آفتاب

تعهد یک میلیارد دلاری اندونزی برای کنترل زباله‌های اقیانوسی

تعهد یک میلیارد دلاری اندونزی برای کنترل زباله‌های اقیانوسی

همشهری آنلاین: دولت اندونزی متعهد شده تا یک میلیارد دلار در سال را به کاهش میزان مواد پلاستیکی و دیگر زباله‌های آلوده‌کننده آب‌ها اختصاص دهد.

به گزارش ایسنا، "لوهوت بینسار پانجایتان" وزیر هماهنگ‌کننده امور دریایی اندونزی گفت: اندونزی در مدت هشت سال می‌تواند به کاهش ۷۰ درصدی زباله‌های دریایی دست پیدا کند.

او همچنین از توسعه صنایع جدید خبر داد که از مواد قابل تجزیه زیست شناختی از قبیل گیاه مانیوک و جلبک دریایی برای تولید جایگزین‌های پلاستیک استفاده می‌شود. علاوه بر این دیگر اقدامات مطرح شده می‌تواند شامل اعمال مالیات بر استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و برنامه‌های آموزشی عمومی شود.

بانک جهانی برآورد کرده است هر یک از ۲۵۰ میلیون ساکن اندونزی مسئول تولید ۰.۸ تا یک کیلوگرم زباله پلاستیکی در سال است. بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داده که در چین مقدار بیش‌تری زباله در اقیانوس رها می‌شود. همچنین اندونزی بعد از چین به عنوان دومین آلوده‌کننده پلاستیکی بزرگ دارای بالاترین سطح تنوع زیستی دریایی در جهان است.  اندونزی در مرکز مثلث مرجانی قرار دارد که از اکوسیستم‌های صخره‌های مرجانی غنی جهت پشتیبانی از صنعت شیلات برخوردار است و از امنیت غذایی میلیون‌ها انسان حمایت کرده و عامل جذب گردشگران است.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، آلودگی پلاستیکی تنها یکی از تهدیدهای اعلام شده برای اکوسیستم است اما از مهم‌ترین و جدی‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید. مطالعات نشان می‌دهد تا سال ۲۰۵۰ مقدار پلاستیک‌ها از زیست توده‌ها در اقیانوس‌های جهان بیشتر می‌شود. این پلاستیک وارد زنجیره غذاهای دریایی شده و به سفره‌های مردم می‌رسد.

کد N1653410

وبگردی