آفتاب

اختیار قانونی داریم هزینه‌های خدمات را از ۰ تا ۱۰۰ پرداخت کنیم/ اگر تئاتری‌ها پیش‌قدم شوند مدیریت را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم

اختیار قانونی داریم هزینه‌های خدمات را از ۰ تا ۱۰۰ پرداخت کنیم/ اگر تئاتری‌ها پیش‌قدم شوند مدیریت را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم

مدیرکل مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ آماری از مجتمع‌های فرهنگی کشور ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، وی در ابتدای صحبت‌اش در قالب میزگرد "ضرورت‌ها ، قوانین ، فرصت‌ها و موانع در بخش غیردولتی به تاریخچه قوانین بالادستی در خصوص فعالیت بخش غیردولتی در ایران پرداخته و گفت: بسترسازی برای فعالیت‌های نمایشی به خصوص تئاتر، در نظام اداری ما و آنچه که قانون اساسی به آن تاکید دارد، ۳ نوع فعالیت را مشخص کرده است. فعالیت‌های دولتی، خصوصی و تعاملی، بر این مبنا فعالیت‌های نظام اداری قریب به ۲۰ و اندی سال با توجه به انجام فعالیت‌های بخش خصوصی در نظام اداری ایران شکل گرفت. از همان زمان هم بسترهای قانونی ایجاد شد. اما در بخش فرهنگ و هنر فعالیت‌های واگذاری به بخش غیر دولتی از سایر بخش‌ها دیرتر شروع شد. به دلیل اهمیت آن و به دلیل آنکه درآمدزا نیستند با تاخیر چند ساله مواجه شدند. هرچند در ۳ برنامه موازین قانونی واگذاری را داشتیم اما توجه کافی نمی‌شد.

وی دلیل این اتفاق را چنین توضیح داد: اول آنکه اهالی فرهنگ و هنر ، اهالی تئاتر خیلی جدی وارد قضیه نشدند. از سوی دیگر به لحاظ دیدگاهی که وجود داشت واگذاری به بخش غیردولتی و درآمدزا نبودن این بخش علی رقم اینکه بسترهای قانونی وجود داشت فعالیت‌های چندانی صورت نگرفت. در آخرین برنامه یعنی برنامه پنجم توجه در بحث واگذاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری به شکل عام جدی‌تر شد.

خسروی در ادامه به تنظیم برنامه ۳ ساله در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بهره‌گیری از قوانین بالادستی در این خصوص اشاره کرد و افزود: وزارت فرهنگ در کل کشور نزدیک به ۶۸۰ مجتمع فرهنگی ، هنری که غالبا در دل این مجتمع‌ها خدمات هنری قابل ارائه است در حال بهره برداری دارد. ۲۰۰ پروژه نیمه تمام از آن جمله‌اند. ازاین ۶۸۰ مرکز طبق قانون باید ۲۸۰ مجتمع را به بخش غیر دولتی واگذار کنیم. بنابراین در حال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به این نکته که دولت به این موضوع رسیده که ادامه فعالیت‌ها به شکل فعلی تقریبا غیر ممکن است، به خصوص تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ، به صورت جد دنبال واگذاری این تعداد از مجتمع‌های خود به بخش غیر دولتی است.

وی درباره قانون واگذاری نیز توضیح داد: قانون‌گذار شکل‌های مختلف واگذاری را پیش‌بینی کرده، اعم اجاره یا واگذاری مدیریت ، پرداخت هزینه و خرید خدمات از بخش خصوصی. در مورد پروژه‌های نیمه تمام متقاضیان کمتری برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام وجود دارد. در حالی که قانون‌گذار اجازه داده که با کمک‌های فنی اعتباری ، کمک‌هایی را از طریق عقد قرار داد با بانک‌ها و تقبل سود و کارمزد توسط دولت صورت گیرد برای تکمیل این پروژه‌ها اقدام کنیم.

وی یکی از مشکلات در بخش تئاتر را به نگرانی از عدم اشتیاق اهالی تئاتر به کمک کردن ، دخالت کردن و آمدن و شرکت کردن و گرفتن مسئولیت در شهرستان‌ها دانسته و گفت: در شهرستان‌ها هیچ پیشنهادی نداشتیم. آنها جلو نمی‌آیند، یک نگرانی و دغدغه دارند و ما هم درک می‌کنیم ، چون این کارها هزینه بر هست و چون تئاتر مثل سینما و موسیقی درآمد‌زایی ندارد علاقه نشان نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: اگر اهالی تئاتر پیش قدم بشوند این اختیار قانونی را داریم که هزینه‌های خدمات را از ۰ تا ۱۰۰ پرداخت کنیم و فقط مدیریت را به آن‌ها به عنوان بخش خصوصی واگذار کنیم. حتی اجاره هم از آنها نمی‌گیریم.

سمینار بین‌المللی تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیر دولتی از ۱۵ تا ۱۷ اسفند در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر تهران و با حضور صاحب‌نظران تئاتر و تئاتر غیردولتی از ۱۴ کشور جهان در حال برگزاری است.

کد N1654026

وبگردی