آفتاب

پایلوت درمان دادگاه‌مدار در 6 استان/ راه‌اندازی بیش از 100 مرکز اورژانس اجتماعی

پایلوت درمان دادگاه‌مدار در 6 استان/ راه‌اندازی بیش از 100 مرکز اورژانس اجتماعی

رئیس سازمان بهزیستی کشور از اختصاص 100 میلیارد تومان اعتبار برای راه‌اندازی مراکز اورژانس اجتماعی در 140 شهر خبر داد و گفت: در 4 ماهه نخست سال 96 بیش از 100 مرکز اوژانس اجتماعی در کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگا ایلنا، انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه کارگاه آموزش کاربرد روش‌های اجتماع‌محور در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه در قانون برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 به مسائل اجتماعی نگاهی ویژه شده است، گفت: مهم‌ترین ویژگی این قانون وجود نگاه تخصصی به آسیب‌های اجتماعی و سلامت اجتماعی است.

وی با اشاره به بند 90 قانون برنامه ششم توسعه که به موضوع پیشگیری از معلول زایی در کشور پرداخته و غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج را اجباری کرد، ادامه د اد: در این قانون وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی موظف به گسترش مراکز مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک شدند و مقرر شد افرادی که توان مالی پرداخت هزینه‌های این آزمایشات را نداشته باشند و افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند از منابع این دو نهاد حمایتی هزینه‌های مرتبط با آزمایشات ژنتیک آنها پرداخت شود.

بندپی درباره افزایش مستمری مددجویان  سازمان بهزسیتی و کمیته امداد یادآور شد: سال‌ها بود که مستمری مددجویان تغییر نمی‌کرد و به ازای هر خانوار تک نفره 53 هزار تومان خانوار دو نفره 60 هزار تومان ، خانوار سه نفره 70 هزار تومان و برای خانواده سه نفر به بالا 100 هزار تومان پرداخت می‌شد که با توجه به میزان تورم و مسائل زندگی مددجویان این رقم‌ها بسیار ناچیز بوده و حتی حداقلی نیز نبودند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: با همکاری دولت و مجلس توانستیم میزان 20 درصد از متوسط حداقل حقوق هر سال را برای پرداخت مستمری به مددجویان تصویب کنیم که با توجه به اینکه هر سال حداقل حقوق و دستمزد در هیات دولت تعیین می‌شود این 20 درصد دارای رشد پلکانی خواهد بود و به این ترتیب می‌توانیم حداقل نیاز مددجویان را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه طلاق و اعتیاد نیز برنامه ششم توسعه وظایفی را به سازمان بهزیستی محول کرده است و از طرف دیگر سایر دستگاه‌ها نیز مکلف به همکاری با این سازمان شده‌اند، عنوان کرد: مهم‌ترین اقدام بهزیستی در قانون برنامه ششم توسعه کمی اورژانس اجتماعی در 140 شهر بالای 50 هزار نفر است که در بودجه سال 96 تمهیداتی برای اجرایی کردن این وظیفه در نظر گرفته است.

بندپی با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی در مقوله پیشگیری و مداخلات به عنوان گسترده‌ترین شبکه اجتماعی اثربخشی خاصی داشته و در بسیاری از مواقع موفق به مهار بحران‌ها شده است، خاطرنشان کرد: از سال 87 که این مرکز راه‌اندازی شده به لحاظ کمی و کیفی در یک سطح باقی مانده و رشد نکرده است که وقتی اثربخشی آن را در هیئت دولت بیان کردیم مورد استقبال شخص رئیس جمهور قرار گرفت و به همین علت قرار است این مراکز در 140 شهر بالای 50 هزار نفر راه‌اندازی شود.

معاون وزیر رفاه با بیان اینکه 100 میلیارد تومان اعتبار به راه‌اندازی این مراکز اختصاص داده شده است، تصریح کرد: به دلیل تاثیرگذاری اورژانس اجتماعی در کنترل و کاهش آسیب‌ها پیش از شروع برنامه ششم توسعه نسبت به راه‌ندازی این مراکز اقدام کردیم به گونه‌ای که در حال حاضر در 2 شهرستان میاندوآب و ملکان این مراکز افتتاح شده و احتمالا در چهار ماهه نخست سال 96 بیش از صد اورژانس اجمتاعی در کشور راه‌اندازی خواهد شد. همچنین از سازمان آمار، جمعیت شهرها را احصا کرده‌ایم و جدول توسعه این مراکز را نیز طراحی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه پدیده طلاق از دیگر مواردی است که طی برنامه ششم توسعه به سازمان بهزیستی وظایفی در خصوص آن در نظر گرفته شده است، بیان کرد: نگاه به این مساله جدید است و در این نگاه بر آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش‌های پیش ازدواج، ارتقا بخشی به کیفیت زندگی و ... تاکید می‌کنیم.

بندپی افزود: آموزش‌ها را از پایه آغاز خواهیم کرد که در این راستا ارتقای مراقبت‌های اجتماعی دانش آموزان در طرح نماد که نظام مراقبت اجتماعی دانش‌اموزی است آغاز شده و در عین حال آمزوش‌های پیش از ازدواج، فرزندپروری و ... را در دستور  کار داریم.

وی خاطرنشان کرد: همه این اقدامات با محوریت سازمان بهزیستی انجام می‌شود و طبق قانون سایر دستگاه‌ها موظف به همکاری با ما هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به جلسه روز گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در این جلسه درباره معتادان متجاهر تدابیری اتخاذ شد که به نوعی نگاهی جدید به این پدیده بود.

وی با بیان اینکه در این جلسه قوه قضائیه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضا و دادستانی پای کار آمدند اظهار کرد: قصد داریم درمان دادگاه مدار را در شش استان البرز، تهران، یزد، سیستان وبلوچستان، گیلان و قزوین پایلوت کنیم.

معاون وزیر رفاه از آغاز جمع‌آوری معتادان متجاهر در 12 شهری که بیشترین تعداد معتادان متجاهر را دارند خبر د اد و گفت: تا روز گذشته 1080 نفر را در تهران جمع‌آوری کردیم.

بندپی همچنین درباره مراکز بهاران شهرداری تهران که به توانمندسازی معتادان بهبود یافته می‌پردازد، گفت: مسئولیت صدور مجوز و نظارت بر این مراکز بر عهده سازمان بهزیستی است و شهرداری از طریق این مراکزبا سازمان بهزیستی همکاری می‌کند اما این مراکز نیازمند اصلاح فرآیند هستند.  

 

کد N1656178

وبگردی