آفتاب

مردم ایران و عراق با حفظ مرزها و حدود سیاسی، تعاملات و روابط متقابل را گسترش دهند

مردم ایران و عراق با حفظ مرزها و حدود سیاسی، تعاملات و روابط متقابل را گسترش دهند

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: اساتید، علما، دانشگاهیان، فرهنگیان و آحاد مختلف مردم عراق و ایران باید با حفظ مرزها و حدود سیاسی، روابط و رفت و آمد به کشورهای یکدیگر را در راستای گسترش تعاملات و تقویت پیوندهای مشترک افزایش دهند، چرا که هر چه آشنایی بین ملتها گسترش یابد، اختلافات و مشکلات از بین می رود.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام علی یونسی روز چهارشنبه در دیدار تعدادی از اساتید دانشگاه‌های عراق متشکل از اساتید مسیحی، سنی و شیعه گفت: ایران و عراق دو ملت برخوردار از تاریخ کهن و آفریننده تمدن‌های درخشان بشری هستند که همواره تعامل و روابط فرهنگی و تمدنی گسترده ای با هم داشتند و ریشه های پیوند تمدنی و فرهنگی دو ملت به قدمت تاریخ است و تلاش‌های دشمنان برای ایجاد نزاع و اختلاف بین ایران و عراق ناشی از نگرانی از همین پیوندهای عمیق است.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی افزود: در کجای دنیا سراغ دارید که در مدت کوتاهی چند میلیون نفر از یک کشور به کشوری دیگر سفر کنند و با نهایت احترام و به گرمی از آنها استقبال شود. در ایام اربعین میلیون‌ها ایرانی در مدت کوتاهی به عراق سفر می کنند و چنان استقبالی از آنها می‌شود که هیچ کس به خاطر نمی آورد چند سال قبل، جنگی تمام عیار و طولانی بین این دو کشور رخ داده بود.

یونسی اظهار داشت: پیوندهای عمیق و گسترده دینی و فرهنگی مردم عراق و ایران نشان می دهد مردم دو کشور هیچ گاه با هم مشکلی نداشته و ندارند و حتی یک جنگ طولانی و شدید نیز نتوانست آسیبی به پیوندهای عمیق دو ملت وارد کند.

او با اشاره به ترکیب هیات اساتید عراقی که متشکل از نمایندگان اقوام و مذاهب مختلف بود، تصریح کرد: شما نمادی از جامعه عراق هستید که در طول تاریخ همواره از اقوام و مذاهب مختلف زندگی مسالمت آمیزی با هم داشتید اما متاسفانه سیاستهای استکبار جهانی و در داخل عراق نیز اقدامات صدام این وضعیت را تغییر داد و مشکلاتی برای شما ایجاد کرد که ما هم از بابت این مشکلات برای ملت برادر و دوست خود ناراحتیم.

دستیاری ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی خاطرنشان کرد: ما همواره مسائل عراق را با علاقه دنبال می کنیم. مصیبتها و ترورها و حوادث تلخ عراق برای ما دردناک است و در عین حال این روزها خوشحالیم که شاهد پیروزی‌های مردم عراق بر تعصبات کور داعشی هستیم. البته برای برقراری امنیت کامل و ثبات در عراق باید علاوه بر شکست کامل داعش، ریشه‌های تروریسم در عراق نیز خشکانده شود و این کار جز با به میدان کشاندن ظرفیت‌های مردمی، همانگونه که در ایران تجربه شد، ممکن نیست. همه مردم عراق باید خودشان را شهروندان برابر در عراق بدانند و باور داشته باشند که قومیت و مذهب امتیازی برای کسی نمی آورد.

کد N1656285

وبگردی