آفتاب

خرید کالای ایرانی، حیات بخش اقتصادی-عیسی عطاپور**

خرید کالای ایرانی، حیات بخش اقتصادی-عیسی عطاپور**

حمایت از تولید داخلی و سوق دادن مردم به خرید و مصرف کالاهای تولید داخل موضوعی است که همگان بر اهمیت آن واقف هستند و حمایت از تولید داخلی و گرایش به سمت کالاهای وطنی زمانی اتفاق می افتد که تولیدکننده کیفیت و قیمت را نیز همزمان در کانون توجه خود قرار دهد.

وجود انواع کالاها در بازار مصرف با برندهای مختلف از کشورهای متفاوت امری طبیعی است اما اینکه چگونه باید این برندهای خارجی را از بازار حذف و یا حضورشان را کمرنگ تر کنیم، نیاز به بازنگری درکیفیت تولیدات و همچنین قیمت گذاری آنها دارد.
تولیدکنندگان باید فروش را سرآغازی برای ایجاد اعتماد بین خود و مصرف کننده قلمداد کرده و پس از فروش کالا سعی در جلب رضایت و اعتماد مشتری کنند و در این صورت است که خریداران بجای خرید کالاهی خارجی، به سمت خرید کالای ایرانی با کیفیت و قیمت مناسب متمایل می شوند.
بدیهی است موفقیت در این فرآیند، به طور قطع رقیبان خارجی را در جلب خریداران مشکل پسند ایرانی با دشواری مواجه می کند، اما متاسفانه تولیدکنندگان داخلی پس از فروش هیچ تعهدی را قبول نمی کنند و همین امر موجب می شود که میدان برای ورود کالاهای غیرایرانی بازتر و گرایش مردم به سمت کالای خراجی بیشتر شود.
وجود سلایق مختلف در خرید، واقعیت بازار است و افراد نسبت به سلایقی که دارند اقدام به خرید کالایی می کنند اما بیشتر آنها در موقع خرید به کیفیت کالا و همچنین قیمت تمام شده آن حساس اند و سعی می کنند کالایی را خریداری کنند که این 2 ویژگی را توامان داشته باشد.
قطع یقین، تولید کننده ایرانی با بهره گیری از نیروی کار ماهر و تقریبا ارزان، می تواند این 2 ویژگی را در محصولات خود پیاده کند و در کنار رونق تولید و به دست آوردن بازار مصرف داخلی، زمینه اشتغال بسیاری را نیز فراهم سازد.
اصل 'خرید و فروش، حیات بخش اقتصاد' در تمامی جوامع سندیت دارد یعنی اقتصاد با خرید و فروش رونق و جان می گیرد، اما زمانی که محوریت و اولویت در خرید و فروش بر روی کالاهای خارجی باشد، واردات بیشتر شده و کارخانجات داخلی بیشتری تعطیل می شود و در نتیجه معضل بزرگی به نام بیکاری در جامعه گسترش می یابد.
از این رو باید با اعتماد سازی و بالا بردن کیفیت و قیمت گذاری مناسب کالاهای تولید داخل در گام اول و فرهنگ سازی و سوق دادن مردم به خرید و حمایت از کالای ایرانی در گام دوم، اقتصاد کشور را پویا و پایا کرد و اجازه جولان کالاهای خارجی را نداد.
باید این باور در ذهن مردم ملکه شود که با خرید کالای ایرانی چرخ های کارخانه ای به حرکت در می آید و برای عده ای اشتغالزایی می شود و تدام این حرکت و ایجاد شور و نشاط اقتصادی در کشور تنها با حمایت از کالای ایرانی و خرید آن محقق می شود.
ایرانی باید بداند که خرید کالای خارجی مساوی با مرگ سرمایه ملی، رکود اقتصادی، بیکاری، گسترش آسیب های اجتماعی و در نهایت کمرنگ شدن غرور ملی است پس هرکدام از ما باید با خرید کالای ایرانی، در راه اعتلای اقتصاد کشور گام برداشته و سرمایه و غرور ملی را حفظ کنیم.
البته در این میان استفاده از تجربه کشورهای موفق در این زمینه و بهره برداری از الگوهای تجربه شده در آنجا از قبیل ارایه وام های کم بهره و یا کارت های اعتباری با سود کم و مدت زمان بازپرداخت طولانی، دایر کردن نمایشگاه فصلی و دایمی تولیدات داخلی، ترغیب فروشندگان به فروش کالای ایرانی، گرفتن مالیات کمتر از خریداران و فروشندگان کالاهای وطنی می تواند در تقویت گرایش مردم به سمت خرید کالاهای ایرانی و متعاقب آن رونق اقتصادی کشور مفید واقع شود.
به امید روزی که کالای ایرانی در اولویت خریدهایمان قرار گیرد و هر ایرانی از خرید تولید وطنی خشنود و راضی باشد.
مسئول دفتر ایرنا در مراغه
3077/1042
**انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد
کد N1655279

وبگردی