آفتاب

درگیر شدن با دنیا مانع از شکوفا شدن ظرفیت‌های داخلی می‌شود

درگیر شدن با دنیا مانع از شکوفا شدن ظرفیت‌های داخلی می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران از نظر اقتصادی ظرفیت بسیار زیادی دارد، تاکید کرد: یکی از بخش‌های مدیریت، روابط خارجی است و قطعا با درگیری با دنیا نمی‌توانیم ظرفیت‌های بالقوه داخلی را شکوفا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز کمالوندی در نشست اقتصاد مقاومتی که شب گذشته در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: بخش خصوصی می‌تواند در صنعت هسته‌ای کشور ورود پیدا کند. دولت باید زمینه را برای ورود بخش خصوصی به صنعت هسته‌ای فراهم کند. فعالان این بخش حتی می‌توانند در چرخه سوخت نیز ورود پیدا کنند.

او ادامه داد: همه صنایع یک فرایند را طی می‌کنند. در صنعت هسته‌ای نیز این فرایند طی شد. ما برای این صنعت هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های سیاسی را پرداخت کرده‌ایم.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تجربه کشورهای توسعه‌یافته در زمینه تحقیق و پژوهش نشان می‌دهد که تمام صنایع باید از یک مرحله به بعد در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، اظهار داشت: بخش خصوصی در همه این زمینه‌ها حتی در چرخه سوخت – منهای غنی‌سازی – می‌تواند ورود پیدا کند. 

کمالوندی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی می‌تواند علاوه بر حضور در بخش تولید در بخش توزیع نیز حضور داشته باشد، تصریح کرد: اکتشاف، استخراج، مباحث نیروگاهی، کاربردهای پرتو، سامانه‌های پرتو دهی و رادیو دارو زمینه‌هایی است که بخش خصوصی می‌تواند در آن فعالیت داشته باشد.

او افزود: اگر تعریف اقتصاد مقاومتی این باشد که کشور در برابر شوک‌ها مقاوم باشد داشته و از ظرفیت‌های داخلی استفاده کند، می‌توانیم این طور در مورد نقطه اشتراک اقتصاد مقاومتی و برجام صحبت کنیم که برای کاهش تکانه‌ها، بخشی اقدامات داخلی و بخشی مربوط به سیاست خارجی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کار سیاست خارجی این است که تکانه‌های خارجی را به حداقل خود برساند، خاطرنشان کرد: اگرچه نمی‌توانیم بگوییم برجام این فشارها را به طور کامل برداشت اما می‌توانیم بگوییم برجام این تکانه‌ها را به حداقل خود رساند. دلیل اینکه ما باید به اقتصاد مقاومتی نه به عنوان یک شعار، بلکه به عنوان یک واقعیت بپردازیم؛ این است که امروزه جنک واقعی در حوزه اقتصاد است.

کمالوندی با بیان اینکه ظرفیت نظام آن گونه نیست که دشمنان ما بتوانند مسایل خود را از حوزه نظامی حل کنند، ابراز داشت: داستان ما چیزی شبیه روسیه است؛ امروز دشمنان روسیه می‌خواهند به خاطر اشغال اوکراین با روسیه برخورد کنند، اما چاره‌ای جز اعمال تحریم اقتصادی علیه روسیه ندارند. 

او اضافه کرد: اگر ما در جهان امروز به دنبال این هستیم که تغییرات و اصلاحاتی ایجاد کنیم قطعا زیر فشار خواهیم بود و بیشتر از همه اقتصاد ما زیر فشار خواهد بود؛ به همین دلیل باید اقتصاد ما اقتصادی مقاوم باشد.

این مقام عالی‌رتبه در سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اعتقاد من این است که ایران از نظر اقتصادی ظرفیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند به لحاظ اقتصادی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا شود، به شرط اینکه مسایل درست مدیریت شود؛ یکی از بخش‌های مدیریت، روابط خارجی است و قطعا با درگیری با دنیا نمی‌توانیم ظرفیت‌های بالقوه داخلی را شکوفا کنیم.


 

کد N1656195

وبگردی