آفتاب

۲مصوبه بودجه‌ای مجلس برای سروسامان دادن به وزارت بهداشت

۲مصوبه بودجه‌ای مجلس برای سروسامان دادن به وزارت بهداشت

مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای بودجه سال ۹۶کل کشور، به وزارت بهداشت اجازه داد ۱۰درصد از فعالیت‌های دولتی خود را در سال آینده به بخش غیردولتی واگذار کند.

به گزارش همشهري، در ماه‌هاي اخير واگذاري برخي از فعاليت‌هاي وزارت بهداشت همچون برخي از اختيارات در حوزه دياليز حاشيه‌ساز شده بود؛ با اين حال مجلس در راستاي اصل كوچك‌سازي دولت، رأي به واگذاري برخي اختيارات وزارت بهداشت داد. البته قرار بود وزارت آموزش و پرورش نيز شامل اين مصوبه باشد اما نمايندگان با آن مخالفت كردند.

در هنگام بررسي اين لايحه و پس از آنكه اخطارهاي متعدد نمايندگان مبني بر اينكه طبق سياست‌هاي كلي مقام معظم رهبري در حوزه آموزش، خدمات اين بخش بايد به‌طور رايگان به مردم ارائه شود، علي لاريجاني رئيس مجلس، اين اخطار را به رأي گذاشت. نمايندگان نيز با توجه به آنكه واگذاري بخشي از فعاليت‌هاي آموزش و پرورش به بخش غيردولتي با سياست‌هاي‌ كلي كشور و قانون اساسي در تضاد است، وزارت آموزش و پرورش را از اين قاعده مستثنا كردند.

در بخش ديگري از بررسي لايحه بودجه سال 96كل كشور، براي خريد تجهيزات آزمايشگاهي به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشي مبلغ 40هزار ميليارد تسهيلات اختصاص يافت. اين تسهيلات پس از تنفس 2ساله از محل درآمد اختصاصي آنها و متناسب با ميزان دريافتي و مبتني بر زمانبندي مورد تفاهم با بانك‌ها بازپرداخت مي‌شود. همچنين طبق اين مصوبه، تجهيزات آزمايشگاه‌هاي مورد تحقيقاتي موضوع اين بند فقط در مواردي كه بنا به اعلام معاونت علمي و فناوري رئيس‌جمهور و يا وزارتخانه تخصصي مربوطه مشابه داخلي ندارند از شركت‌هاي خارجي تأمين مي‌شود.

کد N1654005

وبگردی