آفتاب

اختیارات وزارت آموزش و پرورش به استان ها تفویض می شود

اختیارات وزارت آموزش و پرورش به استان ها تفویض می شود

کاشان - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش، از واگذاری اختیارات این وزارتخانه به استان ها و مناطق کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، عصر روز سه شنبه در جمع مدیران مدرسه های کاشان در کانون الزهرای این شهر افزود: تفویض اختیارات بر عهده شورای آموزش و پرورش استان هاست.
وی اظهار کرد: این اختیارات شامل منابع مالی، ساماندهی نیروی انسانی، ساختار مدرسه ها و نقل و انتقالات است که به استان ها، مناطق و مدرسه ها تفویض می شود.
وی با تاکید براین که وزارت آموزش و پرورش فقط برنامه ریزی می کند، افزود: اینگونه اقدام ها باعث می شود این وزارتخانه از حالت تمرکز خارج شود و بیشتر به سیاستگذاری بپردازد.
وی همچنین ارتقاء جایگاه فرهنگیان در زمینه ملاحظات کاری و معیشتی را از اولویت های کاری خود در مقام وزارت بیان کرد.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در برنامه ریزی های این وزارتخانه به مدرسه ها اهمیت بیشتری داده می شود که در این پیوند، برای جایگاه مدیران و معلمان بیشتر احترام قائل می شویم زیرا باید اختیارات مدارس افزایش یابد تا به طبع آن جایگاه مدیران و معلمان نیز ارتقا پیدا کند.
احمدی دانش آشتیانی افزود: در راستای ارتقای جایگاه فرهنگیان، کار گروه اقتصاد در وزرات آموزش و پرورش تشکیل و مقرر شده است تا املاک غیرآموزشی باارزش آموزش و پرورش را با همکاری بخش خصوصی به اماکن فرهنگی، رفاهی و تفریحی تبدیل کنیم تا هم در جهت خدمت رسانی به فرهنگیان باشد و هم از درآمد پایدار آنها استفاده کنیم.
وی همچنین با اشاره به حجم بالای بخشنامه ها و انتقاد فرهنگیان از آنها تصریح کرد: بیشتر مسئولان مدرسه ها اعلام کرده اند که 90 درصد زمان آنها صرف پاسخگویی به بخشنامه ها می شود، به همین علت می کوشیم میزان بخشنامه ها تا حد ممکن کاهش پیدا کند و لازم است مدیران مدرسه ها نیز با مشارکت معلمان برای واحدهای آموزشی خود برنامه ریزی کنند.
وی همچنین از تشکیل کارگروهی در این وزارتخانه برای سامان دادن به ارزشیابی ها خبر داد و یادآور شد: نحوه ارزشیابی ها تغییر می کند بگونه ای که بیشترین امتیازها در اختیار مدرسه و مدیر آن قرار می گیرد، در حالی که در گذشته، ارزشیابی ها بصورت کارمندی انجام می شد.
وزیر آموزش و پرورش در باره هدایت تحصیلی نیز تصریح کرد: بدلیل اینکه پیش از این، هدایت تحصیلی دانش آموزان بخوبی انجام نشده است، هم اکنون 6 میلیون فارغ التحصیل (دانش آموخته) بیکار در کشور وجود دارد.
وی با تاکید بر ضرورت سامان بخشیدن به هدایت تحصیلی گفت:این مساله بسیار مهم است و اگر دانش آموز بدرستی هدایت شود، فارغ التحصیلی کارآمد خواهد شد در غیر این صورت فردی ناکارآمد برای جامعه بوجود می آید.
وی بخشی از دلیل بیکاری دانش آموختگان را انتخاب نکردن رشته های فنی و حرفه ای بیان کرد و گفت: اگر دانش آموزان را بدرستی هدایت تحصیلی می کردیم، اکنون با این همه فارغ التحصیل بیکار مواجه نبودیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نباید دانش آموز را به اجبار وارد یک رشته تحصیلی کرد، گفت: اگر دانش آموزی بدون علاقه به یک رشته ورود پیدا کند، آسیب های جبران ناپذیری را بدنبال دارد و برای کشور نیز آسیب پذیر است.
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، عصر دیروز(دوشنبه) برای افتتاح یک طرح خَیر ساز و بررسی وضعیت آموزشی شهرستان اردستان وارد این شهر شد.
وی همچنین در ادامه سفر دو روزه خود به شهرهای شمالی استان اصفهان، شب گذشته و صبح امروز در نطنز حضور یافت و پس از حضور در کاشان، عصر امروز راهی شهرستان آران و بیدگل شد.
کلنگ زنی و افتتاح چند طرح آموزشی و دیدار با معلمان منطقه، از جمله برنامه های این سفر دو روزه بود.
7408/6136/ 6027 * خبرنگار: یوسف صائب* انتشار: شکراللهی
کد N1655485

وبگردی