آفتاب

بی‌توجهی به قوانین بالادستی در لایحه مدیریت شهر ی

بی‌توجهی به قوانین بالادستی در لایحه مدیریت شهر ی

محسن هاشمی گفت: در لایحه مدیریت شهری به قوانین بالادستی از جمله قانون شوراها توجهی نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن هاشمی در نشست فرصت‌ها و چالش‌های لایحه مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک این لایحه را نسبت به شهرهای با جمعیت زیر صد هزار نفر بی‌توجه دانست و گفت: شهرهای کوچک به علت آنکه درآمد پایداری ندارند، نمی‌توانند در راستای توسعه اقدام کنند. باید برای چنین شهرهایی سوبسیت در نظر گرفته شود تا از پایه به صورت مناسبی توسعه یابند.

هاشمی در ادامه به بحث توسعه شهری، اقتصادی وارتباط آن با حمل و نقل اشاره کرد و افزود: در این لایحه ارتباط میان حمل و نقل، توسعه شهری و توسعه اقتصادی دیده نشده است. این مسئله از آنجایی اهمیت دارد که حمل و نقل به تنهایی قدرت ندارد و به علت مشکلات حمل و نقلی نمی‌توان جلوی پروژه‌های شهری را گرفت.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در این لایحه به قوانین بالادستی از جمله قانون شوراها توجهی نشده است. قانون تشکیل شوراها که در اواخر ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تصمیم به اجرای آن گرفته شد و اوایل دولت خاتمی آغاز شد دارای بندهای متعددی است که هرگز اجرا نشد.

در ادامه این نشست مهرداد تقی‌زاده‌ بهجتی، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی پیش‌فرض‌های موجود در لایحه مدیریت شهری را نامناسب دانست و گفت: در تغییرات ساختاری باید با احتیاط پیش رفت. معضل اصلی مدیریت شهری در کشور ما نبود هماهنگی است و لزوماً راهکار ادغام سازمانی راهگشا نیست.

تقی‌زاده بهجتی حرکت در راستای لایحه را اشتباه دانست و افزود: لزوماً زیر یک ساختار بودن مشکلات را حل نمی‌کند. راه حل جای دیگری است  و باید به دستورالعمل ها و پروتکل‌های بین بخشی متوسل شد.

در انتهای نشست جعفر ربیعی شهرهای بزرگ را دارای سه مسئله اصلی آلودگی، حاشیه‌نشینی و حمل و نقل دانست و اذعان کرد: اگر مسئله حمل و نقل حل شود، آلودگی و حاشیه‌نشینی نیز به خودی خود مرتفع خواهند شد. کلید این مشکل حمل و نقل عمومی است و نیاز به این همه جلسه و همایش ندارد.

 

کد N1654346

وبگردی