آفتاب
سرکنسول روسیه در گیلان:

توسعه روابط همه جانبه با ایران از اولویت های کشور روسیه است

توسعه روابط همه جانبه با ایران از اولویت های کشور روسیه است

انزلی -ایرنا - سرکنسولگری فدراسیون روسیه در گیلان توسعه روابط همه جانبه سیاسی ، اقتصادی، تجاری و گردشگری با ایران را از اولویت های کشور روسیه عنوان کرد.

کنستانتین آلکسه یف ، روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی شناخت بازار و راهکارهای عملیاتی تجارت با کشورهای CIS با محوریت روسیه و بلاروس در هتل نرگس منطقه آزاد انزلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: روسیه در حال حاضر ایران را به عنوان یکی از متحدان نزدیک خود می داند و تمایل دارد در زمینه های مختلف با ایران ، روابط همه جانبه داشته باشد.
وی با اشاره به لزوم گسترش روابط دو جانبه همکاری اقتصادی و فرهنگی افزود: با توجه به سطح مناسبات سیاسی مطلوب بین دو کشور ، حجم تجارت و مبادلات اقتصادی بین ایران و روسیه در سطح پایین تری قرار دارد و باید افزایش یابد.
آلکسه یف برگزاری سیزدهمین اجلاس مشترک اقتصادی ایران و روسیه در تهران را گام مثبتی برای افزایش سطح روابط برشمرد و تصریح کرد: با وجود اینکه ایران و روسیه هر دو از صادر کنندگان نفت هستند اما شرایط و زمینه های مطلوب مختلفی در جهت توسعه روابط و مبادلات تجاری در زمینه های صادرات و واردات مصالح ساختمانی، غلات، چوب، سبزیجات ، گندم ، آهن و فرش دستبافت دارند و باید تلاش هر دو طرف در راستای بهره مندی از این امکانات به نفع هر دو طرف ادامه یابد.
وی با تاکید بر استفاده از اشکال مختلف همکاری های اقتصادی از سوی هر دوکشور تاکید کرد: باید با انجام پروژه های مشترک در همه زمینه های اقتصادی، تجاری و گردشگری به سطح بالاتری از روابط دست یافته و با پرهیز از روابط معمولی ، تجربه های مشترک بسیاری را به دست آوریم .
سرکنسولگری فدراسیون روسیه در گیلان ، ایران را کشوری دارای سطح مطلوب تولیدات کشاورزی ، صنعتی ، فرش و زعفران دانست و گفت: این تنها بخش کوچکی از ظرفیت عظیم کشور ایران است و باید با ایجاد موسسات مشترک و جلب مشارکت بخش خصوصی و همچنین استفاده فعال از پشتوانه دولت خصوصا در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در توسعه همه جانبه روابط دو کشور گام برداشت.
وی با تاکید بر لزوم توسعه گردشگری دریایی و ایجاد مراکز مخصوص گردشگری و ورزشی افزود: علاقه شهروندان ایرانی برای سفر به روسیه افزایش یافته و میزان سفر به روسیه از ایران درطول امسال نسبت به سال گذشته چهار برابر بیشتر شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا سفر ایگور شووالف معاون اول نخست وزیر روسیه برای بررسی راهکارهای توسعه روابط اقتصادی و تجاری و همچنین گسترش همکاری های ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، سفر وزیر انرژی روسیه و خانم ورونیکا نیکیشینا ، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تهران، کلنگ زنی ساخت چهار واحد جدید نیروگاه حرارتی در ایران با توان تولید 1400 مگاوات برق در چارچوب توافق رئیسان جمهوری دو کشور با بیش از یک میلیارد دلار فاینانس دولت روسیه در بندرعباس و همچنین برگزاری همایش بزرگ تجاری ایران و روسیه با حضور نمایندگان بخش خصوصی دو کشور، از جمله اقدامات ایران و روسیه در راستای توسعه روابط همه جانبه دو کشور طی سال جاری است .
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور است.
خبرنگار : رضا اکبری ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7471/6070
کد N1656941

وبگردی