها افزایش می یابد.
حریرچی اجرایی شدن نظام ارجاع را از راهکارهای دیگر برای ادامه طرح پزشک خانواده اعلام کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین در سخنانی گفت که طرح پزشک خانواده با وجود برخی مشکلات در استان به طور کامل در دست اجراست.
قاسم جان بابایی کاهش مصرف داروهای غیر ضرور، آنتی بیوتیک، شناسایی بیماران دیابتی و فشارخون بالا را از مزیت های اجرای پزشک خانواده در مازندران اعلام کرد.
رئیس هیات مدیره انجمن پزشکان خانواده مازندران نیز گفت که این طرح در این استان در حوزه شهری با مشارکت افزون بر 600 پزشک در حوزه شهری در دست اجراست.
مختارهدایتی افزود: با وجود تاخیر در پرداخت دستمزد پزشکان این طرح بدون توقف در مازندران در دست اجراست و مزیت های زیادی را در بخش پیشگیری به دنبال داشته است.
وی اضافه کرد: طرح پزشک خانواده با وجود افزایش سطح خدمات ، از لحاظ هزینه ای افزایش چندانی را برای شرکت های بیمه ای به دنبال نداشته است.
هدایتی نبود ردیف اعتباری ویژه در بودجه کل کشور را از مشکلات اصلی در اجرای این طرح و تاخیر در دستمزد پزشکان مجری طرح اعلام کرد.
مدیردرمان تامین اجتماعی مازندران هزینه درمان این سازمان را در این استان در سال جاری حدود8 هزار و 800 میلیارد ریال اعلام کرد.
محمد خورشیدی دیگر سخنران این همایش نیز افزود: در مازندران افزون بر یک میلیون و 850 هزار نفر تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند که سرانه درمانی هر یک از این بیمه شدگان حدود سه میلیون و 400 هزار ریال است.
وی دستمزد پزشکان خانواده را در استان در قبال خدمات رسانی به بیماران سرپایی حدود 960 میلیارد ریال اعلام کرد.
به گفته وی با اجرای طرح پزشک خانواده 11درصد از هزینه درمانی بیمارات تحت پوشش تامین اجتماعی مربوط به دستمزد این پزشکان است.
مازندران دارای 3 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت است که 1200 پزشک در شهر و روستا طرح پزشک خانواده را اجرا می کنند.
6984/1654خبرنگار : حسین فلاحتی* انتشاردهنده : علی شریفی
کد N1657253

وبگردی