آفتاب

الجزیره مدعی اخراج ده‌ها عضو فتح در لبنان شد

الجزیره مدعی اخراج ده‌ها عضو فتح در لبنان شد

ایسنا نوشت: منابع به الجزیره گفتند، جنبش آزادیبخش ملی فلسطین (فتح) ده‌ها تن از نیروی کادر خود در لبنان را اخراج کرده است. این درحالی است که جنبش فتح کلا این خبر را تکذیب کرد.

این منابع به شبکه خبری الجزیره تصریح کردند که ۱۰۰ افسر و عضو این جنبش در لبنان به بهانه اینکه به جریان اصلاحاتی مورد حمایت محمد دحلان از رهبران سابق فتح وابسته بودند اخراج شده‌اند. دحلان از این جنبش جدا شده است. این جریان اصلاحاتی در فتح به ریاست محمود عیسی معروف است.

این اطلاعات حاکی از آن است که فتح ۳۶ افسر و حدود ۶۰ تن از اعضای پیوسته به نیروهای امنیت ملی فلسطین را اخراج کرده است.

این گام طبق گفته ناظران، در چارچوب احیا و سازماندهی مجدد وضعیت داخلی‌ فتح در اردوگاه‌های لبنان است چرا که نفوذ نیروهای دحلان در آن بیشتر شده و نیروهایش اوضاع امنیتی اردوگاه لبنان به ویژه عین الحلوه را به دست گرفته‌اند و دست به تحریکات می‌زنند.

در عین حال منابع این جنبش اشاره کردند، آنچه که رخ داده احیای واقعیت نظامی نیروهای امنیت ملی فلسطین نیست. آنچه انجام شده ماموریتی است که به کمیسیون نظامی در زمینه ارزیابی وضعیت صدها تن از افسران وابسته به این نیروها محول شده بود. این ارزیابی نشان داد که شمار زیادی از این افسران و عناصر لبنان را ترک کرده و یا وظایف خود را انجام نداده‌اند از این رو برکناری آنها ضروری شده است.

این در حالی است که عزام الاحمد،‌ عضو کمیته مرکزی فتح و ناظر بر فعالیت‌های جنبش فتح در لبنان صحت این اخبار را تکذیب کرد و گفت: از یک سال پیش هیچ کس از فتح اخراج نشده است.

الاحمد اشاره کرد که هیئت تشکیلات فتح و اداره آن عملیات تفتیش در داخل و خارج را برای نظارت بر عملکرد غائبین انجام می‌دهد و ده‌ها تن که لبنان را ترک کرده‌اند حقوق دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر، گروه‌های اسلام‌گرا و ملی فلسطین در لبنان بر تشکیل نیروی مشترک بدون محول کردن وظیفه امنیتی به آن توافق کردند تا به حفظ امنیت و ثبات عین الحلوه بپزدازند. این تصمیم در پی درگیری‌های اخیر در این اردوگاه انجام گرفته است. این "نیروی امنیتی مشترک" به ریاست سرلشگر منیر مقدح تشکیل شده و به آن اختیارات گسترده مداخله فوری در صورت لزوم بدون مراجعه به مرجعیت سیاسی داده شده است.

النشره گزارش داد، این نیروی مشترک در نشست رهبران فلسطینی متحد در لبنان در مقر سفارت فلسطین در بیروت با مشارکت سفیر فلسطین تشکیل شد. توافق شد این نیروی مشترک شامل ۱۰۰ افسر و ۶۰ عنصر از فتح و تشکیلات خودگردان ۴۰ نیرو از "ائتلاف" و "نیروهای اسلام‌گرا" و "انصارالله" به رهبری بسام سعد از رهبران فتح باشد در حالی که یک ستاد نیز دارد که از سه افسر تشکیلات خودگردان، ائتلاف و گروه‌های اسلام‌گرا تشکیل شده است.

این سایت افزود: همچنین بر سر تشکیل کمیسیون چهارجانبه که فردا تشکیل جلسه می‌دهد، توافق شد که شامل ابو العردات دبیرکل فتح و گروه‌های سازمان آزادیبخش فلسطین در لبنان، ابوعماد الرفاعی دبیرکل "ائتلاف نیروهای فلسطینی"‌ به نمایندگی از جهاد اسلامی، محمود حمد نماینده انصارالله و شیخ جمال خطاب، دبیرکل گروه‌های اسلام‌گراست.

52310

کد N1653334

وبگردی