آفتاب
معاون وزیر ارشاد:

احیای مساجد با صدور بخشنامه توسط دولت امکان‌پذیر نیست

احیای مساجد با صدور بخشنامه توسط دولت امکان‌پذیر نیست

کرج – معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احیای مساجد را ضروری دانست و گفت: دولت به‌تنهایی و با صدور بخشنامه نمی تواند مسجد را به جایگاه اصلی‌اش برگرداند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا حشتمی عصر پنجشنبه در آئین بزرگداشت تأسیس کانون‌های مساجد که در اداره کل ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه دین فعالیت‌های چشمگیری دارد.

وی با تأکید بر اینکه سازمان‌های بزرگی زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف‌شده است، گفت: کانون‌های مساجد نیز زیرمجموعه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تعریف‌شده است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه درگذشته مسجد بیش از دیگر نهادها فعالیت فرهنگی داشت، گفت: مسجد در حوزه فرهنگ پیشتاز بود به‌طوری‌که مساجد به کانونی برای تبادل اطلاعات تبدیل شدند.

حشمتی به ارائه مباحث اعتقادی در مساجد اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب اسلامی ایران سردمداران مکاتب مارکسیست و سوسیالیست تلاش می‌کردند تا افکار جوانان ایرانی را به انحراف بکشانند ولی مساجد به سنگری مقابل این تفکر تبدیل شد.

وی به جایگاه روحانیت و مسجد در نهضت اسلامی اشاره کرد و گفت: بی‌شک مساجد حق بزرگی به گردن انقلاب اسلامی دارند و امام راحل با تکیه‌بر مساجد توانست انقلاب را به پیروزی برساند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری با تأکید بر اینکه برخی فعالان مساجد پس از پیروزی انقلاب مشغول کارهای دیگری شدند، گفت: برخی فراموش کردند که مسجد کانون اصلی ما بوده است و مسجد را به حال رها کردند درحالی‌که مسجد محل گفتگو، بحث و مناظره بود.

حشمتی با ابراز تأسف از اینکه گرد فراموشی بر مساجد نشسته است، گفت: پیش از انقلاب اعلامیه‌های امام در مساجد توزیع می‌شد و حتی مسائل خانوادگی نیز در مساجد حل‌وفصل می‌شد.

وی با اشاره به اینکه امروز به لحاظ اطلاع‌رسانی مسجد در پایین‌ترین رده‌ها قرارگرفته است، گفت: این در حالی است که ردوبدل اطلاعات در فضای مجازی سرعت بیشتری گرفته است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید اگر در مساجد مباحث اعتقادی جدی گرفته نشود شبهات اعتقادی در جامعه انتشار می‌یابد، گفت: متأسفانه مباحث اخلاقی نیز به دست فراموشی سپرده‌شده دیگر نصیحتی نمی‌شنویم مادامی‌که برای این موضوع راه‌حلی ارائه نشود نقش مساجد کم‌رنگ‌تر می‌شود.

حشمتی با تأکید بر اینکه دیگر مسائل اجتماعی در مسجد موردبررسی قرار نمی‌گیرد، گفت: این در حالی است که پیش‌ازاین مسائل خانوادگی در مسجد حل‌وفصل می‌شد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری به وجود پنج هزار موسسه قرآنی در کشور اشاره کرد و گفت: مسجد برای قرآن بنا شد درحالی‌که می‌بینیم مباحث قرآنی نیز در حال هجرت از مسجد به مؤسسات است حال این سؤال مطرح می‌شود که از شبستان و محراب مسجد مکانی بهتر برای تعالیم قرآن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه احیای مساجد به سبک و سیاق قدیم باید تبدیل به دغدغه شود، گفت: برای تحقق این مهم باید تلاش شود و دولت به‌تنهایی و با صدور بخشنامه و اعتبارت نمی تواند مسجد را به جایگاه اصلی‌اش برگرداند.

کد N1657229

وبگردی