آفتاب
غذاهای محلی چهارمحالی ها را بشناسیم

نوروز فرصتی برای تجربه غذاهای بام ایران/ازکباب بختیاری تا کله جوش

نوروز فرصتی برای تجربه غذاهای بام ایران/ازکباب بختیاری تا کله جوش

شهرکرد- سفر به چهارمحال و بختیاری جدا از مشاهده جاذبه های گردشگری متنوع، لذت خوردن غذاهای بومی و محلی را برای مسافران و گردشگران فراهم می کند و خاطره ای وصف ناپذیر برای مسافران رقم خواهد زد.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های کوچک و عشایری کشور است که در مرتفع ترین نقطه زاگرس قرار دارد.

این استان با پیشینه تاریخی، دارای فرهنگی غنی با سنت ها خاص و ویژه است. شرایط سخت زندگی در ارتفاعات زاگرس و مقابله با سرمای طاقت فرسای این استان، وجود گیاهان متنوع در مراتع و وابستگی به دامپروری در طول تاریخ زمینه ایجاد انواع غذاهای سنتی و خاص را در این استان فراهم کرده است.

چهارمحال و بختیاری دارای غذاهای محلی و سنتی مختص استان است که بسیاری از این غذاها در نقاط مختلف کشور جایگاه خود را بازکرده است.

ایام نوروز فرصتی برای سفر به چهارمحال و بختیاری و تجربه لذت خوردن غذاهای محلی این استان است. غذاهای محل این استان با بهره گیری از سالم ترین مواد غذایی طبیعی پخت و پز می شوند و جزء سالم ترین غذاهای کشور به شمار می روند که سلامتی را برای انسان به بار می آورند.

کباب بختیاری

غذاهای محلی و سنتی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های اجتماعی به شمار می‌روند. تقریبا همه انواع خوراک‌ها در این استان تهیه و طبخ می‌شود ولی متداول‌ترین غذا انواع کباب گوشت است که نوع خاصی از آن به کباب بختیاری شهرت دارد و در بین گردشگران منطقه از محبوبیت زیادی برخوردار است.

کباب بختیاری از فیله گوسفند، سینه مرغ، فلفل دلمه‌ای، پیاز متوسط، روغن‌زیتون، پودر سیر و زعفران تهیه می‌شود. گوشت مرغ و گوسفند را با روغن‌زیتون و پیاز مخلوط می‌کنند، با زعفران آغشته کرده و سپس یک‌تکه فیله گوسفند، یک‌تکه فلفل، یک‌تکه مرغ و یک‌تکه پیاز را در سیخ می‌گذارند و روی آتش کباب می‌کنند. این غذا از خوشمزه‌ترین غذاهای استان چهارمحال و بختیاری بوده و شهرت زیادی دارد.

کله جوش

کال جوش یا کله‌جوش دیگر غذای چهارمحال و بختیاری است که برای پختن آن ابتدا کشک را می‌سایند و در آب ریخته و حرارت می‌دهند. سپس در ظرف دیگری پیاز سرخ می‌کنند و سپس پیازهای خردشده را درون کشک حرارت داده‌شده ‌ریخته و غذا را آماده می‌کنند.

مصرف روغن حیوانی که از کره بز و گوسفند گرفته می شود و با عسل و یا شیره مخلوط می شود یکی از غذاهای متداول عشایر در این منطقه است. مصرف این غذا به علت انرژی بسیار بالا و همچنین ایجاد گرمای نهان در بدن در زمستان ها در این استان بسیار متداول است که هم اکنون یکی از گران ترین غذاهای این استان به شمار می رود.

این غذا در حال حاضر بیشتر در مناطق عشایری و سخت گذر استان مصرف می شود.

پختن انواع حلوا در این استان جایگاه ویژه ای در بین خانواده های چهارمحالی دارد. پختن حلوا ها در این استان به روش های مختلف و بهره گیری از شیرین کننده طبیعی از جمله شیره انگور انجام می شود.

پختن حلوا در این استان با شیره نبات نیز بسیار متداول است. بهره گیری از مغز ها در پختن حلوا نیز در این استان از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است.

پختن نان ها در این استان از دیرباز اهمیت ویژه ای داشته است و اهالی خود در خانه ها به پختن نان می پردازند.

نان یوخه

در این استان تنورهای فلزی کوچک و بزرگ خانگی ساخته می شود که خانواده ها با خرید این تنور اقدام به پختن نان در این استان می کنند. در منطقه شهرکرد، بروجن، فارسان مصرف نان های خانگی که با تنور پخته می شود متداول است اما در نقاط عشایری و شهرستان های لردگان، کوهرنگ و اردل بیشتر نان محلی به نام «یوخه» مصرف می شود.

نان یوخا دیگر نان محلی این استان به شمار می رود که توسط زنان روستایی در منازل تهیه می‌شود و شامل نان و شیره‌ای است که از شیره انگور، گردو، بادام روغن حیوانی و ... تهیه می‌شود. در اصل برای پخت این نان از محصولات تهیه‌شده توسط خود مردم استفاده می شود. این نان بیشتر در شهرستان سامان این استان تهیه می شود.

یکی دیگر از نان های محلی که در این استان تهیه می شود نان کاکلی است. کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار(گردو، کشکش، بادام) تشکیل شده و برای پختن آن بر روی این نان زرده تخم‌مرغ، گل‌رنگ، زعفران، رازیانه، سیاه‌دانه و بادیانه و...زده می‌شود و در تنور پخت می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار داشت: غذاهای بومی و محلی از مهمترین ظرفیت ها در بخش گردشگری چهارمحال و بختیاری به شمار می روند.

بهمن عسگری سوادجوانی عنوان کرد: راه اندازی اقامتگاه های بومی محلی در این استان زمینه را برای ارائه غذاهای بومی و محلی در این استان به مسافران فراهم کرده است.

وی گفت: مسافران و گردشگران با سفر به استان چهارمحال و بختیاری می توانند خوردن سالم ترین غذاهای بومی و محلی کشور را در این استان تجربه کنند.

کد N1654812

وبگردی