آفتاب

بازگشت 75 هکتار از اراضی ساحلی و ملی گلستان به منابع طبیعی

بازگشت 75 هکتار از اراضی ساحلی و ملی گلستان به منابع طبیعی

گرگان – ایرنا- رئیس دادگستری شهرستان ساحلی گمیشان از توابع استان گلستان گفت: 75 هکتار از اراضی ساحلی و زمین های ملی در مناطق مرتعی شمال شهرستان که بصورت غیرقانونی تصرف شده بود ؛ به منابع ملی و بیت المال بازگردانده شد.

محمد تازیکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بازگشت این اراضی ساحلی و ملی در قالب سه فقره پرونده در سال 95 پیگیری و انجام شد.
وی اضافه کرد: این عرصه ها شامل 55 هکتار اراضی حاشیه دریای خزر و 20 هکتار عرصه در مناطق مرتعی شمال گمیشان بوده که هم اینک رفع تصرف شده است.
رئیس دادگستری گمیشان ادامه داد: حراست و صیانت از اراضی ملی و ساحلی به عنوان ثروتی ملی و جزیی از انفال باید همگانی و مردمی باشد و فرهنگ سازی در حفظ آن از سوی دستگاه ها و نهادهای فرهنگی انجام و از ظرفیت روحانیون و امامان جمعه در اطلاع رسانی مشکلات تخریب و تصرف اراضی ساحلی و بیت المال به مردم بهره گیری شود.
رئیس شورای حفظ بیت المال گمیشان همچنین خواستار اجرای منظم گشت‌های تلفیقی، تهیه نقشه حد نگار (کاداستر) نسبت به تثبیت مالکیت دولت بر منابع ملی و ساحلی با رعایت حریم دریا و تالاب همراه با رفع تداخل ناشی از اجرای مقررات موازی از سوی ادارات جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، ثبت اسناد و املاک و محیط زیست شد.
تازیکی با اشاره به اهمیت اقدامات پیشگیرانه افزود: دستگاه های متولی با استفاده از ابزارهای قانونی اقدامات پیشگیرانه را قبل از تخریب و تصرف باید انجام دهند.
وی اظهار داشت که فعالیت دستگاه های اجرایی شهرستان در این حوزه به صورت مستمر رصد می شود و از آنان خواسته ایم با نظارت بیشتر در حوزه کاری تخلف و دست اندازی ها به اراضی ساحلی و منابع طبیعی را به مجموعه قضایی اعلام کنند.
به گزارش ایرنا در بحث تصرف سواحل در گلستان شهرستان های بندرگز، گمیشان و بندرترکمن در حاشیه شرقی خزر و به سبب دور افتادگی از مرکز استان از نقاط آسیب پذیر هستند.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران دارای 14 شهرستان و بیش از 100 کیلومتر نوار ساحلی است و درهمسایگی کشور ترکمنستان، دریای خزر و استانهای مازندران ، سمنان وخراسان شمالی قرار دارد.
گمیشان در شمال غرب استان گلستان واقع است.
7333/1648
خبرنگار : علی قاسمعلی ** انتشار : پری سالارنیا
کد N1655963

وبگردی