آفتاب

برداشت چوب از جنگل های گلستان کاهش یافت

برداشت چوب از جنگل های گلستان کاهش یافت

گرگان – ایرنا – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که برداشت چوب از جنگل های مشمول طرح های جنگلداری استان در سال جاری به 90 هزار متر مکعب رسید در حالی که در مدت مشابه سال قبل 110 هزار متر مکعب بوده است.

ابوطالب قزلسفلو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: تولید سالانه جنگل های صنعتی در این استان 539 هزار مترمکعب بوده ولی مقدار برداشت سالانه 120هزار مترمکعب چوب از طرح های جنگلداری تعیین شده است.
به گفته وی؛ در گلستان 30 طرح جنگلداری در سطح 200 هزار هکتار فعال بوده که اکنون مدت قرارداد پنج طرح واقع در مناطق جنگلی'نوده بن قلعه، تخت، لیوان، شموشک، سعدآباد ناهارخوران' پایان یافته و تمدید نشده است.
وی افزود: بهره برداری از این طرخ ها طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی به منظور 'تنفس و تعطیلی طرح های جنگلداری' دیگر تمدید نشد.
مدیرکل منابع طبیعی گلستان اضافه کرد: 25 طرح جنگلداری در حال بهره برداری در استان دارای قرار داد10 و سه ساله است که با پایان مدت، برداشت از آنها تمدید نخواهد شد.
قزلسفلو بیان کرد: از سطح 425 هزار و 185 هکتار عرصه جنگلی در استان گلستان، 265 هزار هکتار آن طرح جنگلداری دارد.
به گفته وی؛ برداشت از تمام طرح های جنگلداری استان طبق مصوبه اخیراز ابتدای سال چهارم برنامه ششم توسعه همه جانبه کشور تعطیل می شود.
وی؛ هدف از این اقدام را بهینه سازی پایش، حفظ، بهره برداری و مدیریت جنگل های گلستان بیان کرد.
در گلستان عرصه های جنگلی بیشتر در منطقه جنوبی استان و از نوکنده تا پارک ملی گلستان پراکنده است و برداشت چوب از این عرصه ها در قالب طرح های جنگلداری 50 سال قدمت دارد.
استان مرزی و شمالی گلستان با بیش از 20 هزار کیلومترمربع وسعت دارای 862 هزار و 825 هکتار مرتع، افزون بر 452 هزار هکتار جنگل، 62 هزار و 420 هکتار اراضی مستحدث واراضی موات و 20 هزار هکتار اراضی ساحلی است.
گلستان یک میلیون و 900 هزار هکتار جمعیت دارد که در 30 نقطه شهری و یکهزارو 75 روستا مستقرند و تامین معاش عمده ساکنان این خطه از طریق کشاورزی و دامپروری است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان **انتشار : پری سالارنیا
کد N1651842

وبگردی