آفتاب

کره‌شمالی اتباع مالزی را به گروگان گرفت!

کره‌شمالی اتباع مالزی را به گروگان گرفت!

ایلنا: کره‌شمالی در اقدامی غیرمعمول خروج تمامی اتباع مالزی از خاک این کشور را ممنوع اعلام کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای‌نیوز، تنش میان پیونگ‌یانگ و کوالالامپور در پی قتل برادر ناتنی رهبر‌ کره‌شمالی در خاک مالزی، تشدید شده است.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی (کی‌سی‌ان‌ان)، بامداد امروز- سه‌‌شنبه- گزارش داد که پیونگ‌یانگ خروج تمامی اتباع مالزی را از خاک این کشور ممنوع کرده است. به‌نظر می‌رسد کره‌شمالی این افراد را به عنوان گروگان گرفته است. در همین بین، مالزی نیز در اقدامی تلافی‌جویانه، از خروج تمامی کارمندان سفارت کره‌شمالی جلوگیری کرده و متذکر شده که «این اقدام، ضروری بوده است».

 بر این اساس، خبرگزاری کره‌شمالی به نقل از وزارت خارجه این کشور نوشت: «خروج تمامی شهروندان مالزیایی از خاک کره‌شمالی به صورت موقت منع شده است تا اینکه حادثه رخ‌داده در مالزی به طور مناسب حل و فصل شود.»

همزمان، وزارت کشور مالزی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ مسئول یا کارمندی در سفارت کره‌شمالی حق خروج از مالزی را ندارد.»

خبرگزاری رسمی مالزی با اعلام این خبر، خاطرنشان کرد که کوالالامپور این اقدام را در واکنش به ممنوعیت خروج اتباع این کشور از کره‌شمالی اتخاذ کرده است.

این اقدام غیرمعمول پیونگ‌یانگ، در بحبوحه تحقیقات دولت مالزی درباره قتل «کیم جونگ‌ نام» برادر ناتنی «کیم جونگ‌ اون» رهبر کره‌شمالی انجام می‌شود. کیم جونگ‌نام، ماه گذشته میلادی در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور با عامل اعصاب «وی‌ایکس» کشته شد.

مالزی به طور مستقیم دولت کره‌شمالی را مسئول این حمله ندانسته ولی اعلام کرده است که ظن بسیاری وجود دارد که پیونگ‌یانگ مسئول آن باشد. کره‌شمالی با رد این اتهام‌ها، مالزی را به عدم مدیریت صحیح تحقیقات و «هم‌دستی با دشمنانش» متهم کرده است.

کد N1654795

وبگردی