آفتاب

اسنودن:اندروید و آی.او.اس بستر جاسوسی آمریکا است

اسنودن:اندروید و آی.او.اس بستر جاسوسی آمریکا است

ایرنا نوشت: پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا گفت: هزاران سند محرمانه" سیا" در سایت ویکی لیکس بار دیگر این واقعیت را ثابت می کند، سازمان های اطلاعاتی این کشور تلفن های همراه به ویژه با نرم افزار ای.او. اس و اندروید را شنود می کنند.

سایت ویکی لیکس روز سه شنبه نخستین بخش از اسناد و فایل های محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را در مجموعه ای با عنوان « Year Zero» منتشر کرد که شامل 9 هزار سند است.
خبرگزاری «فدرال پرس»روسیه در این باره نوشت: انتشار این اسناد، جزئیات محرمانه ای در مورد جاسوسی سایبری سیا را مورد توجه قرار دهد و در آن برنامه سیا برای شنود گوشی های تلفن همراه از نوع اپل آیفون، برنامه های پشتیبانی آندروید، مایکروسافت ویندوز و نیز هک تلویزیون های سامسونگ با هدف دسترسی به میکروفون داخلی به منظور جاسوسی مکالمات افشا شده است.
این برنامه جاسوسی در سراسر نقاط جهان به اجرا در آمده است.
ادوارد اسنودن نیز در مورد انتشار اسناد جاسوسی سیا در سایت ویکی لیکس نوشت: این اسناد واقعی و غیرجعلی به نظر می رسد و افشای آن رویدادی بسیار مهم است.

وی در شبکه اجتماعی توئیتر افزود: اسناد فاش شده، مدرک اثبات کننده دیگری است که نشان می دهد سازمان های اطلاعاتی، گوشی های تلفن همراه را نیز شنود می کنند.
به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا خاطرنشان کرد که سیا و اف.بی.آی از سطح آسیب پذیری اسمارتفون ها (گوشی های همراه) در آمریکا اطلاع دارند و از این مساله برای جاسوسی استفاده می کنند.
ویکی لیکس، روزنامه ها و سایت های همپیمان بارها واشنگتن را با انتشار گسترده اسناد محرمانه از جمله صدها هزار سند متعلق به وزارت امورخارجه آمریکا و پنتاگون، در تنگنا قرار داده اند.
ویکی لیکس با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که سیا به تازگی کنترل ابزارهای هک آرشیو خود و همچنین اسناد مربوطه را از دست داده است.

این سایت یادآور شده که ظاهرا این آرشیو بین هکرهای دولت سابق آمریکا به شیوه ای غیرمجاز، دست به دست شده و یکی از آنها بخش هایی از این بایگانی را در اختیار ویکی لیکس قرار داده است.
اسنودن که سال 2013 از محل کار خود در مرکزی متعلق به اداره امنیت ملی آمریکا در هاوایی به هنگ کنگ گریخت، هزاران مدرک طبقه بندی شده جاسوسی و امنیتی این کشور را در اختیار روزنامه نگاران قرار داد.
وی پس از ابطال گذرنامه اش از سوی آمریکا به روسیه رفت و با کسب پناهندگی موقت در این کشور زندگی می کند.
مقام های آمریکایی از جمله باراک اوباما رئیس جمهوری سابق این کشور بارها از روسیه خواستار استرداد اسنودن برای محاکمه به اتهام خیانت شده اند.

52311

کد N1656154

وبگردی