آفتاب

چتر بیمه سلامت همگانی دولت تدبیر و امید بر سر 117 هزار و 300 زنجانی

چتر بیمه سلامت همگانی دولت تدبیر و امید بر سر 117 هزار و 300 زنجانی

زنجان - ایرنا - پوشش بیمه ای از نیازهای اساسی افراد یک جامعه به شمار می رود که نبود آن معضلات زیادی را برای هرشخصی به دنبال دارد و در این میان دولت تدبیر و امید با اقداماتی موثر، به دغدغه مردم در این بخش پاسخ داد و چتر بیمه سلامت را بر سر همگان و فراتر از گذشته گستراند.

به گزارش ایرنا، گسترش نظام بیمه سلامت در کشور یکی از مهمترین فرامین مورد تاکید در سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، قانون برنامه پنجم توسعه و از اهداف اصلی سازمان بیمه سلامت ایران به شمار می رود.
با وجود فعالیت سازمان های بیمه گر متعدد در کشور، افرادی نیز از این موهبت محروم و در امور درمانی خود با مشکلات عدیده ای روبرو بودند که با فعالیت دولت تدبیر و امید به این مهم توجه ویژه ای شد و یکی از برنامه های اساسی و اولویت دار دولت یازدهم پوشش بیمه ای افراد فاقد بیمه قرار گرفت.
هم اکنون 40 میلیون نفر از جمعیت کشور زیرپوشش بیمه سلامت هستند که 11 میلیون نفر از این تعداد طی فعالیت دولت یازدهم زیر پوشش خدمات بیمه سلامت قرار گرفته اند.
از مجموع افراد زیرپوشش بیمه سلامت، 23 میلیون نفر جمعیت روستایی و 11 میلیون نفر در حاشیه شهرها هستند.
مدیر کل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به روند و چگونگی ثبت نام از شهروندان فاقد هرگونه پوشش بیمه ای افزود: با آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت، ثبت نام از شهروندان فاقد بیمه درمانی در مناطق مختلف این استان نیز آغاز شد.
خدیجه ابراهیم خانی افزود: هم اکنون 624هزارو 404 نفر از جمعیت استان زنجان تحت پوشش بیمه ی سلامت هستند که از این میزان 117 هزار و 300 نفر در صندوق بیمه ی سلامت همگانی و پس از آغاز طرح تحول نظام سلامت تحت پوشش قرار گرفته اند.
وی آمار کارمندان دولت تحت پوشش بیمه ی سلامت این استان را 74 هزارو 280 نفر ذکر کرد و گفت که آمار کل بیماران خاص تحت پوشش در تمامی صندوق های این سازمان نیز 697 نفر شامل بیماری های تالاسمی، ام اس، پیوند کلیه، دیالیزی و هموفیلی هستند.

*** رشد 700 درصدی ثبت نام شدگان بیمه همگانی سلامت در زنجان
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان ادامه داد: پوشش بیمه سلامت شهروندان در دولت یازدهم افزایش داشته است و شمار ثبت نام شدگان در این طرح در استان زنجان رشدی بالغ بر 700 درصد را نشان می دهد.
وی، با اشاره به آمار کلی و مقایسه ای مراکز و امکانات موجود قبل و بعد از شروع طرح تحول سلامت نیز گفت: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت در بخش هزینه ها با رشد 176 درصدی مواجه بوده ایم که بخش قابل توجهی از آن پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت و در دولت تدبیر و امید هزینه شده است.
ابراهیم خانی افزود: پوشش صندوق بیمه ی سلامت همگانی به تفکیک در شهرهای زنجان، ابهر ، خرمدره و خدابنده به ترتیب 79 هزار و 68 نفر، 17 هزار و 158 نفر،10 هزار و 147 نفر و 10 هزار و 900 نفر بوده است.

*** 60 درصد مردم زنجان تحت پوشش بیمه هستند
وی، مجموع جمعیت بیمه شده و تحت پوشش در همه ی صندوق ها و به تفکیک شهرستان های این استان را نزدیک به 60 درصد از جمعیت استان اعلام کرد.
ابراهیم خانی ، تعداد بیمه شدگان در شهرهای زنجان، ابهر، سلطانیه و خرمدره را به ترتیب 227 هزار و 752 نفر،71 هزار و 759 نفر، 28 هزار و 22 نفر،هزار و 22 و 26 هزار و 321 نفر ذکر کرد.
وی ابراز کرد: در شهرهای خدابنده، طارم ، ماهنشان و ایجرود نیز به ترتیب 153 هزار و 567 نفر، 44 هزار و 354 نفر،34 هزار و 806 و 37 هزار و 850 نفر جمعیت تحت پوشش بیمه هستند.
به گفته وی، 412 هزار 349 نفر از جمعیت بیمه شده این استان را بیمه شدگان روستایی تشکیل می دهند.

*** ثبت نام از متقاضیان ادامه دارد
مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان ادامه داد: ثبت نام از متقاضیان فاقد هرگونه پوشش بیمه ی درمانی همچنان ادامه دارد و متقاضیان می توانند برای ثبت نام به نمایندگی بیمه اداره کل در خیابان 17 شهریور و پیشخوان های دولت تعیین شده و یا سایت اداره کل به نشانی http://zn.ihio.gov.ir مراجعه کنند.
وی خاطرنشان کرد: مزایای دفترچه های بیمه ی سلامت همگانی مطابق قانون همانند سایر دفترچه های صادره این سازمان و برای صندوق های تحت پوشش بوده و بیمه شدگان می توانند از امکانات درمان سر پایی و بستری از پزشکان و مراکز درمانی طرف قرارداد بهره مند شوند.

*** اجباری شدن بیمه در برنامه ششم توسعه
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز ادامه داد: دولت در قانون برنامه ششم توسعه ملزم به پوشش تمام آحاد جامعه شده است و تمام کسانی که فاقد هر نوع پوشش بیمه ای هستند، مشمول این قانون می باشند.
سید مرتضی خاتمی افزود: در قانون برنامه ششم توسعه نسبت به برنامه پنجم اجباری شدن بیمه تک تک افراد جامعه تکلیف اعلام شده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون دولت تدبیر و امید 11 میلیون نفر که بیشتر آنها از محرومان و قشر آسیب پذیر هستند را تحت پوشش بیمه همگانی سلامت قرار داده است که نسبت به دریافت دفترچه اقدام کرده اند.
خاتمی ابراز کرد: دولت، سازمان بیمه سلامت را مکلف به پوشش بیمه ای 6 میلیون نفر از گروه های هدف کرده بود که بیش از تعداد یاد شده انجام شد و می توان گفت، بیشتر بیمه شدگان را افراد بی بضاعت تشکیل می دهند.

*** ثبت نام از بیمه شدگان بر اساس آزمون وسع انجام خواهد گرفت
وی با اشاره به روند ادامه ثبت نام از بیمه شدگان ابراز کرد: ادامه اجرای این طرح با تفاوت هایی همراه خواهد بود و بر این اساس افرادی که دارای تمکن مالی باشند، با پرداخت حق بیمه و افراد بی بضاعت بدون پرداختی، بیمه خواهند شد.
خاتمی افزود: بر این اساس مقرر شده با این اقدام و با پوشش کامل بیمه شدگان تا پایان سال اول برنامه ششم توسعه اطلاعات در این بخش کامل شود که این کار هم در راستای اجرای قانون برنامه ششم و سیاست های کلی سلامت ابلاغی رهبر معظم انقلاب است.

*** دولت در پوشش همگانی سلامت موفق عمل کرده است
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پوشش بیمه همگانی سلامت برای افراد جامعه به ویژه نیازمندان اقدامی ارزشمند از سوی دولت یازدهم به شمار می رود و می توان گفت در این بخش موفق عمل کرده است.
وی یادآوری کرد: با توجه به کمبود منابع مشکلاتی در این بخش وجود دارد که برطرف شدن موانع آن می تواند چشم انداز بهتری را در پوشش آحاد جامعه فراهم کند.
خاتمی، با اشاره به وجود دفترچه های متعدد بیمه ای بنام برخی افراد در کشور ادامه داد: در سال های گذشته سامانه ای برای بارگذاری پوشش بیمه ای در کشور طراحی و مقرر شد، این سامانه همپوشانی ها را رفع کند که این کار به درستی انجام نگرفت و هم اکنون تعداد قابل توجهی از افراد، دارای بیش از یک دفترچه بیمه هستند.
وی یادآوری کرد: رفع مشکلات و حصول اطلاعات جامع در این بخش می تواند علاوه بر مزایای دیگر از اتلاف منابع جلوگیری کند.
6085/7320
گزارش: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
کد N1653250

وبگردی