آفتاب

راه‌اندازی زیرساخت‌های الکترونیک برای تسهیل امور نشر مصداق‌ عدالت فرهنگی است

راه‌اندازی زیرساخت‌های الکترونیک برای تسهیل امور نشر مصداق‌ عدالت فرهنگی است

معاون فرهنگی وزارت ارشاد راه‌اندازی زیرساخت‌های الکترونیک برای تسهیل امور حوزه نشر را یکی از مصداق‌های توجه به عدالت فرهنگی دانست و اظهار داشت: با اتکا به سامانه مجوز نشر یا سامن امکانات مشابهی در اختیار ناشران تهرانی و شهرستانی برای دریافت مجوز و پیگیری موضوعات مرتبط با آن به وجود می‌آید. علاوه بر این این سامانه یک پارچگی داده‌ها و اطلاعات را برای ما فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از طرح توسعه سامانه مجوز نشر (سامن) ظهر امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به اهمیت دولت الکترونیکی گفت: چندین دهه است در مزایای دولت الکترونیک مطالبی می‌شنویم و جسته و گریخته در برخی نهادها نیز ساختار لازم برای آن تدارک دیده شده است. دولت الکترونیک اولا محدودیت‌های زمانی را از بین می‌برد و برای مراجعه به ارباب رجوع نیز شفافیت ایجاد می‌کند در کنار اینها هم هزینه‌های مرتبط با ایاب و ذهاب و ... را کاهش می‌دهد و هم استفاده از کاغذ را. با همین نگاه در دهه هشتاد وزارت ارشاد نیز نگاه تازه‌ای به دولت الکترونیک داشت و طرح توکن‌ را در سال‌های 85 تا 86 راه‌اندازی کرد.

صالحی افزود: از سال 96 به صورت مدیریتی به جمع حوزه فرهنگ مکتوب ملحق شدم احساس کردم احتیاج به یک تکان جدی و کمی و کیفی ساختارهای دولت الکترونیک در وزارت ارشاد داریم. رفت و آمد ناشران برای طی روال قانونی دریافت مجوز بیشتر آنها از جمله ناشران شهرستانی را بسیار اذیت می‌کرد. اعمال اصلاحات و تحویل مجدد نیز باید به صورت دستی انجام می‌شد. در سال های 92 و 93 ، 55 درصد کتاب‌ها از طریق استفاده از توکن‌ به اداره کتاب تحویل داده شده است و 1600 ناشر نیز از این سامانه بهره می‌بردند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی سپس درباره لزوم توسعه سامانه صدور مجوز یادآور شد: افزایش حجم ناشران استفاده کننده از توکن با توجه به ظرفیت‌های ساختاری جدید در دستور کار است در حال حاضر سه هزار ناشر از توکن‌ بهره‌مند هستند و 92 درصد داده‌ها از طریق این سامانه منتقل می‌شود. گسترش و توسعه سامانه برای همه ناشران از جمله ناشران شهرستانی بسیار مهم بود حتی بیشتر از مساله ممیزی. افزایش تعداد ناشران از 1600 به هزار ناشر که با همکاری مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد صورت گرفت اتفاق خوبی بود اما احساس کردیم این اتفاق کامل نیست و زیرساخت سامانه مذکور پاسخگوی این حجم از ناشران استفاده کننده نبود. کندی وارد کردن اطلاعات ، عدم امنیت داده‌ها و بروز خطاهایی که نشانه ناامنی بود ما را بر آن داشت که یک سیستم جدید برای کارهای الکترونیکی دریافت مجوز انجام دهیم.

او ا دامه داد:‌ اداره کتاب باید همچون بانک مرکزی سیستم امنی برای ذخیره اطلاعات ناشران باشد که چه از نظر داده‌های اطلاعاتی و چه از نظر اصلاحیه‌های اعلام شده و دریافت مجوز. پس لازم بود به سمت سامانه کاملتری برویم. سامانه جدید از لحاظ کمی و کیفی ویژگی‌های قابل اعتنایی دارد.

این مدیر فرهنگی درباره ویژگی‌های سامانه توسعه یافته مجوز نشر نیز بیان کرد: سقف کارایی سامانه قبلی با سه هزار توکن تقریبا پر شده بود و دیگر به سختی پاسخگوی درخواست‌های ناشران بود در سامانه جدید همین الان امکان فعال شدن 5 هزار توکن برای ناشران را داریم و علاوه بر این آمادگی توسعه به کارایی برای 10 هزار تا 30 هزار توکن را نیز داریم. دست‌اندرکاران طراحی و راه‌اندازی سامانه این احتمال را به ما داده‌اند که افزایش تعداد ناشران و توکن‌ها تا این سقف مزاحمتی برای کارایی سامانه ایجاد نمی‌کند.

صالحی تاکید کرد: از طرفی سامانه مذکور تنها مختص ناشران و اداره کتاب وزارت ارشاد نیست و بررس‌ها نیز در این سیستم جای دارند و اصولا هر کارمند اداره کتاب و توسعه کتابخوانی که با صدور مجوز ارتباط دارد از این سامانه استفاده خواهد کرد.

وی مجدد گریزی به لزوم حفظ امنیت داده‌های ناشران زد و گفت: ارتقای امنیت و حفظ داده‌های ناشران یکی از نقاط کیفی است که در سامانه جدید شاهد هستیم. علاوه بر این سرعت انتقال داده‌ها نیز در حد مطلوبی حفظ می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد راه‌اندازی زیرساخت‌های الکترونیک برای تسهیل امور حوزه نشر را یکی از مصداق‌های توجه به عدالت فرهنگی دانست و اظهار داشت: با اتکا به سامانه مجوز نشر یا سامن امکانات مشابهی در اختیار ناشران تهرانی و شهرستانی برای دریافت مجوز و پیگیری موضوعات مرتبط با آن به وجود می‌آید. علاوه بر این این سامانه یک پارچگی داده‌ها و اطلاعات را برای ما فراهم می‌کند.

صالحی اضافه کرد: در سیستم قبلی گاهی پیش می‌آمد یک اثر در یک هیئت نظارت موفق به دریافت مجوز نمی‌شد اما از طریق هیئت نظارت دیگری اقدام می‌زد و مجوز خود را می‌گرفت این دوگانگی اصلا برای حوزه فرهنگ زیبا نبود.

او در پایان تاکید کرد: هر قدمی که برای رضایت فعالان حوزه فرهنگ مکتوب برداشته شود جای خوشحالی دارد و امیدواریم دستاورد این سامانه رفاه حال ناشران باشد. سامانه مذکور برای آزمایش و عیب‌یابی‌های احتمالی از دو ماه پیش به صورت غیررسمی کار خود را آغاز کرده و تا پایان نمایشگاه کتاب عملا جایگزین رسمی سامانه فعلی می‌شود که از نظر ما دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی نباید تنها با بحث ممیزی شناخته شود و خوب است گاهی کارهای خدماتی و رفاهی این چنینی نیز در کارنامه داشته باشند.

کد N1652291

وبگردی