آفتاب

بررسی نقش شورایاری‌ها در تعیین سرنوشت انتخابات شورای شهر تهران

بررسی نقش شورایاری‌ها در تعیین سرنوشت انتخابات شورای شهر تهران

انفعال شورایاری‌ها در بسیاری از رویدادهای شهری و وابستگی مالی برخی از آنها به شهرداری موجب شده تا در انتخابات شورای‌شهر تحت تاثیرجریان سیاسی غالب در شهرداری عمل کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا, شورایاری‌ها در تئوری مدیریت شهری به عنوان نهاد میانجی میان مدیران شهری و مردم محسوب می­‌شوند، کوچکترین نهاد مدیریت شهری که موظف است صدای مردم را به گوش شورا و شهرداری برساند. شورایاری‌ها در تئوری تجلی مفهوم مشارکت شهروندی است اما در عمل به نظر می‌رسد نهادی است وابسته به شهرداری و شورای شهر.

زهرا صدراعظم نوری، اولین شهردار زن جمهوری اسلامی ایران است.  وی در  گفت‌وگو با ایلنا درباره نقش و تاثیر محلات و میزان تاثیر‌گذاری شورایاری‌­ها در انتخابات شورای شهر می‌گوید: شورایاری‌ها بازوهای اصلی شورای شهر هستند اما درعمل کارکردشان در بسیاری مواقع حرکت در جهت خواسته­‌های شورا و شهرداری است. نمایندگان محلی باید از میان مردم انتخاب شوند تا پلی میان مردم و شورای شهر باشند اما در عمل بسیاری از آنها انتصابی هستند و از طرف شهرداری­‌ها مدیریت می‌شوند.

این استاد دانشگاه با پرداختن به این موضوع که کاندیداهای دوره پنجم شوراهای شهر وروستا باید نگاهی دلسوزانه به شهر داشته باشند،ادامه داد: متاسفانه برخی نمایندگان شورای شهر  نقش هدایت کننده را برای بعضی از اعضای شورایاری­‌ها دارند به طوری که از آنها می‌خواهند  کاملا در جهت شهرداری باشند و به تعریف و تمجید و از شهرداری بپردازند که این اصلا درست نیست. شهردارها  اصولا امکانات فراوانی در اختیار دارند و کافی است بخشی از این امکانات را در اختیار شورای شهر قرار دارند. زمانی که اعضا از تسهیلات شهرداری استفاده می‌کنند به نوعی وامدار شهرداری محسوب شده و مشخص است کارایی خود را از دست می دهند. از سوی دیگر ممکن است از طرف شهرداری مسئولیت یا نقشی به آنها محول شود که بیش از پیش به این نهاد وابسته شوند.

به نظر این استاد دانشگاه ، شورای‌عالی استان‌ها تنها مرجعی است که می‌تواند به عنوان ناظر در این زمینه وارد عمل شده و با همکاری دولت و وزارت کشور شورایاری‌ها را مجبور به انجام وظایف اصلی خود کنند.

این شهردار سابق  گفت: نوع روابط در مدیریت شهری از شهرداری گرفته تا شورا به گونه ای است که  تعداد زیادی از این شواریاری­‌ها خاصیت نداشته و هیچ نوع کاربردی ندارند. برای مثال وقتی طرح، پیشنهاد و یا انتقادی ارائه می­‌دهند مورد بی‌توجهی قرار می­‌گیرند و جنبه نظارتی شان کاملا کم رنگ است شورای شهر در بسیاری از این موارد از آنها برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند و رویکردش با شهرداری هیچ فرقی ندارد.

صدراعظم نوری افزود: برای مثال یکی از اعضای اصلی شورای شهر  تهران که از قضا مسئولیت شورایاری­ها را نیز برعهده دارد در راستای سیاست‌های  شهرداری کار می کند. در نتیجه همانطور که خود شورای شهر هم نتوانسته روی شهرداری اثری داشته باشد و کاری از پیش ببرد، در زمینه شورایاری­‌ها هم ناتوان عمل کرده است. وقتی اعضای شورای یک شهر دارای نگاه سیاسی هم‌سو با شهرداری هستند و در راستای حمایت از او عمل می‌کنند  چه انتظاری از شورایاری ها هست؟آیا تاکنون عملکرد و بازخوردی از شورایاری‌­ها شنیده‌اید؟

وی گفت: این نهاد آنقدر منفعل است که بسیاری از مردم حتی از وجودشان  هم بی‌خبرند. در صورتی که  شورایاری­‌ها به دلیل آنکه از بین اهالی یک محل و منطقه انتخاب می‌شوند پتانسیل­های فراوانی برای شناساندن اولویت‌های شهری مردم به شوراها و حل مشکلات شهری مردم دارند.

نوری تاکید کرد: کشورهایی که مدیریت شهری پیشرفته دارند از مردم برای انجام هر گونه اقدام نظر خواهی می‌کنند.هیچ طرح شهری بدون نظر مردم صورت نمی­­‌گیرد و اگر نظر مردم مخالف باشد؛ طرح اجرا نمی شود. قرار بود شورایاری­‌ها چنین نقشی را برعهده گیرند در صورتی که در شهرهای ما اگر مردم نسبت به طرحی مخالفت کنند، امکان ندارد نظرشان اعمال شود و می‌توان به ده‌ها نمونه در این زمینه اشاره کرد.

کد N1654134

وبگردی