آفتاب
مسافران نوروزی و گردشگری؛

تپه هگمتانه گنجینه‌ای ارزشمند در همدان/تاریخ را ورق بزنیم

تپه هگمتانه گنجینه‌ای ارزشمند در همدان/تاریخ را ورق بزنیم

همدان -همدان، با تپه هگمتانه‌اش گنجینه‌ای ارزشمند از بناها و یادگارهای دوران گذشته است که قدم زدن در این دیار و تماشای آن، تاریخی از آنچه در ایران گذشته را روایت می‌کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بنای شهر همدان را که به نامهای اکباتان، هگمتانه، آنادانا و همدانا معروف است به دیاآکو پادشاه ماد نسبت می دهند چراکه بر اساس تاریخ شهر همدان، در زمان فرمانروایی بخت النصر ویران شد و بعدها داریوش بزرگ آن را مرمت کرد.

در زمان اشکانیان که تیسفون پایتخت کشور بود همدان پایتخت و اقامتگاه تابستانی شاهان اشکانی شد و بعد از اشکانیان، ساسانیان نیز قصرهای تابستانی خود را در این شهر بنا کردند.

خرابه های باروی قلعه اشکانی بر فراز تپه مصلی و مجسمه شیر سنگی یکی از دروازه های همدان از آثار این دوره است.

شهر همدان به علت قرار گرفتن در مسیر راه های اصلی منطقه غرب ایران در قرن های اخیر همواره از نظر بازرگانی مورد توجه بوده و در مسیر جاده ابریشم قرارداشته است.

همدان گنجینه ای ارزشمند از یادگارهای دوران گذشته است

همدان که با قدمتی بیش از سه هزار سال عنوان «پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین» را از آن خود کرده است چراکه گنجینه ای ارزشمند از یادگارهای دوران گذشته است.

استان همدان از جمله استانها و مناطقی است که زیبایی ها و جاذبه های بکر و منحصر به فرد طبیعت را در کنار آثار تاریخی و فرهنگی و بناهای بازمانده از دوران باستان یک جا به مسافران و علاقمندان هدیه می کند و به همین دلیل هرساله جمع کثیری از ایرانگردان و جهانگردان خارجی در ایام مختلف از جاذبه های توریستی و سیاحتی این استان دیدن می کنند.

در همدان مراکز تاریخی و باستانی بی شماری وجود دارد که شاخص ترین آن کاخ هگمتانه و موزه ای ارزشمند در دل این بنا است.

کاخ هگمتانه محل خزانه پادشاهان هخامنشی بوده است

این کاخ در شهر همدان فعلی و هگمتانه قدیمی قرار دارد و بنا به روایت های تاریخی درقرن هشتم قبل از میلاد ساخته شده است.

این کاخ در دوران اقتدار نظام نظام سیاسی مادها و پس از تشکیل دولت مرکزی و تسخیر آشور، در سال ۶۱۴ قبل از میلاد توسط کیاکسار مادی و باهمدستی "نابو پولاسار" بابلی ساخته شد.

هر چند تاکنون حفاری های متعددی روی این تپه صورت گرفته ولی گفته می شود اسرار فراوانی از دوران هخامنشیان در آنجا وجود دارد که فرصت بیشتری برای یافتن و کشف آنها باید صرف شود.

برخی آثار نشان می دهند که تپه هگمتانه احتمالا محل خزانه پادشاهان هخامنشی بوده است.

کد N1656906

وبگردی