آفتاب

دولت می‌تواند سرمایه بانک‌های ملی، ‌سپه و کشاورزی را افزایش دهد

دولت می‌تواند سرمایه بانک‌های ملی، ‌سپه و کشاورزی را افزایش دهد

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای به دولت مجوز دادند نسبت به افزایش سرمایه بانک‌های ملی، سپه و کشاورزی حداکثر تا ۵۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان در جریان نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور اختصاص داشت، بند (ب) تبصره ۱۷ را در بخش هزینه‌ای این لایحه تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه به دولت اجازه داده می‌شود سرمایه بانک‌های ملی، سپه و کشاورزی را حداکثر تا ۵۰ هزار میلیارد ریال از محل حساب‌های پرداختی آن‌ها به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بابت سود و وجه التزام مربوط به اضافه برداشت و خطوط اعتباری دریافتی که تاکنون در دفاتر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حساب درآمد منظور نشده، افزایش دهد. بانک مرکزی همزمان و پس از تأیید اقلام مذکور نسبت به کاهش و اصلاح حساب‌ها در دفاتر خود اقدام کند.

سهم بانک‌ها با توافق وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین خواهد شد.

کمیسیون لایحه تلفیق بودجه ۹۶ در مصوبات خود این بند را که با پیشنهاد نماینده لنگرود و موافقت نمایندگان با ۱۱۳ رای موافق، ۴۰ رای مخالف و ۹ ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در مجلس، تصویب شده بود، حذف کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین بند (الف) تبصره ۱۷ را نیز در بخش هزینه‌ای به تصویب رساندند که بر اساس آن، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است ایران‌چک‌های موردنیاز کشور را پس از تصویب شورای پول واعتبار تولید، وبا مسدودکردن معادل ریالی آن تحت نظارت هیات نظارت اندوخته اسکناس (موضوع ماده (۲۱) قانون پولی و بانکی کشور) منتشر کند.

کد N1652043

وبگردی