آفتاب

سازگاری سریع مورچه‌ها با افزایش دمای شهرها

سازگاری سریع مورچه‌ها با افزایش دمای شهرها

تهران - ایرنا - محققان دریافتند مورچه‌های بلوط به سرعت با افزایش دمای شهرها سازگار شده‌اند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان دانشگاه Case Western Reserve واقع در اوهایو آمریکا دریافتند مورچه‌های بلوط در برابر کاهش دما قدرت سازگاری نسبتا پایینی دارند؛ اما می‌توانند در دمای بالای شهرها به راحتی زندگی خود را ادامه دهند و با افزایش دما سازگار شوند.
در این تحقیقات چندین جمعیت مورچه از کلیولند و حومه آن توسط محققان جمع‌آوری شدند و در طول 10 هفته در دماهای مختلفی نگهداری شدند تا توانایی آن‌ها در سازگاری با دماهای مختلف بررسی شود. با وجود این که در این آزمایش تمام مورچه‌ها توانستند با وضعیت جدید سازگار شوند،‌ مورچه‌هایی که ساکن مناطق شهری بودند قدرت سازگاری بالایی را در برابر افزایش دما نشان دادند.
محققان معتقدند از آنجا که کلیولند در طول 100 سال گذشته به یک منطقه شهری تبدیل شده است و مورچه‌های ملکه بین 5 تا 15 سال عمر می‌کنند، واکنش ژنتیکی این مورچه‌ها نسبت به افزایش دما در دوره زندگی 20 نسل از آن‌ها به وقوع پیوسته است.
از آنجا که افزایش دمای جهانی اجتناب‌ناپذیر است، کسب اطلاع از قابلیت سازگاری گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری با دماهای بالاتر، امری حیاتی است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Biological Journal of the Linnean Society منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده علی کاشانی** انتشار: گلشن
کد N1656035

وبگردی