آفتاب

سوئیت، منزل اجاره ای، چند نفرید؟

سوئیت، منزل اجاره ای، چند نفرید؟

همدان- ایرنا- چند قدمی شهر که میرسی گوشه های خیابان را در قرق تابلو به دست هایی می بینی که می خواهند هر طور شده نظر مسافران را جلب کنند، در مقابل آنها ترمز میکنی، دور تا دور ماشین ات را می گیرند و در رقابت با هم، تبلیغ خانه هایشان را با یک سوال مشترک آغاز می کنند؛ 'چند نفرید؟'

چند لحظه ای را با این افراد ناشناس که بدون هیچ مجوز و شناسه ای با در دست داشتن تابلوی مقوایی 'سوئیت و منزل اجاره ای'، منتظر پلاک های غریبه هستند می گذرانی، با آنها هم کلام شوی و در این میان توصیفات جالبی از سوئیت ها و منازل اجاره ای می شنوی.
یکی می گوید'خانه سه خوابه با چشم انداز عالی و قیمت مناسب' دیگری می گوید 'خانه در مرکز شهر در چند قدمی بازار' آن یکی می گوی د'سوئیت تمیز با فول امکانات' دیگری می گوید ' سوئیت با پنجره رو به قله الوند' و در آن میان پسری لاغر اندام و کم سن و سال می گوید ' خانه با وایفای رایگان'.
در میان هیاهوی این افراد گم می شوی و نمی توانی تصمیم درستی بگیری، شروع به چانه زدن بر روی قیمت ها می کنی اما ته دلت هیچ اطمینانی به درستی ادعاهای آنان نداری.
به چشم هایشان نگاه می کنی تا شاید بتوانی صداقت حرف هایشان را در میان نگاه هایشان بسنجی و در آخر یکی را که زیباتر و جذاب تر حرف می زند انتخاب می کنی، به دنبالش به راه می افتی اما می دانی که هیچ عقل سلیمی این نوع انتخاب را برنمی تابد و اینجاست که به اهمیت ساماندهی خانه مسافرها پی می بری.
حمید کریمی مسافری است که به همراه خانواده قصد سفر به همدان کرده و می خواهد چند شبی را در یک خانه اجاره ای با قیمتی مناسب در همدان بگذراند و در کنار خانواده از زیبایی ها و جاذبه های دیدنی این شهر لذت ببرد.
او که در میان تبلیغات تابلو به دست های اجاره ای گیج و درمانده شده است می گوید: وجود کارتن به دست ها در ورودی های شهر همدان نشان می دهد این شهر یک منطقه توریستی است و حال و هوای گردشگری در آن زنده است.
وی ادامه داد: کارتن به دست ها مبلغ گردشگری هستند و تصور اینکه وارد همدان شوی و هیچ کارتن به دستی نبینی تصور زیبایی نیست چرا که مسافرانی که توان مالی اقامت در هتل را ندارند را سرگردان می کند اما اگر این کارتن به دست ها ساماندهی شوند مسافران نیز با رغبت و آرامش بیشتری به این شهر سفر می کنند.
وی نابسامانی کارتن به دست ها را مولود نابسامانی خانه مسافرها می داند و می گوید: اگر خانه مسافرها ساماندهی شوند موضوع کارتن به دست ها هم سامان می یابد و دیگر نمی توانند خلاف قانون عمل کنند.
وی بهداشت محیط، امنیت و آسایش و قیمت مناسب را سه اولویت اصلی خود برای انتخاب خانه مسافرها می داند و می گوید: اگر بتوان از مراجع قانونی اجاره خانه مسافرها را پی گیری کرد دغدغه و دل نگرانی های مسافران و گردشگران از بین می رود.
در این راستا آخرین اقدامات برای ساماندهی خانه مسافرها را از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان به عنوان متولی اصلی این امر جویا شدیم.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان در گفت و گو با ایرنا گفت: بر اساس آیین نامه ایجاد اصلاح درجه بندی نرخ گذاری تاسیسات گردشگری مصوب سال 1394،خانه مسافرها جزو یکی از تاسیسات گردشگری مصوب شده اند و همچون همه تجهیزات گردشگری همچون سفره خانه های سنتی و مهمانپذیرها دارای ضوابط هستند.
علی خاکسار افزود: امسال برای ساماندهی و وحدت رویه در شهرهای گردشگری سراسر کشور، یک سامانه کشوری خانه مسافر ایجاد شده و برای 23 استانی که خانه مسافرها در آنها فعال هستند مجری استانی انتخاب شده است که همدان یکی از این 23 استان است.
وی ادامه داد: موسسه فرهنگی گردشگری مهر ماندگار با مجوز اداره کل میراث فرهنگی مجری استانی این سامانه در استان همدان است و کار ساماندهی خانه مسافرها را بر عهده دارد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با تاکید بر همکاری تمامی دستگاه ها با این موسسه برای ساماندهی خانه مسافرها گفت: هم اکنون حدود 80 متقاضی برای دریافت مجوز برای خانه های اجاره ای خود مراجعه و تشکیل پرونده داده اند که روند صدور مجوز این خانه ها در دست بررسی است.
خاکسار ادامه داد: بعد از صدور مجوز برای متقاضیان، کیوسک اطلاع رسانی خانه مسافرهای مجاز همزمان با ایام نوروز در سه نقطه شهر همدان نصب می شود و مسافران و گردشگران متقاضی سوئیت ها و خانه های اجاره ای می توانند به این کیوسک ها مراجعه و خانه دلخواه خود را انتخاب کنند و با همراهی یک بازاریاب، به خانه مورد نظر مراجعه کرده و با امضای قرارداد مربوطه ، در آن مستقر شوند.
وی اضافه کرد: همچنین مسافران می توانند با جستجوی سامانه خانه مسافر در اینترنت وارد سامانه شده و استان مربوطه و شهر مقصد گردشگری خود را انتخاب کنند و مشخصات کامل خانه انتخابی خود را شامل عکس تمامی قسمت ها و نرخ مصوب آن را مشاهده و آن را رزرو کنند.
خاکسار تاکید کرد: نیروی انتظامی و دادگستری استان همدان با کارتن به دست هایی که غیرمجاز در این حوزه فعالیت می کنند برخورد قانونی خواهد داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز گفت: خانه مسافرها از لحاظ قانونی یک ظرفیت گردشگری هستند که بخشی از بار اسکان گردشگران استان را به دوش می کشند و از طرفی راهی برای توزیع درآمد گردشگری استان در میان مردم هستند.
علی مالمیر فعالیت این خانه ها بدون داشتن چارچوبی مشخص و قانونمند را آسیبی به پیکره گردشگری استان دانست و گفت: اگر این خانه ها در چارچوب عمل کند و بر نرخ گذاری و کیفیت ارائه خدمات آنها نظارت شود نقش موثری بر رونق گردشگری خواهند داشت.
وی ادامه داد: فعالیت بسیاری از خانه مسافرهای استان همدان غیر قانونی است و بهره برداران و افراد سودجو تمایلی به نظارت های قانونی ندارند تا بتوانند با کیفیت پایین خدمات دهند لذا باید فضا را برای کار غیرقانونی این افراد تنگ و تار کرد و با آنان برخورد قانونی و قاطع شود تا به سمت حرکت قانونمند رو آورند.
وی ادامه داد: میراث فرهنگی بر صدور مجوز و نظارت در چارچوبی هدفمند تلاش می کند و امسال بر تبلیغ خانه مسافرهای مجاز به گردشگران تاکید دارد.
بیش از یک هزار و 800 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری در استان همدان وجود دارد که حدود یک هزار اثر از این آثار ثبت ملی شده است.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدین**انتشار دهنده: اکبر بهاروند
کد N1654078

وبگردی