آفتاب

شرایط اعطای مرخصی نوروزی به زندانیان ابلاغ شد

شرایط اعطای مرخصی نوروزی به زندانیان ابلاغ شد

رییس قوه قضاییه بخشنامه اعطای مرخصی نوروزی به زندانیان را به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش ایلنا، اصغر جهانگیر، رییس سازمان زندان‌های کل کشور ابلاغیه رییس قوه‌قضاییه در خصوص اعطای مرخصی نوروزی به زندانیان را تشریح کرد: در این بخشنامه آمده است به مناسبت فرارسیدن سال نوی هجری شمسی و با توجه به آثار مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده و به منظور نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیز برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آنها مقتضی است به زندانیان محکوم با رعایت شرایط مذکور در بخشنامه و اخذ تامین مناسب ۱۵ روز مرخصی داده شود. این مرخصی به مدت ۱۵ روز دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.

براساس این گزارش شرایط زندانیان مستحق آزادی به شرح ذیل است:

الف: شرایط ‌زندانیان محکوم به حبس، شامل محکومین به حبس ابد شرط تحمل حداقل ۵ سال حبس، محکومین به حبس بیش از ۱۰ سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس، محکومین به حبس از ۵ تا ۱۰ سال به شرط تحمل شش ماه حبس، محکومین به حبس از یک سال تا ۵ سال به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس، محکومین به حبس کمتر از یک سال به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس. براساس این بخشنامه محکومین به حبس یا حبس و جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها کمتر از شش ماه باشد مرخصی منتهی به آزادی اعطا می‌شود.

همچنین شرایط زندانیان محکوم به جزای نقدی برای اعطای مرخصی نوروزی باید شرایط ذیل را داشته باشند:

محکومین به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها بیش از یکصدوبیست میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل ۲ ماه حبس، محکومین به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها بیش از ۷۰ میلیون ریال تا یکصدوبیست میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.

همچنین محکومین به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها تا ۷۰ میلیون تومان باشد مرخصی منتهی به آزادی اعطا می‌شود.

در ادامه این بخشنامه درباره محکومین جرایم غیرنقدی و محکومان مالی آمده است زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرایم غیرعمد بازداشت هستند دارندگان محکومیت‌های مالی صرفنظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهند بود. در مورد محکومین موضوع این بند که دارای شاکیان متعدد می‌باشند چنانچه درزمان بهره‌مندی از مرخصی یا تمدید آن موفق به اخذ رضایت برخی از شکات شوند تمدید مجدد مرخصی به منظور اخذ رضایت از سایر شکات بلامانع است.

گفتنی است مفاد این بخشنامه شامل مرتکبین جرائم سرقت‌های مسلحانه و مقرون به  آزار، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور، آدم‌ربایی، جرائم باندی و سازمان‌یافته، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشا، اسیدپاشی، اخلال در نظام اقتصادی، قاچاق مشروبات الکلی، محکومین به قصاص و اعدام و عدود شرعی، محکومین دارای سه سابقه محکومیت به ارتکاب همان جرم، محکومینی که به شرارت مشغولند، قاچاق مسلحانه ویا عمده مواد مخدر و روانگردان‌ها و سایر محکومینی که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه‌ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری یا رئیس زندان یا شورای طبقه‌بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند.

تبصره یک این بند مقرر می‌کند سایر محکومین جرائم سرقت بعد از تعطیلات نوروز از مرخصی موضوع این بخشنامه بهره‌مند خواهند شد و در تبصره ۲ این بخشنامه آمده است در مورد محکومان مواد مخدری که میزان محکومیت آنان بیش از ۵ سال باشد ترتیبی اتخاذ شود که هر ۴۸ ساعت یک بار خود را به مراجع انتظامی محل سکونت خویش معرفی کنند.

گفتنی است براساس تبصره ۳ بند مذکور منظور از قاچاق عمده مواد مخدر و روانگردان‌ها چنین تعریف شده است:

۱-بیش از صد کیلوگرم تریاک و ملحقات آن موضوع بند ۶ ماده ۵ قانون مذکور

۲-بیش از ۳۰ گرم هروئین و روانگردان‌ها و ملحقات آنها موضوع بند ۶ ماده ۸ قانون مذکور

براساس این بخشنامه دادستان‌های سراسر کشور ملزم به اجرای آن بوده و بر حسن اجرای این بخشنامه نظارت خواهند کرد.

کد N1654221

وبگردی