آفتاب
قزوه با مهر مطرح کرد:

احمد عزیزی برترین شاعر فرم‌گرای چهل سال اخیر بود

احمد عزیزی برترین شاعر فرم‌گرای چهل سال اخیر بود

علیرضا قزوه می‌گوید مرحوم احمد عزیزی در کنار علی معلم از نظر فرم به جایگاهی در شعر چهل سال اخیر رسیدند که کسی نمی‌تواند مدعی شود بیش از آن‌ها کار تازه‌ای انجام داده است.

علیرضا قزوه شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: احمد عزیزی و علی معلم در شعر انقلاب دو شاعر در فرم و سبک بسیار شاخص هستند در واقع شاعرانی هستند که از جناح شعر انقلاب برخاسته‌اند و بهترین شاعران فرم‌گرای شعر معاصر ایران در چهل سال اخیر نیز به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: این دو شاعر از منظر فرم به جایگاهی در شعر رسیده‌اند که هیچ کس نمی‌تواند مدعی باشد کار تازه‌ای در حد و اندازه آن‌ها انجام داده باشد.

قزوه افزود: مرحوم عزیزی در فرم شعر حرف و تعبیر و ترکیب‌های بسیار تازه‌ای را به شعر انقلاب تقدیم کرد و سهم بسزایی را به خود اختصاص داد و البته هیچ شاعری در میان شاعران انقلاب مانند او در زندگی سختی نکشید. ۹ سال بستری بودن در بیمارستان کم مساله‌ای نیست.

این شاعر در ادامه با یادکردی از خاطراتش با این شاعر درگذشته، گفت: من دو سه بار در این مدت به عیادتش رفتم. می‌دیدم که خانواده به ویژه خواهرش چگونه برای او زحمت می‌کشند. اینها را همه باید احترام ادبیات دانست.

وی ادامه داد: من با احمد خاطره زیاد دارم. یادم هست شب آخر قبل از عزیمت من به هند در مهرماه ۸۶ آخر شب احمد به من زنگ زد و خیلی ناراحت بود. با حالت گریه به من گفت «چرا می‌خواهی بروی؟» و جمله‌ای به من گفت که تا مدت‌ها من را تکان می‌داد. احمد به من گفت: «اگر تو بروی من می‌میمرم». این جمله برایم خیلی سنگین بود و اسفندماه همان‌سال بود که این حادثه برایش اتفاق افتاد.

کد N1654677

وبگردی